تاريخ انتشار: 05 اسفند 1402 ساعت 23:42:58
از تخمه بو داده تا قهوه تلخ

یکی از آسیب‌های جدی تهدیدکننده جان مسافران به خصوص باتوجه به نزدیکی به نوروز و شروع سفرهای نوروزی، تصادفات جاده‌ای است که متاسفانه روز به روز بر آمار تلفات خود به ویژه در ایام تعطیلات می‌افزاید؛

زمانی که مردم بیشتر، دل به جاده زده و فرصتی برای سفر پیدا می‌کنند.اگر بخواهیم به ذکر عوامل موثر در تصادفات رانندگی بپردازیم، کافی است به اطراف خود نگاهی هرچند گذرا بیندازیم و جاده‌های ناایمن و مسیرهای دشوار و صعب العبوری را ببینیم که سال‌هاست در کنار گردنه‌های مرگ به عامل برای ستاندن جان مسافران بدل شده‌اند؛ خودروهای ناایمن و فرسوده هم عامل دیگریست و البته نیاز نیست سال‌ها از عمر خودروهای جاده‌ای گذشته باشد تا ناایمن باشند؛ آن‌ها می‌توانند خودروهای داخلی بوده و همان آغاز کار به دلیل ایرادات فنی با جان سرنشینانشان بازی کنند. البته از حق نباید گذشت و هرچند درصدی کم اما سهم خطای راننده و رانندگی‌های بد را هم در نظر گرفت که خواب‌آلودگی یکی از آن قسم موارد است.چیزی که به نظر بیش از سایرین مورد توجه مسئولان قرار گرفته تا راهکارهای خود را بر پایه آن تنظیم کنند.

مهر ماه همین سال بود که سردار عباسعلی بهدانی‌فرد، فرمانده انتظامی استان یزد، گفت که امسال با هدف کاهش سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری این استان که اغلب به دلیل خواب‌آلودگی رخ می‌دهد، ۲ تن تخمه شور در میان رانندگان این مسیرها توزیع شد.

هرچند این صحبت‌ها با واکنش‌ها و انتقادات بسیاری مواجه شد به نحوی که مقامات استانی نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ از آن دسته است صحبت‌های سرهنگ رحیم حاجی ده آبادی، رئیس پلیس راه استان یزد که گفت: به رانندگان از طریق پلیس هرگز توصیه نشده که تنقلات را در حین رانندگی مصرف کنند، زیرا ممکن است موجب حواس پرتی رانندگان و حوادث ناگوار شود بلکه گفته شده صرفا حین استراحت و توقف‌های کوتاه، این خوراکی ها را مصرف کنند.

همزمان هم صحبت‌های دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه تخمه شور فشار خون رانندگان را بالا برده و اصولا توزیع این خوراکی به زیان آن‌ها بوده و برای سلامتی‌شان خطرناک است.

اما از مهر ماه تا کنون این بحث‌ها ادامه نداشت تا حالا که به ایام تعطیلات نوروز و افزایش مسافرت‌ها نزدیک می‌شویم و یک پیشنهاد جدید از سوی هلال احمر که برای کاهش تصادفات جاده‌ای به رانندگان «قهوه مجانی» بدهید!

تسنیم در خبری از زبان رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نوشت که «پیشنهاد می دهم برای کاهش تصادفات جاده‌ای به رانندگان قهوه مجانی بدهید یا نوشابه خاص با کافئین بالا تولید کنیم و به رانندگان در جاده ها بدهیم چراکه خواب آلودگی از مهم‌ترین علت تصادفات در جاده‌هاست.»

صادق محمودی در هفتادونهمین کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی به تعداد پایگاه‌های امداد و نجات هلال احمر اشاره کرده که از هزار و 430 به هزار و 513 پایگاه در طرح نوروزی 1403 افزایش یافته است.او همچنین گفته: تعداد امدادگرانی که برای طرح نوروز 1403 فعال شده‌اند 22 هزار نفر است که نسبت سال گذشته 3 هزار نفر افزایش داشته است.

محمودی به هزار خودروی هلال احمر که 300 عدد آن آمبولانس است اشاره کرده که در گمرک بوشهر گیر کرده‌ و ترخیص نمی‌شوند!

