افزایش 100 درصدی نرخ بلیت هواپیما زیاده خواهانه است رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور گفت: اینکه برخی افراد بخش خصوصی ادعا دارند، نرخ بلیت هواپیما باید صد درصد افزایش پیدا کند، غیر منطقی و زیاده خواهانه است.
با وجود اظهاراتی مبنیبر افزایش قیمت بلیت هواپیما و کمیاب شدن آن، مسئولان صنعت هوایی معتقدند کاهش عمدی پروازها ازسوی ایرلاینها واقعیت ندارد، زیرا شرکتها از فروش بلیت سود میکنند؛ هرچند مشکلاتی نظیر زمینگیر بودن برخی هواپیماها میتواند عاملی برای کمبود بلیت باشد. جنجال بر سر موضوع قیمت بلیت هواپیما همچنان ادامه دارد. ایرلاینها افزایش نرخ ارز و تورم را مهمترین عامل برای موافقت با افزایش قیمت بلیت میدانند و سازمان هواپیمایی کشوری هم اگرچه با افزایش نرخ بلیت موافق است اما این کار را ملزم به ابلاغ ستاد تنظیم بازار دانسته. در این میان اما برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گران شدن بلیت از اساس ابراز مخالفت کردهاند.
در این میان رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، میگوید که بلیت هواپیما در برخی مسیرهای پرتقاضا نه تنها تا 100 درصد افزایش قیمت پیدا کرده، بلکه کمیاب هم شده است. سازمان هواپیمایی کشوری درباره افزایش غیررسمی قیمت بلیت هواپیما ازسوی برخی از شرکتهای هواپیمایی گفت تا زمانی که ستاد تنظیم بازار اعلام نکند، هیچ افزایش قیمتی را قانونی نمیداند و بهشدت با آن برخورد خواهد کرد.
با وجود موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما، این تصمیم منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است و در این میان اما شرکتهای هواپیمایی و فروشندگان بلیت که در ماههای گذشته به هدف خود نرسیدهاند، بصورت چراغ خاموش قیمتها را در مواردی تا 100 درصد هم افزایش دادهاند. به گزارش تسنیم، حرمتالله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور، گفت: این ادعا که سال قبل بلیت هواپیما افزایش نداشته کذب است و مردم سال گذشته افزایش قیمت بلیت هواپیما را حس کردند. وی با بیان این که چرا هزینه زیاده خواهی عدهای را باید مردم پرداخت کنند افزود: افزایش قیمت بلیت هواپیما تمام مردم جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد و در پی آن هزینههای دیگر نیز بالا خواهد رفت.
وی با توضیح اینکه لازم است برای کاهش قیمتها از قانون آزادی پنجم در صنعت هواپیمایی استفاده شود گفت: در این شرایط جا به جاییها با هواپیماهای نوتر و قیمت مناسبتر انجام میشود. رفیعی افزود: اگر قیمت سوخت هواپیما آزاد شود مردم عادی که از هواپیما استفاده نمیکنند زیر بار فشار مالی جانبی افزایش قیمت هواپیما قرار نخواهند گرفت در این صورت افزایش قیمت بلیت منطقی است.
موضوع خودداری ایرلاینها از فروش بلیت پیش از این و در آستانه سفرهای نوروزی هم مطرح شده بود و همان زمان مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، با تکذیب عدم فروش بلیت در بازار در واکنش به اقدام ستاد تنظیم بازار (عدم موافقت با افزایش قیمت بلیت) گفته بود: امکان عدم فروش و عرضه بلیت هواپیما وجود ندارد و این اقدام به ضرر خود شرکتهای هواپیمایی است و سود شرکتها بابت فروش بلیت است. محمد محمدیبخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، نیز درباره کاهش عمدی پروازها ازسوی ایرلاینها برای اعمال فشار جهت افزایش قیمت، توضیح داده بود که کاهش عمدی پروازها ازسوی ایرلاینها واقعیت ندارد چون این کار به زیان آنهاست.
محمدیبخش همچنین بتازگی درباره اینکه آیا ایرلاینها با هدف فشار به مسئولان برای موافقت با افزایش قیمت، عرضه را کاهش داده و بلیت نمیفروشند، گفت که مجوز پروازها فصلی صادر میشود و اینگونه نیست که ماهانه یا هفتگی باشد و به همان نسبت برنامههای فروش ایرلاینها نیز فصلی است و هر شرکت هواپیمایی متناسب با شرایط، برنامههای فروش را باز میکند. در نوروز امسال هم این شایعه مطرح بود که ایرلاینها از عرضه بلیت خودداری میکنند، اما از آمار جابهجایی مسافر میتوان فهمید که بلیت عرضه شده است. امسال حتی با جابهجایی 3 میلیون مسافر رکورد جابهجایی مسافر نسبت به سال گذشته شکسته شد که شایعه عدم عرضه را تکذیب میکند. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که احکام قضایی در مواجه با تخلفات ایرلاینها وجود دارد که در صورت عدم عرضه یا تضییع حقوق مسافر از این ابزار استفاده میشود.
*جمهوری اسلامی
|