امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 12 تير 1403 ساعت 20:19:26
علي مجتهدزاده، حقوقدان و وكيل پايه يك دادگستري
دوگانه جامعه «محق» يا جامعه «مطيع»

يكي از مهم‌ترين موضوعات در فرآيند كلي انتخابات، نسبتي است كه هر كدام از نامزدها و گفتمان‌ها با مقوله « حقوق شهروندي» و «حقوق اساسي ملت» دارند. پزشكيان به عنوان نامزد اختصاصي جريان اصلاحات، حامل گفتمان عميقي است كه در آن كليدواژه‌هايي چون حفظ حقوق شهروندي، آزادي مطبوعات، حقوق زنان، حاكميت قانون، حفظ حقوق شهروندي و... در مراتب بالايي قرار دارند. در نقطه مقابل اما نامزد طيف‌هاي راديكال جناح راست، سابقه چندان روشني از حفظ حقوق شهروندي و توجه به آزادي‌هاي اساسي اقشار، تشكل‌ها و گروه‌هاي مختلف ندارند. تصويب و ارائه لوايح و طرح‌هايي چون طرح صيانت، طرح حجاب و عفاف، طرح جواني جمعيت و معطل ماندن لايحه مقابله با خشونت عليه زنان در دولت و مجلس اصولگرا، طي سال‌هاي اخير نشان‌دهنده اين واقعيت است كه براي طيف‌هاي راديكال جريان راست، مطالبات حقوقي و قانوني اقشار مختلف از جمله جوانان، زنان، اصحاب رسانه، هنرمندان و... فاقد موضوعيت بنيادين است. كافي است نگاهي به شكايت‌ها و رويكردهاي سلبي كه طي زمامداري دولت سيزدهم عليه رسانه‌ها، فعالان مدني، استادان دانشگاهي، دانشجويان و... شده نگاهي افكنده شود تا مشخص شود چه فاصله‌ای ميان مطالبات مردم وگفتمان اصولگرايان راديكال وجود دارد. «اعتماد» براي آگاهي از ابعاد و زواياي گوناگون اين بحث گفت‌وگويي را با علي مجتهدزاده، حقوقدان و وكيل پايه يك دادگستري برنامه‌ريزي كرده تا درباره موضوع حقوق اساسي ملت در بطن انتخابات بحث و تبادل نظر كند. مجتهدزاده در مقايسه تطبيقي گفتمان پزشكيان و جليلي، اولي را معتقد به جامعه محق با حفظ حقوق و كرامت انساني و دومي را در مسير تلاش براي شكل‌دهي به جامعه‌اي مطيع ارزيابي مي‌كند. دوگانه‌اي كه در يك حقوق شهروندي حفظ مي‌شود و در ديگري حقوق شهروندي تضييع.
از نظر شما دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري چه چشم‌انداز حقوقي پيش روي كشور گذاشته است؟
ما به شكل كاملا واضحي بر سر يك دو راهي قرار گرفته‌ايم و با دو رويكرد متضاد و نه متفاوت در حكمراني حقوقي مواجه هستيم. يعني تقريبا دو راه كه 180 درجه با هم اختلاف دارند. من حتي معتقدم در دو قطبي مرحوم هاشمي‌رفسنجاني و‌ آقاي احمدي‌نژاد يا دو قطبي آقاي روحاني و مرحوم رييسي هم فاصله ديدگاه‌ها و روش‌ها چنين نبود. آقاي جليلي محور سياسي جريان فكري است كه هم در دولت آقاي احمدي‌نژاد و هم رييسي، افراطي‌ترين بخش دستگاه اجرايي را تشكيل مي‌دادند و در صورت تشكيل دولت توسط ايشان اين خصوصيت هم به كليت دولت گسترش پيدا مي‌كند و هم عمق آن بيشتر مي‌شود.
