امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 31 خرداد 1403 ساعت 21:36:10
موفقیت ایران در مهندسی معکوس موتور جت هواپیمای مسافربری

در زمان حاضر این موتور پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری توربوفن در دنیا است که ساخته شده و امروز رکورددار ساعت پروازی در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری جهان است و عمدتاً در خانواده ایرباس‌های A۳۱۹، A۳۲۰ و A۳۴۰‌های ۴ موتوره و بوئینگ‌های ۷۳۷ کلاسیک نصب شده و در حال خدمات‌رسانی در ایرلاین‌های سراسر جهان است.

متخصصان ایرانی یک شرکت دانش‌بنیان با تلاش شبانه‌روزی موفق به مهندسی معکوس موتور جت CFM۵۶ به‌عنوان پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری جهان شدند؛ این دستاورد بزرگ نقطه عطفی در صنعت هوایی کشور محسوب می‌شود.

مانی رضوانی؛ از مدیران "شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان" در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گروه مپناست و مأموریت اصلی  این شرکت، ارائه خدمات طراحی، ساخت و تعمیرات در حوزه صنعت هوایی تجاری است.

رضوانی تصریح کرد: شکل‌گیری هسته ابتدایی این شرکت دانش‌بنیان از حدود سال 1395 در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا که سازنده تجهیزات دوار بود آغاز شد؛ در آن زمان هدف دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت موتور هواپیمای مسافربری بود، به این منظور، تیمی از نخبگان دانشگاهی و فعالان صنعت موتور به‌رهبری آقای دکتر پورفرزانه تشکیل شد و کار با حدود 40 نفر آغاز شد.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: موتور توربوفن CFM56 به‌عنوان پروژه اصلی این تیم انتخاب شد که نخستین قدم فرآیند مهندسی معکوس کامل موتور بود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر این موتور پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری توربوفن در دنیا است که ساخته شده و امروز رکورددار ساعت پروازی در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری جهان است و عمدتاً در خانواده ایرباس‌های A319 ،A320 و A340های 4موتوره و بوئینگ‌های 737 کلاسیک نصب شده و در حال خدمات‌رسانی در ایرلاین‌های سراسر جهان است.

رضوانی خاطرنشان کرد: پس از 7 سال تلاش مستمر، به دانش طراحی کامل این موتور دست یافته‌ایم؛ تمامی مرحله‌های پره‌های کمپرسور این موتور مهندسی معکوس و ساخته شده‌اند؛ بخش عمده‌ای از اجزای محفظه احتراق موتور و بخش توربین (Hot Section) آن نیز ساخته شده است. ساخت بخش‌های جانبی دیگر این موتور، از جمله واحد کنترل موتور (FADEC)، سنسورها، انواع تجهیزات دقیق اندازه‌گیری و کنترلی، والوها و پمپ‌های هیدرولیک و نئوماتیک، گیربکس، سیستم انتقال دیتا و کابلینگ و. . . نیز به پایان رسیده است.

وی گفت:‌ طراحی و ساخت پره‌های فن نیز به‌طور کامل انجام شده است و اکنون برای تمامی قطعات ساخته‌شده در حال اخذ گواهینامه صلاحیت پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: مهندسی معکوس این موتور از نظر دانش طراحی به‌طور کامل انجام شده است اما برای نمونه اولیه از نظر ساخت تاکنون حدود 33 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما در بحث تولید انبوه این موتور، باید مشتریانی وجود داشته باشد. در دنیا و در صنعت هوانوردی نیز، شرکت‌های بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس سازنده AIR FRAME یا بدنه هواپیما هستند و هیچ‌کدام تولید موتور انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیشرو در صنعت موتورهای هوایی شامل Rolls-Royce در انگلستان، GE و Pratt & Whitney در آمریکا و Safran در فرانسه هستند. موتور مورد بحث، محصول شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال است که این شرکت به‌صورت سهامی مشترک بین شرکت‌های Safran (فرانسه) و GE Aviation (ایالات متحده) با نسبت مشارکت 50‌ـ50 تأسیس شده است.

