با حرف زدن مشارکت مردم محقق نمیشود؛ سنگ را از پیش پای مردم برداریم کار پیش میرود رئیس قوه قضاییه گفت: باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم؛ با صرف گفتن اینکه میخواهیم مردم را مشارکت دهیم، کار به جلو نمیرود بلکه باید سازوکارهای این مقوله را مشخص کنیم
به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجتالاسلام محسنی اژهای، طی سخنانی در نشست با منتخبانِ دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزود: از همان ابتدا که مسئولیت ریاست دستگاه قضا را بر عهده گرفتم به مدیران قضایی تاکید کردم که باید نگاه خود را به نمایندگان مجلس تغییر دهید و پیگیریهای آنان را به مثابه دخالت و اعمال نفوذ در نظر نگیرید.
وی گفت: تعامل مستمر با نمایندگان مجلس برای ما مسئولان قضایی بسیار مفید است و وقتی که با نمایندگان مجلس نشست و برخاست میکنیم به معنی دیدار با کلیه اقشار مردم در سراسر نقاط کشور است.
رئیس قوه قضاییه گفت: تاکید داریم که شما نمایندگان مجلس بیایید و از نزدیک ببینید که آیا ما در مراکز و مراجع مختلف قضایی از جمله دادگستریها، سازمان زندانها، سازمان بازرسی و... و در حکمرانیای که داریم آیا قوانین وضع شده توسط شما در مجلس را به درستی اجرا میکنیم یا خیر؟ تاکید داریم که شما زندانها را از نزدیک ببینید و اگر مشکلی مشاهده کردید به من منتقل کنید و یا آن را در پشت تریبون مجلس بگویید؛ اگر آن مسئله و مشکل، وارد است باید رفع کنیم و اگر وارد نیست، آن را توضیح دهیم و تبیین کنیم.
محسنی اژهای افزود: در برخی نقاط ما از اولیات کار نیز محرومیم و با توجه به این حجم کار، قاضی و کارمند و امکانات کافی نداریم. در نتیجه همین تعاملات و بازدیدهای نمایندگان مجلس از مراکز مختلف قضایی، شاهد بودیم که بعضاً در صحن علنی مجلس و از پشت تریبون مجلس، نمایندگان به بیان مسائل و مشکلات دستگاه قضایی پرداختند و گفتند چگونه توقع داریم که دستگاه قضایی با این میزان امکانات و بودجه بتواند یک کار متقن و بدون عیب انجام دهد.
رئیس عدلیه بیان داشت: طی دو سال اخیر، دو نشست مشترک در هر سال میان قوه قضاییه و نمایندگان مجلس به صورت سراسری برگزار شد؛ همچنین من به عنوان رئیس قوه قضاییه، 16 نشست را با کمیسیونهای تخصصی مجلس داشتم و با تعدادی از فراکسیونهای مجلس نیز نشست برگزار کردم. قابل ذکر است که طی مدت اخیر 34 بازدید توسط هیاتهای نمایندگان از زندانها صورت گرفت و بالغ بر 150 نشست نیز میان مسئولان قوه قضاییه با نمایندگان مجلس برگزار شد. علاوه بر اینها، دفتر امور مجلس قوه قضاییه طی مدت اخیر 620 مورد با نمایندگان مردم جلسه برگزار کرد و من شخصاً با تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس، جلسات خصوصی داشتم.
وی گفت: تفاهمنامهای برای نحوه تعامل میان قوه قضاییه و مجلس تدوین شد و توانستیم به موجب این امر، نحوه تعاملات را تسهیل کنیم و به واسطه این کار در تهران و کلیه استانهای کشور، کارگروههایی تشکیل شده که هر سه ماه یکبار جلساتی را برگزار مینمایند و در آن کارگروهها تعدادی از نمایندگان استان مربوطه حضور دارند.
محسنی اژهای گفت: در این جلسه ازسوی یکی از منتخبین، درخصوص میزان نتیجهبخش بودن رسیدگیهای قضایی به گزارشات کمیسیون اصل 90 مجلس، مطالبی مطرح شد؛ در اینجا باید توجه داشت که میان آن طومار و گزارشی که فاقد مستندات و ادلّه، از کمیسیون اصل 90 به قوه قضاییه فرستاده میشود با گزارشات متقن و مستند، تفاوت وجود دارد؛ فرض کنید یک طوماری برای کمیسیون اصل 90 میآید که از فلان شخص ناراضی هستیم و آن طومار را برای قوه قضاییه میفرستند؛ این غیر از آن گزارش مستند و مستدلی است که کمیسیون اصل 90 براساس وظیفهاش که نظارت بر عملکرد قواست، تنظیم و ارسال کرده است.
رئیس دستگاه قضا افرود: در قضیه تحقیق و تفحصها نیز باید به برخی نکات قانونی و سلسله مباحثی عنایت داشت؛ طبق آییننامه داخلی مجلس که به منزله قانون است، وقتی پیرامون موضوعی در مجلس، تحقیق و تفحص میشود، قوه قضاییه موظف است ظرف مدت مشخصی به موضوع ورود کند و موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.
وی گفت: در مقطعی، ما در قوه قضاییه، فهرست گزارشات واصله از کمیسیون اصل 90 را به مجلس ارائه کردیم و مشخص کردیم که کدامیک از آن گزارشات، مستند هستند و کدامیک صرفاً مطالبی هستند که به کمیسیون اصل 90 واصل شده و این کمیسیون نیز به قوه قضاییه ارسال کرده است. تاکید میکنیم که هیچ مانعی وجود ندارد که نمایندگان مجلس بصورت مشخص و موردی اعلام کنند که اقدام مرجع قضایی در منع تعقیب پرونده مرتبط با فلان گزارش کمیسیون اصل 90، غلط است؛ اگر لازم باشد، من در آن خصوص اعمال ماده 477 هم میکنم. همچنین هیچ مانعی وجود ندارد که نمایندگان مجلس، از طرز کار ما در دستگاه قضایی ایراد بگیرند؛ اما این امر باید براساس قانون باشد.
