امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 31 خرداد 1403 ساعت 21:36:10
موفقیت ایران در مهندسی معکوس موتور جت هواپیمای مسافربری

در زمان حاضر این موتور پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری توربوفن در دنیا است که ساخته شده و امروز رکورددار ساعت پروازی در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری جهان است و عمدتاً در خانواده ایرباس‌های A۳۱۹، A۳۲۰ و A۳۴۰‌های ۴ موتوره و بوئینگ‌های ۷۳۷ کلاسیک نصب شده و در حال خدمات‌رسانی در ایرلاین‌های سراسر جهان است.

متخصصان ایرانی یک شرکت دانش‌بنیان با تلاش شبانه‌روزی موفق به مهندسی معکوس موتور جت CFM۵۶ به‌عنوان پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری جهان شدند؛ این دستاورد بزرگ نقطه عطفی در صنعت هوایی کشور محسوب می‌شود.

مانی رضوانی؛ از مدیران "شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان" در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان ایرانیان از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گروه مپناست و مأموریت اصلی  این شرکت، ارائه خدمات طراحی، ساخت و تعمیرات در حوزه صنعت هوایی تجاری است.

رضوانی تصریح کرد: شکل‌گیری هسته ابتدایی این شرکت دانش‌بنیان از حدود سال 1395 در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه مپنا که سازنده تجهیزات دوار بود آغاز شد؛ در آن زمان هدف دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت موتور هواپیمای مسافربری بود، به این منظور، تیمی از نخبگان دانشگاهی و فعالان صنعت موتور به‌رهبری آقای دکتر پورفرزانه تشکیل شد و کار با حدود 40 نفر آغاز شد.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: موتور توربوفن CFM56 به‌عنوان پروژه اصلی این تیم انتخاب شد که نخستین قدم فرآیند مهندسی معکوس کامل موتور بود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر این موتور پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری توربوفن در دنیا است که ساخته شده و امروز رکورددار ساعت پروازی در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری جهان است و عمدتاً در خانواده ایرباس‌های A319 ،A320 و A340های 4موتوره و بوئینگ‌های 737 کلاسیک نصب شده و در حال خدمات‌رسانی در ایرلاین‌های سراسر جهان است.

رضوانی خاطرنشان کرد: پس از 7 سال تلاش مستمر، به دانش طراحی کامل این موتور دست یافته‌ایم؛ تمامی مرحله‌های پره‌های کمپرسور این موتور مهندسی معکوس و ساخته شده‌اند؛ بخش عمده‌ای از اجزای محفظه احتراق موتور و بخش توربین (Hot Section) آن نیز ساخته شده است. ساخت بخش‌های جانبی دیگر این موتور، از جمله واحد کنترل موتور (FADEC)، سنسورها، انواع تجهیزات دقیق اندازه‌گیری و کنترلی، والوها و پمپ‌های هیدرولیک و نئوماتیک، گیربکس، سیستم انتقال دیتا و کابلینگ و. . . نیز به پایان رسیده است.

وی گفت:‌ طراحی و ساخت پره‌های فن نیز به‌طور کامل انجام شده است و اکنون برای تمامی قطعات ساخته‌شده در حال اخذ گواهینامه صلاحیت پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

این مدیر شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: مهندسی معکوس این موتور از نظر دانش طراحی به‌طور کامل انجام شده است اما برای نمونه اولیه از نظر ساخت تاکنون حدود 33 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما در بحث تولید انبوه این موتور، باید مشتریانی وجود داشته باشد. در دنیا و در صنعت هوانوردی نیز، شرکت‌های بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس سازنده AIR FRAME یا بدنه هواپیما هستند و هیچ‌کدام تولید موتور انجام نمی‌دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیشرو در صنعت موتورهای هوایی شامل Rolls-Royce در انگلستان، GE و Pratt & Whitney در آمریکا و Safran در فرانسه هستند. موتور مورد بحث، محصول شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال است که این شرکت به‌صورت سهامی مشترک بین شرکت‌های Safran (فرانسه) و GE Aviation (ایالات متحده) با نسبت مشارکت 50‌ـ50 تأسیس شده است.

رضوانی خاطرنشان کرد: بخش هسته اصلی این موتور توسط شرکت‌ آمریکایی جنرال الکتریک ساخته شده است، مابقی اجزا، مثل توربین کم‌فشار (LPT) توسط شرکت سافران در فرانسه طراحی و تولید شده است. مالکیت معنوی و امتیاز نهایی این موتور متعلق به شرکت سی‌اف‌ام اینترنشنال است که یک کمپانی دوملیتی فرانسوی ـ آمریکایی است.