برخي معتقدند اتفاقا آقاي جليلي با مرحوم رييسي يا حتي احمدي‌نژاد تفاوت چنداني ندارند. شما با اين گزاره موافق نيستيد؟
به هيچ عنوان؛ آقاي جليلي با اين دو شباهت‌هايي دارد اما فصل مشتركش در بخش‌هاي راديكال دو دولتي است كه نام برديد. از منظر حقوق شهروندي اگر بخواهيم ببينيم، عناصري كه در هر دو دولت و خصوصا دولت سيزدهم به صراحت از نقض حقوق عمومي يا تنگ كردن آن به بهانه‌هايي چون حجاب و چيزهاي ديگر سخن مي‌گفتند، همگي از عناصر نزديك به تفكر آقاي جليلي هستند. هم دولت آقاي احمدي‌نژاد و هم دولت مرحوم رييسي پديده‌هايي ائتلافي بودند و در آن ائتلاف‌ها، راديكال‌ترين بخش همان بخشي بود كه اكنون آقاي جليلي محور سياسي آن است.
ولي در هر سه اين دولت‌ها سياست‌هايي كه امروز آقاي جليلي دنبال آن هستند، اجرا شد. مانند فيلترينگ يا گشت ارشاد و برخورد سخت با مساله حجاب و امثالهم.
بله درست است؛ اما اگر مي‌خواهيد بدانيد از چه تفاوتي حرف مي‌زنم كافي است كه يك مقايسه‌اي بين فضاي انتخاباتي اين سه نفر بكنيد. آقاي احمدي‌نژاد در سال 1384 از اين مي‌گفت كه مشكل ما لباس جوانان نيست و سال 1388 هم حتي در برخي مواضع فرهنگي در تبليغات انتخاباتي چنين بود. مرحوم رييسي سال 1400 مي‌گفت شبكه‌هاي مجازي كسب و كار مردم است و ما كسب و كار مردم را تعطيل نمي‌كنيم و از اين دست حرف‌ها. اما ديديد كه هم در دولت‌هاي نهم و دهم و هم دولت سيزدهم چه شد. حالا بياييد به اين توجه كنيم كه آقاي جليلي حتي در تبليغات انتخاباتي و براي تعارف هم كه‌ باشد از اين حرف‌ها نمي‌زند و صراحتا از تشديد فيلترينگ و تشديد برخوردهاي فرهنگي و امثالهم دفاع مي‌كند. خيلي راحت مي‌شود حدس زد كه نتيجه دولتي كه حتي در تبليغات هم تعارف را كنار گذاشته، در عمل چه خواهد شد. شما ببينيد مثلا نماينده آقاي جليلي در يك برنامه تلويزيوني به صراحت زنداني كردن زنان بابت حجاب را يك برخورد ساده و نرم مي‌داند. خيلي‌ها شايد از سياست‌ها و رفتار فرهنگي - اجتماعي دولت مرحوم رييسي ناراحت باشند اما بهتر است به خاطر داشته باشيم كه تيم آقاي جليلي در مواردي حتي همين را هم كافي نمي‌دانستند و صراحتا اعتراض داشتند كه چرا دولت مرحوم رييسي سختگيري بيشتري نمي‌كند؟ بخشي از جامعه معتقد است كه بدتر از اين نداريم اما مرور مواضع و رويكردهاي آقاي جليلي و تيم ايشان نشان مي‌دهد كه بدتر از اين هم خواهيم داشت. كما اينكه در پايان دولت‌هاي آقايان خاتمي و روحاني هم جامعه همين حرف را زد و ديديم كه بدتر از آن موقعيت هم داريم.
