تاريخ انتشار: 12 آذر 1402 ساعت 23:59:35
آماده‌باش اورژانس درپی آلودگی هوای تهران

تهران این روزها حال وروز خوشی ندارد. در شرایطی روزهای آذر سپری می‌شود که هوای شهر از ابتدای ماه کمتر در شرایط سالم برای شهروندان قرار گرفت. کیفیت بنزین و گازوئیل، خودروهای غیراستاندارد، فرسوده، موتورسیکلت‌ها و همچنین شرایط خاص جغرافیایی تهران را می‌توان از عوامل بروز این شرایط در فصل سرد سال برشمرد.
علاوه برموارد یادشده سوختن مازوت نیز باعث افزایش آلایند ه‌ها شده و با کاهش کیفیت هوا، سلامت شهروندان را به بطور جدی به مخاطره انداخته که موجب افزایش بیماریهای قلبی و ریوی و مرگ و میر شهروندان می‌شود.
از ابتدای سال جاری تنها 9 روز هوای پاک، 179 روز هوای قابل قبول، 61 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 7 روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روز شمار شاخص آلودگی هوای تهران ثبت شده است.
روزی که گذشت فعالیت مدارس در شهر تهران نیز به صورت غیرحضوری برگزار شد و امروز نیز چنین است. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای تهران روز شنبه در وضعیت قرمز قرار داشت و شاخص کیفیت هوا در عصر دیروز با قرار گرفتن روی عدد 153 و ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفت.
هواشناسی هم اعلام کرده با توجه به استقرار جوی پایدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، شرایط برای انباشت ذرات آلاینده هوا و افزایش غبار مهیا است و روند کاهش کیفیت هوای استان و افزایش غلظت آلاینده‌ها در نواحی شهری و پرتردد تا صبح چهارشنبه مورد انتظار می‌باشد.
به گفته رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران با توجه به استقرار جوی پایدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، شرایط برای انباشت ذرات آلاینده هوا و افزایش غبار در تهران مهیا است.
غلامی گفت: چهارشنبه هفته گذشته هشدار زرد صادر کرده بودیم که با توجه به افزایش غلظت‌ها روز جمعه هشدار نارنجی صادر کردیم و اگر روند غلظت به همین شکل ادامه داشته باشد، احتمالا در این هفته آلودگی هوا بیشتر نیز می‌شود.
وی با بیان اینکه هفته جاری از لحاظ کیفیت هوا هفته خوبی نیست، افزود: اگر منابع آلاینده کنترل شود و مواردی مانند طرح زوج و فرد کردن خودروها و غیرحضوری کردن مدارس اجرا شود، غلظت آلاینده‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.
این مسئول با اشاره به اینکه آلاینده‌ها مربوط به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است، گفت: آلودگی‌های مربوط به پاییز و زمستان، ناشی از سوخت‌های فسیلی است که آلودگی‌های صنعتی محسوب می‌شود و منشا آنها ثابت و یا متحرک است.
وی افزود: منابع متحرک معمولا انواع خودروها، موتورسیکلت‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی هستند و منابع ثابت نیز انواع صنایع، نیروگاه‌ها، کارخانجات، پالایشگاه‌ها و پمپ بنزین‌ها هستند.
غلامی گفت: در نیمه دوم سال به دلیل سردی هوا، لایه مرزی کاهش پیدا می‌کند و وقتی شرایط پایداری را داریم لایه مرزی نزدیک‌تر به سطح زمین می‌شود.
وی افزود: بحث وارونگی هوا نیز معمولا صبح‌ها و شب‌ها ایجاد می‌شود و پایداری مضاعف ایجاد می‌کند و در شرایط پایدار، وزش باد هم نداریم که آلودگی را از سطح شهر خارج کند.
رئیس اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به وضعیت جغرافیای استان تهران گفت: توپوگرافی استان تهران به گونه‌ای است که از شمال تا جنوب شرق با کوهستان احاطه شده و به شکلی است که باعث می‌شود ماندگاری غلظت‌ها ادامه داشته باشد.
اورژانس هم دیروز اعلام کرد با توجه به میزان آلودگی هوای شهر تهران در روز جاری ناوگان اورژانس استان تهران در میادین اصلی شهر مستقرخواهند شد.
به گفته توکلی، آمبولانس‌های اورژانس در میادین آزادی، انقلاب، تجریش، فردوسی و شهرری مستقر هستند و علاوه بر آن تمامی پایگاه‌های اورژانس نیز از آماده‌باش برخوردارند.
رئیس مرکز اورژانس تهران با تاکید بر اینکه شهروندان باید از تردد غیرضروری جدا خودداری کنند، گفت: شهروندان باید در صورت احساس تنگی نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه و تهوع به عوامل اورژانس مراجعه کنند تا به وضعیت آنها رسیدگی و اقدامات لازم انجام شود.

*روزنامه جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 395
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=98232
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.