وی گفت: سرانجام شرکت دانش‌بنیان ایرانیان به نقطه‌ای رسید که باید از مپنا جدا می‌شد؛ بدین ترتیب مکان شرکت تغییر پیدا کرد و و تحت عنوان یک شرکت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه دادیم؛ هم‌زمان با آغاز مهندسی معکوس و ساخت این موتور، موضوع تعمیرات خانواده موتور CFM نیز آغاز شد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان ابراز کرد: هم‌اکنون شرکت ایرانیان در سه حوزه تخصصی شامل تعمیرات موتور و تجهیزات جانبی موتور (MRO)، طراحی و مهندسی موتور  (DOA) و ساخت قطعات (POA) فعالیت دارد و به ایرلاین‌های داخلی خدمات‌رسانی می‌کند؛ ساختار سازمانی این شرکت کاملاً مطابق با استانداردهای صنعت هوانوردی بین‌المللی طراحی شده است و اساسنامه شرکت نیز به تأیید و تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است.

رضوانی با اشاره به اهمیت استراتژیک دستیابی به دانش طراحی در زمینه موتورهای هوایی اعلام کرد: امروزه در لبه فناوری و دانش طراحی و ساخت موتورهای توربینی هوایی قرار داریم.

وی گفت: اگر گروه مپنا بخواهد در حوزه ساخت انواع موتورهای هواپیمای مسافربری سرمایه‌گذاری کند، ابعاد این سرمایه‌گذاری بسیار کلان خواهد بود و نیاز به مشتری‌های بالفعل دارد که در زمان حاضر در داخل کشور این امکان میسر نیست و ایرلاین‌های داخلی در این اندازه، توان سفارش‌گذاری ندارند.

رضوانی خاطرنشان کرد: در بازار بین‌المللی نیز باید سراغ اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی صنعت هوانوردی برای موتور برویم که اکنون برای شروع این فرآیند نیاز به زمان داریم اما ان‌شاءالله ما به‌طور قطع از این مرحله نیز گذر خواهیم کرد.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: در زمان حاضر در حال بررسی نحوه ارتباط و فرآیندهای اخذ گواهینامه ساخت و تعمیرات خانواده موتور CFM از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هستیم. فرآیندهای اخذ گواهینامه‌ها برای قطعات ساخته‌شده این موتور به‌دلیل پیچیدگی‌های فنی و الزامات ایمنی هوانوردی، طولانی‌تر از فرآیند اخذ گواهینامه تعمیرات موتور مذکور است.

وی گفت: در این فرآیند، باید عملکرد نمونه قطعات ساخته‌شده در شرایط کارکردی واقعی موتور به‌طور کامل ارزیابی شود تا نشان داده شود که قطعه ساخته‌شده تمامی انتظارات طراحی را برآورده می‌کند و صلاحیت و ایمنی لازم را برای نصب روی موتور هواپیمای مسافربری را دارد.





  تعداد بازديدها: 228


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
واکنش رسمی روسیه به ارسال اس ۴۰۰ و سوخو ۳۵ به ایران
وزیر دفاع عراق : یک عملیات نظامی قریب‌الوقوع در منطقه در راه است
صدها فروند موشک از مسیر سوریه به حزب الله رسید
سیره نبوی در آینه منابع مشترک شیعه و سنی بازخوانی می‌شود
سید حسن خمینی به آیت‌الله اشرفی شاهرودی تسلیت گفت
در بازدید از سازمان انرژی اتمی ایران؛
پزشکیان: تأسیسات هسته‌ای را دوباره و با قدرت بیشتری می‌سازیم/ اراده ایران برای گسترش صنعت هسته‌ای پاسخ به نیازهای کشور است نه تولید سلاح/ متأسفانه تبلیغات جهت‌دار به گونه‌ای القا کرده که «هسته‌ای» مترادف ساخت سلاح اتمی است
روزنامه هیل
یک نویسنده آمریکایی: ماه عسل بین راستگرایان آمریکایی و اسرائیل به پایان رسیده است
لاریجانی: خواسته‌های آمریکا ته ندارد/ ایرانیان باید سر حرف خود بایستند
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آقای لاریجانی! برخی‌برخی گفتن مثل بال‌بال زدن به جای حل مسأله نیست؟
کمساری: اندیشه امام خمینی (ره) همچنان زنده و تأثیرگذار است/ رسالت کانون‌های مساجد معرفی تفکر امام به نسل امروز است/ ملانوری: ایراد از ماست که در شناخت مکتب و سیره امام خمینی با کاستی‌هایی مواجه هستیم
کشف مهم ترین عوامل ابتلا به فراموشی
عارف: کشور از قطع روابط علمی با جهان ضرر می‌کند/اصلاح نظام آموزشی نگاه دولت چهاردهم است
تحرکات اخیر احمدی نژادها برای انتخابات شوراها
یادداشتی از: صلاح الدین خدیو
تراژدی الفاشر
حضرت امام خمینی(ره): فاطمه زهرا(س) تمام نسخه انسانیت
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
عراق در آستانه تحولات جدید
موشک بالستیک هرمز ؛ تیر غیب ایران
سوره‌هایی که بهتر است سر مزار اموات بخوانیم
گزارشگر سازمان ملل: حمله اسرائیل و آمریکا به ایران نقض آشکار منشور سازمان ملل است/ تجاوز نظامی خارجی رنج فراوانی به بار آورده است؛ رنجی که مستحق جبران و غرامت است
دبیرکل حزب الله: آمریکا هیچ سودی برای لبنان ندارد