از نظر حقوقي فكر مي‌كنيد دولت آقاي جليلي چه تاثيري بگذارد و كشور را با چه تغييري مواجه كند؟
به نظر من دو تاثير عمده خواهد داشت. يكي اينكه كيفيت قانون در كشور تحت تاثير لوايح و مقررات مصوب دولت ايشان حتما پايين خواهد آمد چون نگاه ايشان به حوزه قانون و حكمراني حقوقي بسيار نگاه خطرناكي است. آقاي جليلي به دنبال يك جامعه تكليفي است، يعني جامعه فرمانبر و مطيع. آن هم اطاعت در چارچوب نگاه محدود و بسته ايشان به شرع و عرف. يعني ايشان جامعه‌اي را مطلوب مي‌داند كه صرفا در محدوده‌اي كه توسط همفكران ايشان مقبول است، رفتار كند. بدتر اينكه ابا هم ندارد كه بگويد خارج از اين چارچوب شهروندان را مستحق مجازات و برخورد مي‌داند. بنابراين به نظر من اولين نتيجه حقوقي قدرت گرفتن ايشان، انحراف قوانين و مقررات موجود است به شكلي كه نقض حقوق شهروندان شكل قانوني به خود بگيرد. مثل آنچه در طرح صيانت يا لايحه عفاف و حجاب ديديم. كما اينكه در اين مثال‌ها هم طيف فكري آقاي جليلي نقش اصلي را ايفا مي‌كردند. تاثير دوم هم به زعم من، فراگير شدن نقض قوانين است. اساسا جريان‌هاي تندروي اصولگرا كه حالا با نام‌هايي مثل «انقلابي» خود را معرفي مي‌كنند التزام چنداني به قانون ندارند و بيشتر تشخيص خودشان براي‌شان ملاك است تا قانون. در دولت‌ آقاي احمدي‌نژاد و حتي مرحوم رييسي ديديم كه چقدر كشور از نظر استانداردهاي قانونگرايي عقبگرد داشت. اين وضع در دولت آقاي جليلي حتما تشديد مي‌شود چون ايشان اساسا بخش زيادي از قوانين موجود را نه فقط مطلوب بلكه شرعي نمي‌داند و به طريق اولي از آن سرپيچي خواهد كرد. همين تفكر را هم در دستگاه اجرايي كشور تزريق خواهند كرد. بنابراين به همين دو دليل عمده به نظر من رييس‌جمهور شدن آقاي جليلي يك عقبگرد بزرگ در حكمراني حقوقي كشور است.
فكر مي‌كنيد در اين عقبگرد بيشتر كدام بخش‌ها متاثر شوند؟
موضوع يك بخش ظاهري دارد. من فكر مي‌كنم حقوق شهروندي جامعه خصوصا در بخش‌هايي مثل زنان يا فعالان فرهنگي يا آزادي‌هاي مشروع سياسي و اجتماعي به شكل مشهودي دچار اختلال شود و اين پيش چشم همه هست. يعني با روي كار آمدن آقاي جليلي حدس مي‌زنم در اين بخش‌ها مشكلات بسيار جدي‌تري نسبت به شرايط فعلي ايجاد شود. اما بخش عميق‌تر ماجرا و البته ناپيداتر آن در نظام بروكراسي و ساختار دولت خواهد بود. يعني من فكر مي‌كنم عقبگرد حكمراني حقوقي كشور در اين سطح بسيار جدي و البته خطرناك است.
به چه معنا؟ يعني به نظر شما چه اتفاقي در دولت خواهد افتاد؟
خلاصه‌اش مي‌شود اينك دستگاه دولت يا از كار بيفتد يا بدكاركرد شود. ايده حقوقي آقاي جليلي دولت اسلامي است كه يك شاخصه‌ها و چارچوب‌هايي دارد و نشان هم داده كه از تحقق آن نمي‌خواهد كوتاه بيايد. براي تحقق آن هم اول از هر چيز بايد سراغ حكمراني حقوقي در ساختار دولت برود. يعني يا قوانين و قواعدي را كنار بگذارد و ناديده بگيرد يا قواعد و قوانيني جديد بياورد. به نظر من با آقاي جليلي، ساخت حقوقي به هم مي‌ريزد. در دولت‌هاي احمدي‌نژاد و البته كمتر از ايشان در دولت مرحوم رييسي قدري ساخت دولت تغيير كرد و دچار تحولاتي شد كه البته آثار منفي هم داشتند. خصوصا در دولت آقاي احمدي‌نژاد اين مساله خيلي جدي بود. نمونه‌اش انحلال سازمان برنامه يا ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع است كه خيلي تاثير منفي گذاشت. همچنين در روابط نهادي دولت هم اتفاقات منفي افتاد. اما فرق آقاي جليلي اين است كه ايشان مي‌خواهد ساخت دولت را به هم بريزد. يعني مساله ايجاد تغيير نيست، يك دگرگوني است كه ‌آن هم با شاخصه‌هاي مد نظر آقاي جليلي و تعاريفي كه از جامعه و دولت آرماني دارد، منطبق خواهد بود.
