تاريخ انتشار: 22 اسفند 1401 ساعت 23:50:15
فشار بیشتر به قشر ضعیف جامعه

مدیران شهری تهران قیمت بلیت مترو را 25 درصد افزایش دادند

آفتاب یزد: روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با افزایش۲۵ درصدی قیمت بلیت مترو موافقت کردند.اعضای شورای شهر تهران در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورا، بررسی لایحه نرخ بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ در بخش حمل‌ونقل عمومی را روی میز بررسی قرار دادند.در نهایت و پس از بررسی‌های متعدد،با رأی اکثر اعضای شورای شهر تهران بهای بلیت مترو برای سال آینده۲۵ درصد افزایش یافت. استفاده از حمل و نقل عمومی یکی از مواردی است که دولت‌ها در کلانشهرها بر آن تاکید دارند. به عبارتی دیگر به علت مشکلات شدید محیط زیستی در شهری مانند تهران استفاده از حمل و نقل عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین راستا در جهان برای حوزه حمل و نقل عمومی برنامه ریزی‌های گسترده‌ای انجام می‌شود و مردم به استفاده از آن تشویق می‌شوند. در خصوص افزایش قیمت بلیت مترو برخی بر این اعتقاد هستند که این موضوع می‌تواند برای قشر ضعیف جامعه مشکل ایجاد کند و به آنها فشار وارد شود. بسیاری از افرادی که از مترو استفاده می‌کنند قشر ضعیف جامعه هستند لذا هر نوع تصمیم‌گیری در این حوزه باید با درنظر گرفتن این قشر از جامعه باشد. از سوی دیگر افزایش قیمت بلیت وسائل حمل و نقل عمومی این نگرانی را ایجاد می‌کند که میزان استفاده از این سیستم کاهش یابد و این مورد مشکلات متعددی را برای جامعه ایجاد کند. ترافیک تهران و آلودگی هوا از مشکلات اساسی این کلانشهر است و استفاده گسترده از حمل و نقل عمومی می‌تواند کمکی به حل این مشکلات باشد.
>عدم همخوانی مصارف و منابع
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی در این باره به آفتاب یزد گفت:
« واقعیت این است که اگر منابع و مصارف در جامعه یا یکدیگر همخوانی نداشته باشند منجر به افزایش فقر می‌شود. به خصوص این موضوع بر دهک‌های کم درآمد جامعه تاثیرگذار است. بر اساس اطلاعات در دسترس میانگین افزایش حقوق کارکنان دولت 20 درصد است و در خصوص میانگین افزایش دستمزد کارگران کشور هنوز رقمی اعلام نشده است. اما واقعیت این است که اگر هزینه‌هایی مانند بلیت مترو، آب، برق، گاز و... بیش از دستمزد‌ها افزایش پیدا کند برای جامعه مشکل ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد افزایش 25 درصدی بلیت مترو بیش از افزایش دستمزد کارکنان دولت است. از سوی دیگر سایر هزینه‌های زندگی بیش از 25 درصد در کشورما افزایش پیدا کرده است. لذا طبیعی است که این موارد منجر به این می‌شود که فاصله و شکاف بین منابع و مصارف دهک‌های کم درآمدی افزایش یابد. از طرف دیگر ما مردم را تشویق می‌کنیم که از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. بخشی از جامعه بالاجبار از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند؛ آنهایی که به هر دلیلی خودروی شخصی ندارند یا در مسیرهایی رفت و آمد دارند که باید از مترو استفاده کنند. به نظر می‌رسد هر چقدر هزینه حمل و نقل عمومی مثل مترو کاهش پیدا کند در کلان به نفع اقتصاد خواهد بود. یعنی به جای اینکه دولت‌ها بیایند به بنزین یارانه بدهند بهتر این است که برای حمل و نقل عمومی یارانه در نظر بگیرند. لذا این افزایش 25 درصدی بلیت مترو با توجه به شرایط اقتصادی کشور می‌تواند به قشر ضعیف جامعه فشار وارد سازد. همه باید مشوق استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور باشند لذا مقداری تامل در این باره نیاز است.»
