امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 31 خرداد 1403 ساعت 21:36:10
موفقیت ایران در مهندسی معکوس موتور جت هواپیمای مسافربری

در زمان حاضر این موتور پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری توربوفن در دنیا است که ساخته شده و امروز رکورددار ساعت پروازی در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری جهان است و عمدتاً در خانواده ایرباس‌های A۳۱۹، A۳۲۰ و A۳۴۰‌های ۴ موتوره و بوئینگ‌های ۷۳۷ کلاسیک نصب شده و در حال خدمات‌رسانی در ایرلاین‌های سراسر جهان است.

متخصصان ایرانی یک شرکت دانش‌بنیان با تلاش شبانه‌روزی موفق به مهندسی معکوس موتور جت CFM۵۶ به‌عنوان پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری جهان شدند؛ این دستاورد بزرگ نقطه عطفی در صنعت هوایی کشور محسوب می‌شود.

مانی رضوانی؛ از مدیران "شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان" در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گروه مپناست و مأموریت اصلی  این شرکت، ارائه خدمات طراحی، ساخت و تعمیرات در حوزه صنعت هوایی تجاری است.

رضوانی تصریح کرد: شکل‌گیری هسته ابتدایی این شرکت دانش‌بنیان از حدود سال 1395 در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا که سازنده تجهیزات دوار بود آغاز شد؛ در آن زمان هدف دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت موتور هواپیمای مسافربری بود، به این منظور، تیمی از نخبگان دانشگاهی و فعالان صنعت موتور به‌رهبری آقای دکتر پورفرزانه تشکیل شد و کار با حدود 40 نفر آغاز شد.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: موتور توربوفن CFM56 به‌عنوان پروژه اصلی این تیم انتخاب شد که نخستین قدم فرآیند مهندسی معکوس کامل موتور بود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر این موتور پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری توربوفن در دنیا است که ساخته شده و امروز رکورددار ساعت پروازی در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری جهان است و عمدتاً در خانواده ایرباس‌های A319 ،A320 و A340های 4موتوره و بوئینگ‌های 737 کلاسیک نصب شده و در حال خدمات‌رسانی در ایرلاین‌های سراسر جهان است.

رضوانی خاطرنشان کرد: پس از 7 سال تلاش مستمر، به دانش طراحی کامل این موتور دست یافته‌ایم؛ تمامی مرحله‌های پره‌های کمپرسور این موتور مهندسی معکوس و ساخته شده‌اند؛ بخش عمده‌ای از اجزای محفظه احتراق موتور و بخش توربین (Hot Section) آن نیز ساخته شده است. ساخت بخش‌های جانبی دیگر این موتور، از جمله واحد کنترل موتور (FADEC)، سنسورها، انواع تجهیزات دقیق اندازه‌گیری و کنترلی، والوها و پمپ‌های هیدرولیک و نئوماتیک، گیربکس، سیستم انتقال دیتا و کابلینگ و. . . نیز به پایان رسیده است.

وی گفت:‌ طراحی و ساخت پره‌های فن نیز به‌طور کامل انجام شده است و اکنون برای تمامی قطعات ساخته‌شده در حال اخذ گواهینامه صلاحیت پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: مهندسی معکوس این موتور از نظر دانش طراحی به‌طور کامل انجام شده است اما برای نمونه اولیه از نظر ساخت تاکنون حدود 33 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما در بحث تولید انبوه این موتور، باید مشتریانی وجود داشته باشد. در دنیا و در صنعت هوانوردی نیز، شرکت‌های بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس سازنده AIR FRAME یا بدنه هواپیما هستند و هیچ‌کدام تولید موتور انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیشرو در صنعت موتورهای هوایی شامل Rolls-Royce در انگلستان، GE و Pratt & Whitney در آمریکا و Safran در فرانسه هستند. موتور مورد بحث، محصول شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال است که این شرکت به‌صورت سهامی مشترک بین شرکت‌های Safran (فرانسه) و GE Aviation (ایالات متحده) با نسبت مشارکت 50‌ـ50 تأسیس شده است.