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع)
آیت الله مقدم قوچانی، از شاگردان حضرت امام درگذشت
گزارش تصویری:
برگزاری جشن میلاد حضرت زینب کبری (س) در حسینیه آل یاسین (ع) 1404/8/4
اختصاصی:
إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهۡدِينِ - آیه 62 سوره شعراء "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
اختصاصی:
ای ایران ایران... "با خطاطی آقای محمد مسلم خانی"
آیت الله هادوی تهرانی: انسجام ملی زمانی تحقق پیدا می‌کند که همه ملت احساس کنند جایگاه مناسب خود را دارند/ برای تحقق چنین احساسی، باید اندیشه‌های مختلف امکان عرضه مناسب داشته باشند
پاسخ حضرت امام به استفتا درباره حق طلاق زنان چیست؟
هدف رژیم شاه از به شهادت رساندن حاج آقامصطفی چه بود؟/موسوی تبریزی روایت کرده است
یادداشتی از: سید مهدی حسینی دورود
تفسیر اجتهادی و کاربرد استنباطی «قاعده لاحرج» در نگاه آیت‌الله صانعی
آمریکا در پی مجوز بین‌المللی برای استقرار نیروی چندملیتی در نوار غزه
آمریکا یک مفسر انگلیسی را به دلیل انتقاد از اسرائیل بازداشت کرد
علی لاریجانی: منابع رسمی اسرائیل می‌گویند که ۴۵ موشک ایران به نقاط حساس اصابت کرد + عکس
خریدن خلبان توسط آمریکا برای ربودن نیکلاس مادورو
نامه مشترک روسیه، چین و ایران در آژانس به گروسی: اقدام سه کشور اروپایی در فعال نمودن اسنپ‌بک، غیرقانونی بود/ تمام مفاد قطعنامه ٢٢٣١ در ١٨ اکتبر خاتمه یافته اند/ گزارش دهی مدیرکل آژانس پیرامون قطعنامه ٢٢٣١ و اجرای برجام به پایان رسیده است
به بهانه حمله رئیس مجلس به روحانی و ظریف
4 سؤال از «قالیباف»: آن روز که دوستان گرامی از دیوار این سفارت بالا می رفتند و آن یکی را آتش می زدند کجا بودید؟ / روسیه در جنگ 12 روزه کجا بود؟!
یادداشتی از: ابوالفضل فاتح
هان در دوراهی تاریخی؛ تلاطم قرن جدید، احتمال رویارویی جهانی و نقطه ی تصمیم / چرا ایران و ونزوئلا؟
تحلیل «الشرق الاوسط» درباره وضعیت جدید خاورمیانه: صعود سه قدرت منطقه‌ای در پی عقب‌نشینی ایران!
دبیرکل حزب الله: آمریکا هیچ سودی برای لبنان ندارد
ماجرای ضرب و شتم کودک معلول در کلاردشت/ بهزیستی مازندران: موسسه منحل شد
یادداشتی از: حجت الاسلام والمسلمین هادی سروش
خطر شکاف بین حاکمیت‌ها و ملت‌ها


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 3932
تعداد بازدید دیروز: 8473
بازدید کل: 77161203
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.