در سطح حقوق شهروندي نگاه آقاي جليلي چيست؟
هم آقاي پزشكيان و هم آقاي جليلي از يك دريچه مذهبي به حقوق عامه نگاه مي‌كنند اما از دو زاويه كاملا متفاوت. آقاي پزشكيان يك جامعه «محق» مي‌خواهد. يعني جامعه‌اي كه داراي حق بنيادين و طبيعي است. اما آقاي جليلي يك جامعه «مطيع» مي‌خواهد. يعني جامعه‌اي كه تمام رفتار و كردار و عملش ذيل دستورات فرامين عالم ديني تعريف مي‌شود. تفاوت ديگر اين است كه در نگاه‌آقاي پزشكيان، مرجع جامعه و حاكم قابل نقد است و حتي اول از همه بايد مسووليت بپذيرد و بقيه مي‌توانند طلبكارش شوند. اما در نگاه آقاي جليلي عكس اين است. با اين تفاوت‌ها به نظر مي‌رسد آقاي جليلي اساسا چيزي به نام حقوق شهروندي را به رسميت نمي‌شناسد. كما اينكه بازتاب اين نگاه را در اقداماتي مثل طرح صيانت يا لايحه حجاب كه با هدايت نزديكان ايشان جلو رفت، مي‌شود ديد. اينكه جامعه چقدر ايستادگي كند، مشخص نيست اما حتما دولت آقاي جليلي در اين موارد تعارف ندارد. ايشان و نزديكان‌شان حتي معتقد بودند دولت آقاي رييسي در اين بخش‌ها سختگيري نمي‌كند. تا جايي كه حتي در زمان تبليغات رياست‌جمهوري هم بدون تعارف و لكنت همين حرف‌ها را مي‌زنند و وعده بگير و ببند مي‌دهند. اين به روشني چشم‌انداز حقوق شهروندي در دولت ايشان را نشان مي‌دهد. 

*اعتماد





  تعداد بازديدها: 34


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
به بهانه سخنان آقای علی اکبری و چند روحانی دیگر
باید و نباید‌های تریبون‌های نماز جمعه به رییس‌جمهور آینده
اختصاصی:
"یا صاحب الزمان (عج)" با خطاطی آیینی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
انجمن حجتیه دیروز و انجمن حجتیه امروز
پیام انتخاباتی سید حسن خمینی به ملت ایران/ امروز را به جشن ملی تبدیل کنیم، فردا روز وفاق است
اطلاعیه:
سایت هیئت انصارالخمینی (ره) 15 ساله شد
اطلاعیه:
برگزاری مراسم سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع) در دهه ی اول ماه محرم الحرام
رهبر معظم انقلاب: حتی کسانی که نظام و رهبری را قبول ندارند، در انتخابات شرکت کنند
رأی مردم معانی مختلفی دارد و قابل مصادره نیست/ نکته ای درباره پیامک سراسری وزارت کشور در روز انتخابات
نتایج سه نظرسنجی جدید در مورد مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ / پزشکیان بیشتر رای دارد یا جلیلی؟ رای احتمالی دو کاندیدا چقدر است؟ + عکس
علت عصبانیت حاج احمد متوسلیان پس از دیدار با امام چه بود؟
در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛
پیام سید حسن خمینی به ملت ایران: با انتخاب مسئولانه راه را برای تحقق «عدالت و «همگرایی ملی» و «دوری از افراط» هموار کنید/ رأی ندادن راهبرد مطلوبی برای حل مشکلات جاری کشور نیست
حضرت آیت‌الله سیستانی این روز را روز اول محرم اعلام کرد
پوستر:
مقام معظم رهبری: کسانی که رای ندادند، مخالف نظام نیستند
