تاريخ انتشار: 25 ارديبهشت 1403 ساعت 23:37:09
احمد علیرضا‌بیگی ؛ قرار است در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بر همان پاشنه انتخابات مجلس بچرند | مجلس یازدهم برخورد با تخلفات دولت را تف سربالا می‌داند

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز می‌گوید: معتقدیم نهاد انتخابات تضعیف شده و نتیجه آن مشارکت ۴۰ درصدی است که بخش عمده آن هم آرای باطله بود .

پایگاه اجتماعی دولت آسیب جدی دیده، اما از آنجایی که به نظر می‌رسد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ هم بر همان پاشنه انتخابات مجلس بچرخد، مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد
 در آستانه آغاز به کار مجلس دوازدهم، عملکرد مجلس یازدهم به عنوان مجلسی همسو با دولت باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. آیا مجلس موفق شده جلوی محاسبات غلط دولت را بگیرد؟ احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز می‌گوید:دولت دچار ضعف بینشی در حوزه سیاست است و برای همین است که می‌گوید ما در مسیر رشد اقتصادی هشت درصد هستیم یا مثلاً به عددسازی‌ها در نرخ دلار توجه نکنید. اما مجلسی که برای ریاست جمهوری رئیسی امضا جمع کرده، نمی تواند بر دولت نظارت کند. 
علیرضابیگی می‌گوید: مجلس یازدهم فکر می‌کرد اگر با تخلفات دولت برخورد کند، تف سربالاست و در نهایت پایگاه اجتماعی دولت رئیسی آسیب جدی دیده است.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* قبیله‌گرایی حزبی، یک بیماری مزمنی است که متاسفانه در کشور ما وجود دارد. در دولت آقای روحانی، مجلس دهم که ناظر به کار دولت بود و باید جلوی خطا‌های دولت می ایستاد، بسیار ضعیف عمل کرد و در برابر موضوعاتی از قبیل ماجرای بورس، افزایش ناگهانی قیمت بنزین، خصوصی‌سازی‌ها و حادثه قطار تبریز و برخورد با آقای آخوندی، واکنش لازم را نشان نداد

* همین قبیله‌گرایی در مجلس یازدهم با شدت بیشتر رخ داد. مماشات مجلس یازدهم با دولت سیزدهم بسیار زیاد بود، چون همین مجلس با امضای بالا از آقای رئیسی خواست وارد صحنه انتخابات شود.

مجلس یازدهم برخورد با تخلفات دولت را تف سربالا می‌داند

 * مجلس یازدهم به این نتیجه رسیده که اگر با تخلفات، کوتاهی و سهل‌انگاری‌های دولت برخورد کند، تف سر بالاست و از این‌رو، ترجیح داد فقط یک وزیر را استیضاح کند. این مشکل مزمن سیاست کشور ماست و به این خاطر اتفاق می‌افتد که مردم در فرآیند دموکراسی، حضور جدی نمی‌توانند پیدا کنند و جای خالی احزاب دیده می‌شود. اگر تشکل‌هایی هم وجود دارد، بیشتر وصل به باند‌های قدرت است.

* برخورد صدا و سیما به اتفاقات در دولت رئیسی را با دولت آقای روحانی مقایسه کنید. کاملاً مشخص است که آن زمان از روی عصبیت سیاسی و امروز از روی جانبداری، برخورد متفاوتی دارند.

* دولت به واسطه ضعف بینشی که در حوزه سیاست دارد، مرتکب خطا‌هایی می‌شود و برای همین است که می‌گوید ما در مسیر رشد اقتصادی هشت درصد هستیم یا مثلاً به عددسازی‌ها در نرخ دلار توجه نکنید. 

* چه دولت آقای رئیسی و چه هر دولت‌های دیگر که وضع را خوب جلوه می‌دهند، باید بدانند که برای استمرار کارشان به مردم نیاز دارند. مردمی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و از شرایط موجود ناراضی هستند، آیا با این شعارها به استمرار حضور آقای رئیسی در نهاد ریاست‌جمهوری رای خواهند داد؟
پایگاه رئیسی آسیب دیده اما در صورت استمرار وضع موجود مردم در انتخابات ریاست جمهوری هم شرکت نمی‌کنند

* پایگاه اجتماعی آقای رئیسی، آسیب جدی دیده است. حال اگر مردم حس کنند از رهگذر انتخابات، قرار است تغییر جدی رخ دهد، حتما مشارکت جانانه‌ای خواهند کرد؛ ولی اگر مردم حس کنند مشارکت‌شان تاثیری در سرنوشت انتخابات ندارد، طبیعتاً وارد عرصه نخواهند شد. این چیزی است الان مردم حس می‌کنند. ما در انتخابات مجلس هم این پیش‌بینی را داشتیم، چون معتقدیم نهاد انتخابات تضعیف شده و نتیجه شد، مشارکت ۴۰ درصد که بخش عمده آن آرای باطله بود.

* مشارکت در انتخابات اخیر ایران را با مشارکت در انتخابات کشور همسایه (ترکیه)، که ۷۷ درصد بوده، مقایسه کنید. در آن‌جا حزب حاکم، خیلی از کرسی‌های خودش را از دست داد. رییس حزب که رییس‌جمهور است بعد از انتخابات اعلام کرد ما صدای مردم را شنیدیم و می‌رویم تا در کارهایمان تجدیدنظر کنیم. آیا این نگرش در انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم، وجود دارد؟

قرار است در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ بر همان پاشنه انتخابات مجلس بچرخد

* به نظر می‌رسد قرار بر این است که در انتخابات ۱۴۰۴ هم، در بر همان پاشنه بچرخد. نتیجه این رویکرد، به مخاطره افتادن امنیت کشور، تضعیف پشتوانه ملی، دراز شدن زبان بیگانه به روی ما است. در نهایت قدرت حاکمیت و دولت در رویارویی با حوادث، تضعیف می‌شود.
عملیات وعده صادق، انتظار می رفت توده‌های مردم حاکمیت را تحسین کنند اما این تحسین آن‌طور که باید و شاید اتفاق نیفتاد؛ چون انسجام ملی ما دچار خدشه و آسیب شده است و بیگانگان هم روی این نقطه ضعف، حساب باز کرده‌اند. تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، تقویت صندوق رای و انتخابات است.

*تیک

  تعداد بازديدها: 82
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=99863
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.