رضوانی خاطرنشان کرد: بخش هسته اصلی این موتور توسط شرکت‌ آمریکایی جنرال الکتریک ساخته شده است، مابقی اجزا، مثل توربین کم‌فشار (LPT) توسط شرکت سافران در فرانسه طراحی و تولید شده است. مالکیت معنوی و امتیاز نهایی این موتور متعلق به شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال است که یک کمپانی دوملیتی فرانسوی ـ آمریکایی است.

وی گفت: سرانجام شرکت دانش‌بنیان ایرانیان به نقطه‌ای رسید که باید از مپنا جدا می‌شد؛ بدین ترتیب مکان شرکت تغییر پیدا کرد و و تحت عنوان یک شرکت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه دادیم؛ هم‌زمان با آغاز مهندسی معکوس و ساخت این موتور، موضوع تعمیرات خانواده موتور CFM نیز آغاز شد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان ابراز کرد: هم‌اکنون شرکت ایرانیان در سه حوزه تخصصی شامل تعمیرات موتور و تجهیزات جانبی موتور (MRO)، طراحی و مهندسی موتور  (DOA) و ساخت قطعات (POA) فعالیت دارد و به ایرلاین‌های داخلی خدمات‌رسانی می‌کند؛ ساختار سازمانی این شرکت کاملاً مطابق با استانداردهای صنعت هوانوردی بین‌المللی طراحی شده است و اساسنامه شرکت نیز به تأیید و تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است.

رضوانی با اشاره به اهمیت استراتژیک دستیابی به دانش طراحی در زمینه موتورهای هوایی اعلام کرد: امروزه در لبه فناوری و دانش طراحی و ساخت موتورهای توربینی هوایی قرار داریم.

وی گفت: اگر گروه مپنا بخواهد در حوزه ساخت انواع موتورهای هواپیمای مسافربری سرمایه‌گذاری کند، ابعاد این سرمایه‌گذاری بسیار کلان خواهد بود و نیاز به مشتری‌های بالفعل دارد که در زمان حاضر در داخل کشور این امکان میسر نیست و ایرلاین‌های داخلی در این اندازه، توان سفارش‌گذاری ندارند.

رضوانی خاطرنشان کرد: در بازار بین‌المللی نیز باید سراغ اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی صنعت هوانوردی برای موتور برویم که اکنون برای شروع این فرآیند نیاز به زمان داریم اما ان‌شاءالله ما به‌طور قطع از این مرحله نیز گذر خواهیم کرد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: در زمان حاضر در حال بررسی نحوه ارتباط و فرآیندهای اخذ گواهینامه ساخت و تعمیرات خانواده موتور CFM از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هستیم. فرآیندهای اخذ گواهینامه‌ها برای قطعات ساخته‌شده این موتور به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی و الزامات ایمنی هوانوردی، طولانی‌تر از فرآیند اخذ گواهینامه تعمیرات موتور مذکور است.

وی گفت: در این فرآیند، باید عملکرد نمونه قطعات ساخته‌شده در شرایط کارکردی واقعی موتور به‌طور کامل ارزیابی شود تا نشان داده شود که قطعه ساخته‌شده تمامی انتظارات طراحی را برآورده می‌کند و صلاحیت و ایمنی لازم را برای نصب روی موتور هواپیمای مسافربری را دارد.