نصب شعار «فلسطین از نهر تا بحر» بر روی ساختمان پارلمان استرالیا
سفیر ایران در ایتالیا: مستندات تعرض به رای‌دهندگان تحویل مقامات ایتالیایی شد/پیگیری‌ها جریان دارد
نور در شب می تواند احتمال ابتلا به دیابت را افزایش دهد
همدلی (قصیده وحدت) سروده ی علی اکبر پورسلطان (مهاجر)
همدلی (قصیده وحدت) سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/3/11
الزام تبدیل اسناد دفترچه‌ای به «تک‌برگ» حذف می‌شود
یک ژنرال صهیونیست: اسرائیل با حماقت رهبران خود نابود می‌شود

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
توصیه مهم به کسانی که می خواهند رأی دهند: قبل از ساعت 18 به شعبه اخذ رأی بروید
سید حسن خمینی: کسی نباید نسبت به این انتخابات بی‌تفاوت باشد/ هر جا احساس کردید از توده‌های مردم فاصله گرفته‌اید، بدانید در حال دور شدن از جمهوری اسلامی هستید
اختصاصی:
خطاطی آیینی از آقای محمّد مسلم خانی
یادداشتی از: عبدالرحیم اباذری
حماسه تعیین سرنوشت
یادداشتی از: محمد خدیر
ایرانیان در سه گروه؛ امروز کدام پیام واضح‌تر شنیده می‌شود؟
دعوت آیت الله جوادی آملی از مردم برای حضور در انتخابات
حضور رهبر معظم انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
در جمع خبرنگاران؛
سید حسن خمینی: انتخابات یکی از مظاهر بزرگ مردم‌سالاری است/ همه نسبت‌ به‌ سرنوشت خودشان‌ حساس باشند و واقعا انتخابات را جدی بگیرند/ انتخاب یک رئیس جمهور با رأی بالا برای‌ حل مشکلات کشور بسیار مهم است/ دولت‌ چهاردهم به درد مردم‌ برسد
پاسخ آذری جهرمی به توهین منصوری: مردم ایران در انتخابات پاسخ "دورریز و پسماند" بودن را خواهند داد
تصاویر شهید فرهاد جلیل و شهید ابراهیم مرمزی که توسط اشرار مسلح هنگام حمله به صندوق آرا رای ریاست جمهوری در منطقه راسک استان سیستان بلوچستان به شهادت رسیدند
قدیمی ترین عکس بارگاه آستان قدس رضوی
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی شهدای مقاومت و مدافع حرم
افشاگری قاضی زاده هاشمی علیه سعید جلیلی؟
آیت الله ایازی: عدم شرکت مردم در انتخابات منجر به تقویت تندروها می شود/ اگر مردم در مرحله دوم انتخابات شرکت نکنند، عملا جریانی که از تحریم دفاع می‌کند را تقویت می‌کنند
عباس آخوندی:
لجبازی در برجام ؛ بازی با جان مسافران
میزان مشارکت مردم در ادوار مختلف ریاست جمهوری! + نمودار
دیروز احمدی نژاد مردم را خس و خاشاک نامیده و امروز رییس ستاد جلیلی می گوید: دور ریزها و‌پسماندها
روایت مهم پورمحمدی از «زیان سنگینی که تندروها به اقتصاد ایران زدند»
نقدی بر بیانیه 3 روحانی سرشناس تهرانی: نه کاندیداهای اصولگرا پیامبرند و نه رقیب شان کافر
نخست وزیر سابق اسرائیل خطاب به اسرائیلیها: سرزمین های اشغالی را ترک نکنید


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 23651
تعداد بازدید دیروز: 28033
بازدید کل: 68871215
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.