رضوانی خاطرنشان کرد: بخش هسته اصلی این موتور توسط شرکت‌ آمریکایی جنرال الکتریک ساخته شده است، مابقی اجزا، مثل توربین کم‌فشار (LPT) توسط شرکت سافران در فرانسه طراحی و تولید شده است. مالکیت معنوی و امتیاز نهایی این موتور متعلق به شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال است که یک کمپانی دوملیتی فرانسوی ـ آمریکایی است.

وی گفت: سرانجام شرکت دانش‌بنیان ایرانیان به نقطه‌ای رسید که باید از مپنا جدا می‌شد؛ بدین ترتیب مکان شرکت تغییر پیدا کرد و و تحت عنوان یک شرکت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه دادیم؛ هم‌زمان با آغاز مهندسی معکوس و ساخت این موتور، موضوع تعمیرات خانواده موتور CFM نیز آغاز شد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان ابراز کرد: هم‌اکنون شرکت ایرانیان در سه حوزه تخصصی شامل تعمیرات موتور و تجهیزات جانبی موتور (MRO)، طراحی و مهندسی موتور  (DOA) و ساخت قطعات (POA) فعالیت دارد و به ایرلاین‌های داخلی خدمات‌رسانی می‌کند؛ ساختار سازمانی این شرکت کاملاً مطابق با استانداردهای صنعت هوانوردی بین‌المللی طراحی شده است و اساسنامه شرکت نیز به تأیید و تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است.

رضوانی با اشاره به اهمیت استراتژیک دستیابی به دانش طراحی در زمینه موتورهای هوایی اعلام کرد: امروزه در لبه فناوری و دانش طراحی و ساخت موتورهای توربینی هوایی قرار داریم.

وی گفت: اگر گروه مپنا بخواهد در حوزه ساخت انواع موتورهای هواپیمای مسافربری سرمایه‌گذاری کند، ابعاد این سرمایه‌گذاری بسیار کلان خواهد بود و نیاز به مشتری‌های بالفعل دارد که در زمان حاضر در داخل کشور این امکان میسر نیست و ایرلاین‌های داخلی در این اندازه، توان سفارش‌گذاری ندارند.

رضوانی خاطرنشان کرد: در بازار بین‌المللی نیز باید سراغ اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی صنعت هوانوردی برای موتور برویم که اکنون برای شروع این فرآیند نیاز به زمان داریم اما ان‌شاءالله ما به‌طور قطع از این مرحله نیز گذر خواهیم کرد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: در زمان حاضر در حال بررسی نحوه ارتباط و فرآیندهای اخذ گواهینامه ساخت و تعمیرات خانواده موتور CFM از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هستیم. فرآیندهای اخذ گواهینامه‌ها برای قطعات ساخته‌شده این موتور به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی و الزامات ایمنی هوانوردی، طولانی‌تر از فرآیند اخذ گواهینامه تعمیرات موتور مذکور است.

وی گفت: در این فرآیند، باید عملکرد نمونه قطعات ساخته‌شده در شرایط کارکردی واقعی موتور به‌طور کامل ارزیابی شود تا نشان داده شود که قطعه ساخته‌شده تمامی انتظارات طراحی را برآورده می‌کند و صلاحیت و ایمنی لازم را برای نصب روی موتور هواپیمای مسافربری را دارد.