جاده هم مقصر است

15 تیر ماه بود که رئیس جمهور ، گفت همه از این ناراحت هستند که چرا این همه تلفات تصادفات بالاست. او که در مراسم افتتاح قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال حاضر شده بود اذعان کرد که بخشی از این تصادفات به رانندگان مربوط است و بخشی دیگر به جاده‌. او همچنین اظهار امیدواری کرد که پروژه‌ای که افتتاح شده در کاهش تلفات جاده ای مثمر ثمر باشد و آن را نماد خود‌باوری، توانایی و دانایی‌ ملت ایران دانست.

35 درصد وسایل نقلیه کشور اسقاطی‌اند

سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند و این خبری است که روز آخر خرداد ما که همین سال توسط رئیس پلیس راهور ایراد شد با تاکید بر این‌که هیچ راهکاری برای جبران خسارت معنوی به جان‌باختگان حوادث جاده‌ای ارائه نشده است.

سردار کمال هادیان‌فر در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات آذربایجان شرقی، گفت که۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۷۰۳ شهر از این آمار، فاقد پلیس راهور هستند. او همچنین گفت که ۳۵ درصد وسیله نقلیه کشور در سن فرسودگی و اسقاط قرار دارند.

او اذعان کرد که «یک زمانی گفته می‌شد که در بروز تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه نقش دارند؛ ولی الان پنج عامل مدیریت، راه، وسیله نقلیه، انسان و آموزش در این زمینه نقش دارند.»

سهم 51 درصدی خودروهای داخلی در تصادفات

به 9 اردیبهشت برمی‌گردیم و سری به یکی از گفت وگوهای رسانه‌ای سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، می‌زنیم که با اشاره به آمار تصادفات رانندگی و جان‌باختگان ناشی از آن تا پایان طرح نوروزی ۱۴۰۲ و سهم تقصیر هر سه عامل، گفت: سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای ۲۹ درصد، سهم راه ۲۰ درصد و سهم خودرو به‌ویژه خودرو‌های ایرانی مانند پراید و پژو ۵۱ درصد بوده است که متأسفانه رقم قابل‌توجهی از سهم این تقصیر‌ها به راه و خودرو اختصاص دارد.

او در خصوص آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز هم ضمن گلایه‌مندی از وضعیت راه‌ها و نقاط حادثه‌خیز و تلاش پلیس راهور برای شناسایی و اصلاح آنها، گفته بود: این را که ایمنی یک جاده هم در پیشگیری از حادثه و هم هنگام وقوع حادثه، نقش پررنگی در کاهش خسارت دارد، انکار نمی‌کنیم و اصولا طراحی راه و استاندارد‌های آن باید به‌گونه‌ای باشد که اجازه وقوع تصادف را به راننده ندهد و اگر تصادفی هم اتفاق افتاد، بتواند خسارت‌ها را به حداقل برساند و سال گذشته، در جلسات مشترکی که با کمیسیون راه و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار کردیم نیز به این توافق رسیدیم که از حدود سه‌هزارو ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز، رفع خطر ۸۷۷ نقطه پرتصادف شناسایی شده، نیازمند پنج هزار میلیارد تومان اعتبار و دو سال زمان است، اما تاکنون این مبلغ به سازمان راهداری پرداخت نشده است و مطمئنا برطرف‌کردن و اصلاح این نقاط، می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تصادفات جاده‌ای را کاهش و ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور را افزایش دهد.

به گفته او «بیش از ۳۳ دستگاه در کشور وجود دارد که در حوزه ایمنی و حمل‌ونقل نقش و سهم بالایی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما از میان این ۳۳ دستگاه وزارت راه، شهرداری‌ها، پلیس راه، اورژانس، هلال احمر، صداوسیما و مراکز درمانی راهداری از مهم‌ترین دستگاه‌های ناظر بر ایمنی حمل‌ونقل بوده که باید برای اجرائی‌شدن همه موارد ایمنی حمل‌ونقل، همه دستگاه‌های مسئول به بهترین شکل ممکن به وظایف خود عمل کنند.»

امسال، دهم فروردین سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی از ثبت ۶۲۹ نفر تلفات جاده‌ای از ابتدای طرح نوروزی در کشور خبر داد و گفت که آمار پزشکی قانونی بیش از این تعداد خواهد بود!

هفتم فروردین هم دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، مصطفی فاطمی در وبیناری خبر داد که مازندران، فارس، اصفهان، سمنان و خراسان جنوبی در صدر حادثه‌خیزترین استان‌ها در موج اول سفر‌های نوروزی قرار داشتند.

*آرمان ملی

  تعداد بازديدها: 282
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=99140
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.