افت 14 درصدی اعتماد مردم به صداوسیما! آرمان ملی – یاسمین طالقانی: ریزش مخاطبان صدا وسیما افزایش نگران کنندهای یافته است.
این موضوعی است که نمیتوان آن را انکار کرد. کنار گذاشتن افراد محبوب مردم از صداوسیما و عدم پخش برنامههای جذاب از دلایل کم رونقی صداوسیماست. برخی اقدامات صداوسیما عجیب هم هست مانند آنچه یک مجری بیان کرد. پژمان بازغی؛ مجری برنامه کودک شو گفت: من در خبرها خواندم که شخص دیگری جایگزین من شده است که البته این هم از اختیارات شبکه است که مجری جدید انتخاب کند. پژمان بازغی درباره حضورش به عنوان مشاور در کنار تیم جدید «کودک شو» و همچنین اینکه در فصل جدید حضور خواهد داشت یا خیر گفت: یک جلسه معارفه بین من و تهیهکننده جدید برنامه برگزار شد که گفتوگویی با یکدیگر داشتیم و بعد از آن جلسه من در خبرها خواندم که شخص دیگری جایگزین من شده است که البته این هم از اختیارات شبکه است که مجری جدید انتخاب کند. وی اضافه کرد: با این حال درباره حضور من به عنوان مشاور تولید نه گفتوگویی داشتیم نه از طرف تهیهکننده تماس دوبارهای گرفته شده است. ضمن اینکه این روزها مشغول همکاری با سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده هستم. تمام و کمال درگیر این مجموعه هستم و طبیعتا تیم جدید هم همه فکر خود را کرده است. بازغی در سخنانی کوتاه درباره همکاری با دیگر برنامههای شبکه نسیم به عنوان مجری نیز تصریح کرد: چند پیشنهاد هم از طرف شبکه نسیم و هم دیگر شبکههای تلویزیون مطرح شده است، پیشنهادهایی هم از طرف پلتفرمها برای اجرا بوده است که فعلا برای هیچ یک به توافق نرسیدهایم. وی بیان کرد که روز گذشته از طرف مدیر برنامههایش و اخبار رسانهها متوجه شده که از برنامه کناره گیری کرده است. چندی قبل هم محمدرضا نجارزاده ، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما از سمت خود کنار رفت. محمدرضا نجارزاده مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما که در هفتههای اخیر در شبکههای اجتماعی خبرساز شده بود، از سمت خود کنار رفت. نجارزاده در جریان ماجرای بازگشت برخی چهرههای قدیمی به صداوسیما با محمدرضا شهبازی مجری شبکه دو درگیری لفظی پیدا کرده بود و گفته بود برنامه شهبازی «۵ درصد» بیننده دارد! بعد از آنکه خبرهای بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار جدی شد، شهبازی مجری برنامه پاورقی در ویدئویی از تلویزیون کنارهگیری کرد ولی با اعلام پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما موضوع منتفی شد و او به آنتن برگشت.»
*اعتماد مردم کاهش پیدا کرده است
جدیدترین نظرسنجی ایسپا نشان میدهد که کمتر از ۳۸ درصد مردم اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال میکنند و ۳۱ درصد نیز شبکههای اجتماعی را برای این امر ترجیح میدهند. این آمار در مقایسه با پیمایش سال ۱۳۹۶ دستخوش تغییراتی شده است و بهنظر میرسد که در آیندهای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانهای را کاملاً به شبکههای اجتماعی واگذار خواهد کرد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران پیمایشی درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار کرده است. این نظرسنجی در آبانماه ۱۴۰۲ با اندازه نمونه ۵۰۸۶ نفر در بین شهروندان ۱۸ سال بهبالا ساکن در سراسر کشورمان بهصورت حضوری اجرا شد. «حسن مسلمی نائینی»، رئیس جهاد دانشگاهی، در گفتوگو با ایسنا به نتایج موج اول این پیمایش اشاره کرده است که مقایسه آن با دادههای سال ۱۳۹۶، اطلاعات جالبی درباره مرجعیت رسانهای در ایران بهدنبال دارد. به گفته نائینی، یافتههای اخیر نشان داد که رسانهملی و شبکههای اجتماعی مجازی بهترتیب بهعنوان مهمترین منابع پیگیری اخبار در بین مردم هستند؛ یعنی 9/37 درصد مردم گفتهاند که اخبار را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال میکنند. همچنین ۳۱ درصد از طریق شبکههای اجتماعی مجازی و ۸.۹ درصد از طریق ماهواره، اخبار کشور را پیگیری میکنند. البته شایان ذکر است که عمده محتوای خبری و اطلاعرسانی کشور در شبکههای اجتماعی توسط خبرگزاریهای رسمی و پایگاههای خبری تولید میشود. ایسپا در سال ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاستجمهوری، یک نظرسنجی با حجم نمونه ۱۰۰۰ نفر در شهر تهران برگزار کرد. در آن پیمایش به اعتماد مردم به منابع رسانهای پرداخته شد که در بین رسانهها، صداوسیما با 5/51 درصد در صدر اعتماد مردم تهران قرار گرفت. ۱۳درصد مردم به شبکههای ماهوارهای و ۱۲درصد به شبکههای اجتماعی بیشترین اعتماد را داشتهاند. اینکه درحالحاضر ۳۱درصد مردم ترجیح میدهند اخبار را از شبکههای اجتماعی دنبال کنند، نشان از این دارد که اعتماد به شبکههای اجتماعی افزایش یافته است و احتمالاً در آیندهای نزدیک، صداوسیما مرجعیت رسانهای را کاملاً به شبکههای اجتماعی واگذار خواهد کرد.
|