  تعداد بازديدها: 252


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
ایران حمله در سیدنی استرالیا را محکوم کرد
در همایش علمی «جایگاه شناسی تقریب مذاهب در شرایط کنونی»؛
شهریاری، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب: شیعه‌سازی پروژه جمهوری اسلامی نیست؛ سنی‌سازی هم نباید پروژه کشوری باشد/ بنا نیست که مذاهب یکی بشوند/ در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ثابت شد که اقوام و مذاهب مختلف کنار نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند
یادداشتی از: صابر گُل‌عنبری
حمله سیدنی و پیامدش!
حمله مسلحانه به جشن یهودیان استرالیا: 12 كشته / 30 زخمی + تصاویر
بی‌هزینه‌بودن حملات اسرائیل و ناتوانی ارتش لبنان در دفاع پس از یک سال «آتش‌بس»
شکارچیان خاموش تسلیحات راهبردی دشمن
کارشناس مسائل غرب آسیا:
متهم اصلی حمله به یهودی‌ها در استرالیا، رژیم صهیونیستی است
یادداشتی از: کیاوش حافظی
مورد عجیب آمرین به معروفی که نیازمند نهی از منکر هستند/ طالبی دارستانی، معتقدتر از ولی فقیه به حجاب؟!
ادعا درباره تعلیق عمدی پذیرش سفیر ایران در لبنان
تایید رسمی شهادت طراح حمله ۷ اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی
یادداشتی از: محمدمهدی سید ناصری
چرا امارات هیچ مبنای حقوقی معتبری درباره جزایر سه‌گانه ندارد؟
«اونیتا» متعلق به کجا بود و موضوع گفت‌و گویش با امام چه بود؟
شیخ نعیم قاسم: به آمریکا بگویید اگر آسمان به زمین بیاید، خلع‌ سلاح نمی‌شویم
طی سخنانی با عنوان «چگونه حرمت ولایت و حرمت حوزه را پاس بداریم؟»
آیت‌الله سروش محلاتی: باید از مبنای امامت و ولایت دفاع عالمانه و محقّقانه داشت و در عین‌حال مواظب شیادانی بود که از آن سوءاستفاده می‌کنند/ فاطمه‌ زهرا(س) با مرگ طبیعی از دنیا نرفته‌اند/ علما و بزرگان ما باید در بحث امامت ورود پیدا کنند
افشاگری جهرمی؛ مالک تلگرام به تهران آمد/ می‌خواستند تلگرام کلا بسته شود چون سیاسی بود، مسئله‌شان کانال کودک آزاری و ... نبود
طلا سقف تاریخی را شکست ؛ دلار در مرز 130 هزار تومان !
احسان محمدی
فاتحه برای املای فارسی!
یورونیوز:
میلیون‌ها نفر در اروپا در خانه‌های سرد زندگی می‌کنند: فقر انرژی کجا شدیدتر است؟
اختصاصی:
یک اثر قرآنی و یک اثر آیینی در مقام حضرت فاطمه (س) با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
گزارش تصویری:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س) در هیئت انصارالخمینی (ره) در تاریخ 1404/9/21

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اتمام حجت دبیرکل نجبا؛ اگر فرستاده ترامپ را ساکت نکنید ...
"هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
آیت‌الله العظمی سبحانی: نگذاریم اسلام با گذشت زمان همچون افسانه‌ای به غفلت سپرده شود/ حفظ بقاع و مکان‌های مذهبی نقشی اساسی در تداوم و نشر معارف اسلامی دارد/ در حوزه‌های اعتقادی و کلامی باید از افراد نخبه و توانمند بهره برد
هزینه حج تمتع ۱۴۰۵ اعلام شد
سیدمصطفی خمینی با ظاهر متفاوت در ایام تبعید در ترکیه
پوستر:
چهلمین روز درگذشت زنده یاد کربلایی حسین هاشم خانلو
یادداشتی از: حجت الاسلام حسن پویا
بزرگ بانوی اسلام و روز زن
اطلاعیه:
برگزاری سالگرد جشن میلاد حضرت زهرا (س)
چه نکته‌ای امام (ره) را بر آن می‌داشت که بر تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کنند؟
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
شبهه آفرینی و نمک بر زخم دلِ جریحه دارِ شیعه
یادداشتی از: آیت‌الله سیدمحمد هاشمی اصفهانی
چند جمله در ردّ جسارت‌های بی‌اساس به امام جواد(ع)
اختصاصی:
"صلی الله علیک یا ام البنین" با خطاطی آقای محمد مسلم خانی
پاسخ وقیحانه نماینده اسرائیل به قطعنامه سازمان ملل
یادداشتی از: صابر گل عنبری، تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه
عراق و چرایی یک تصمیم؟!
تصمیم جنجالی عراق؛ برچسب تروریست بر حزب الله و انصارالله
شهردار اسرائیلی: ایرانی‌ها به بات‌یام رسیدند و این شوخی نیست
بازگشایی حرم حضرت زینب(س) برای زیارت
فوری | تصمیم نهایی تعطیلی تهران سه‌شنبه ۱۸ آذر اعلام شد
وحشت اسراییل از احتمال آغاز جنگ با ایران
هشدار ظریف به نتانیاهو


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 16660
تعداد بازدید دیروز: 18258
بازدید کل: 77811757
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.