رئیس قوه قضاییه گفت: در سال 97 در زمان ریاست آقای آملی در قوه قضاییه، که یک شورایعالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا تشکیل میشد، دولت اعلام کرد در شرایط جنگ اقتصادی، اختیاراتی میخواهد؛ قوه قضاییه نیز اعلام کرد که برای مبارزه اثرگذار با فساد و در جریان قرار دادن مردم در این خصوص، اختیاراتی میخواهد؛ در آن شورا، با این صدور اختیارات برای قوه قضاییه موافقت نشد؛ متعاقباً رهبر انقلاب اجازه دادند که یک سری از پروندهها بصورت علنی رسیدگی و منتشر شوند؛ در سال 99 در زمان ریاست آقای رئیسی در قوه قضاییه، زمان محاکمه برخی از متهمان فساد که پروندهای آنها در سالهای قبل تشکیل شده بود، آغاز شد؛ در این مقطع، در جریان تمدیدِ آن اجازه صادر شده در سال 97، چند نکته حذف شد که یکی از آنها برگزاری و انتشار علنی رسیدگیها بود؛ چرا که بسیاری از صاحبنظران گفتند که برگزاری دادگاهها به این طریق و انتشار آنها، برای کشور مضر است و باید طبق قانون عمل شود.
محسنی اژهای اظهار کرد: اینکه شما منتخبان و یا نمایندگان مجلس میگویید چرا برخی موارد در قوه قضاییه شفاف اعلام نمیشود باید اعلام کنم که دلیل این امر به سبب قانونی است که خودِ شما نمایندگان مجلس مصوب کردهاید؛ من همیشه طرفدار این بودهام که غیر از مواردی که قانون اساسی اجازه نمیدهد، دادگاهها علنی برگزار شوند و بصورت علنی هم منتشر شوند.
وی تصریح کرد: همواره تاکید من به مسئولان قضایی آن است که یکی از وظایف اصلی ما در قوه قضاییه، مبارزه با فساد است؛ اما باید توجه شود که اولاً، این فساد چیست؟ دوماً، چگونه باید با این فساد برخورد کرد؟ ثالثاً، اگر نحوه مبارزه با فساد، آسیبهایی دارد، چگونه میتوان از آنها جلوگیری کرد؟ رابعاً، آیا با صرف گفتن اینکه در فلان سال، فلان میزان اختلاس داشتیم و تکرارِ پروندههای فساد در سالهای مختلف، میتوان جلوی فساد را گرفت؟ یا اینکه باید با فساد و مفسد، مبارزه مجدانه و حرفهای و به دور از شعار کرد و بسترهای فسادزا را خشکاند.
رئیس دستگاه قضا گفت: طی سالهای اخیر، بصورت مجدانه، به مقوله خشکاندن ریشهها و بسترهای فسادزا و جلوگیری از تضییع حقوق عامه ورود کردهایم؛ نمیگویم کاملاً در این قضیه به توفیق رسیدهایم امان قدمهای بلندی را برداشتهایم؛ شما به رودخانه چالوس بروید و مشاهده کنید که در رفع تصرف از بستر و حریم این رودخانه و تبدیل آن به تفرجگاهها برای انتفاع عموم، چه اقداماتی با همکاری همه قوا و دستگاهها صورت گرفته است؛ ما تخریب و قلع و قمع در آن نقطه را خودِ بنای متعلق به دستگاه قضا شروع کردیم و آن را به سایر دستگاهها نیز که در آن منطقه دارای بناهای غیرمجاز بودند تسری دادیم.
رئیس قوه قضاییه بیان داشت: در قضیه ساماندهی انبارهای بنادر و گمرکات و اموالهای تملیکی و توقیفی نیز قدمهای بلندی برداشتیم؛ پیش از آن مشاهده میکردیم که با تخصیص ارز ترجیحی، مقادیر زیادی از کالاهای مورد نیاز، وارد کشور میشوند، اما چندین ماه در کشتیها و یا انبارها میماندند و فاسد میشدند؛ به گونهای که برای امحای آنها نیز باید مبالغ معتنابهی صرف میشد و یا حتی قابل امحاء نیز نبودند. من از شما منتخبان مجلس دوازدهم درخواست دارم که این موضوعات را بصورت میدانی مشاهده کنید و بر استمرار آنها تاکید ورزید و در این خصوص، پیگیریهای مجدانه را داشته باشید.
رئیس دستگاه قضا در پایان تصریح کرد: باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم؛ با صرف گفتن اینکه میخواهیم مردم را مشارکت دهیم، کار به جلو نمیرود بلکه باید سازوکارهای این مقوله را مشخص کنیم؛ باید مشخص کنیم چگونه میخواهیم از مردم حمایت کنیم و گرهها را برای آنها باز کنیم و کجاها مردم را کنار گذاشتهایم. در یک جاهایی اصلاً نیاز نیست که به مردم کمک کنیم بلکه صرفاً باید سنگهایی را که جلوی پایشان گذاشتهایم برداریم و اگر چنین شود مردم کار خودشان را میکنند.
پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، 23 نفر از منتخبین دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به بیان دیدگاهها و نقطهنظرات خود در حوزههای مختلف پرداختند.
|