  تعداد بازديدها: 245


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
در آیین گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت؛
پزشکیان: مردم را به خودی و ناخودی تقسیم نکنیم/ حل مشکلات بدون مشارکت مردم تصور غلطی است
یادداشتی از: مهرداد خدیر
طلا و طلاق/ آقای پزشکیان، آقای قالیباف! مجله بخوانید با گزارش واقعی نه اداری یا مهمل
درخواست برای باخت عمدی تیم ملی فوتبال به بحرین صحت دارد؟/ توضیحات محمد علی ابطحی را بخوانید
آمریکایی ها در جریان جنگ 12روزه به رضا پهلوی گفته بودند تو شاه ایران خواهی شد اما فقط شاه وسط کشور!
توضیح فرزند آیت‌ الله سیستانی درباره استفتای اخیر او/ ناظر به ایران نیست/توصیه‌ای غیرالزامی است
مادورو: ونزوئلا تسلیم نخواهد شد
گزارش محرمانه زوریخ از حمله اسرائیل به ایران / چه بلایی سر زیرساخت‌های فضایی آمد؟
روزنامه جمهوری‌اسلامی: نمایندگانی که وقتی مردم با گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند خودروهای شاسی‌بلند تحویل می‌گیرند نمی‌توانند آرمان امام را محقق سازند
مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان: داشتن سلاح از سر اجبار است، نه انتخاب
هفت سازمان بین‌المللی خواستار اجرای فوری احکام بازداشت سران رژیم اشغالگر شدند
بازسازی جامعه شیعیان هند/ جنبشی که یک نسل را دوباره ساخت
توصیه امام راحل به پاسداران:
مملکت اسلامی باید همه‌اش نظامی باشد
تسلیت رهبر انقلاب به سقاب اصفهانی معاون رئیس‌جمهور درپی درگذشت همسر وی
زیاده عرضی نیست!
قبیله «افراط گرایان نفوذ محور» و خری که فکر می کنند از پل گذشته است/ عکس «نیلوفر» در جنگ 12 روزه هم با همین حجاب منتشر می شد؛ چرا آن موقع خفه خون گرفته بودید؟!
هواپیمای ایران را زدند، شاه چیزی نگفت
اختصاصی:
"یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
عضو شوراي شهر قزوين:تخصيص 20 ميليارد تومان اعتبار براي مساعدت به مساجد تازه‌تأسيس شهر قزوين
یادداشتی از: سيد احمدرضا احمدپور
پيوند فکری امام‌ خميني با شهيد مدرس
«نشنال اينترست» گزارش داد:جانبداري ترامپ از ظالم در طرح‌هاي صلح
خشم رژيم صهيونيستي از تغییر نام یک خیابان در ایرلند به نام فلسطین

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
گزارش تصویری:
شب دوم مجلس سوگواری حضرت زهرا(س) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/9/3
گزارش تصویری:
شب اول مجلس سوگواری حضرت زهرا(س) در هیئت انصارالخمینی(ره) 1404/9/2
اختصاصی:
دو اثر فاطمی (س) با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
یادداشتی از: رضا غبیشاوی
10 نکته درباره حمله اسرائیل به «ابوعلی» / آتش بس ناقص / ادامه نفوذ اطلاعاتی / حزب الله چه خواهد کرد؟
سید محمدحسین یثربی: یکی از ثمرات حکمرانی متوهمانه، مقصرشمردن مردم و گناه آنها درباره بروز بلایای طبیعی و وضعیت ناهنجار محیط زیست و آب و هوا است
سخنرانی تلویزیونی مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران
بلومبرگ: ابرنفتکش ایرانی توقیف‌شده در اندونزی به مزایده گذاشته شد
یادداشتی از: احمد فرتاش
معضل «سگ‌های رها» در سایر کشورها چگونه مدیریت شده؟
در سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت فرمانده شهید «هیثم علی الطبطبائی»؛
شیخ نعیم قاسم: زمان پاسخ به ترور شهید الطبطبائی را حزب الله تعیین می‌کند/ دیشب (5 شنبه) عوامل نفوذی اسرائیل در حزب‌الله دستگیر شدند
علی ربیعی : چنگیز و اسکندر هم برای تغییر نیامده بودند
آیت الله سیستانی: توصیه می‌کنیم پشت سر امامان جماعتی که حقوق دولتی دریافت می‌کنند نماز خوانده نشود
گزارشی از: خلیل عامری نیا
کانون حقوق بشر ایران؛ پوششی برای منافقین مستقر در آلبانی
حمله زمینی اسرائیل به سوریه / 13 کشته / محاصره و درگیری با اهالی / زخمی شدن 6 سرباز اسرائیلی / ارسال پهپاد برای نجات سربازان
حسن روحانی: در دولتی رفتند از یک کشور همسایه، میلیون‌ها نفر را وارد کشور کردند، برای چه؟!
آداب و رسوم خاکسپاری در دوره صفویه
ثبت‌نام متقاضیان عمره مفرده برای اعزام‌های رجب و شعبان آغاز شد
یادداشتی از: سيد احمدرضا احمدپور
پيوند فکری امام‌ خميني با شهيد مدرس
اختصاصی:
"یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
ترس موسسه امنیتی اسرائیل از همکاری علمی-دفاعی ایران و چین
شکایت کیفری از دختر ناخلف


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 9414
تعداد بازدید دیروز: 14698
بازدید کل: 77621892
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.