>نرخ معقول
آلبرت بغزیان از دیگر کارشناسان اقتصادی در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« مسلما هزینه تورمی که به بخش مترو و خدمت‌رسانی در این حوزه وارد شده بیش از 25 درصد است. برای تامین هزینه‌های قبلی که امکان ارائه خدمات فراهم شود مسلما افزایش 25 درصدی کار معقولی است. اما دولت باید این موضوع را بپذیرد که هر تورمی که ایجاد می‌شود به سفره مردم و سفره خودش لطمه می‌زند. مسلما تبعات افزایش قیمت بلیت مترو این خواهد بود که استفاده از سایر وسایل حمل و نقل شهری نیز گران شود. اما نرخ 25 درصد افزایش قیمت مترو معقول است.
>مصرف و استفاده بهینه
ناصر یارمحمدیان کارشناس شهری نیز در این باره در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد:«حمل و نقل عمومی جزو زیرساخت‌هایی است که به آن یارانه پرداخت می‌شود. بخشی از آن یارانه از طرف دولت به شهرداری‌ها داده می‌شود و بخشی از آن توسط خود شهرداری‌ها توسط توسعه حمل و نقل عمومی، کاهش آلودگی و کاهش ترافیک پرداخت می‌شود. از طرف دیگر هم قیمت بلیت کمتر از قیمت اصلی در نظر گرفته می‌شود. اما مسئله‌ای که پایین بودن قیمت حمل و نقل عمومی ایجاد می‌کند ازدحام بیش از حد در ناوگان حمل و نقل است. این مسئله باعث می‌شود کسانی که از این سیستم استفاده می‌کنند اذیت شوند زیرا تقاضای بیش از حد ایجاد می‌شود. وضعیتی که در تهران وجود دارد این است که تقاضا نسبت به ظرفیت موجود به شدت بالا است و بخشی از آن تقاضا می‌تواند در صورت افزایش قیمت حذف شود. در واقع برخی از سفرهای غیر ضروری در این حالت حذف می‌شود. افزایش قیمت بلیت مترو تا سقف 25 درصد می‌تواند در این حوزه کمک‌کننده باشد تا سفرهای غیر ضروری کم شود. از سوی دیگر افزایش قیمت بلیت‌ها نباید در حدی باشد که میزان سفرها از مترو به سایر شیوه‌های سفر سرریز شود. 25 درصد نسبت به تورم نزدیک به 46 درصدی که بر اساس آمار بهمن ماه اعلام شده، نسبتا کم است. بنابراین به نظر من افزایش قیمت باعث مصرف و استفاده بهینه‌تر از زیرساخت مترو
خواهد شد.»
>افزایش قیمت در این حوزه معنایی ندارد
در آخر محمد علی پورنیا کارشناس حوزه شهری در گفتگو با آفتاب یزد گفت:« در این باره چند نکته وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ از نظر من افزایش قیمت باید در ازای کاری صورت بگیرد. افزایش قیمت در صورتی مورد قبول واقع خواهد شد که کیفیت ارائه خدمات افزایش یابد. آیا افزایش قیمت در این حوزه برای افزایش کیفیت خدمات است و یا گرانی‌های سایر حوزه‌ها به این حوزه سرریز شده است؟ زمانی گفته می‌شود تعداد واگن‌های مترو افزایش پیدا کرده است، خدمات بهتری به مردم ارائه می‌شود و... در نتیجه باید افزایش قیمت به وجود بیاید. به نظر من هر دو حالتی که به آن اشاره شد اشتباه است؛ به این دلیل که الان هزینه‌ای که ما برای استفاده از مترو پرداخت می‌کنیم با توجه به خدماتی که دریافت می‌کنیم شاید بالا باشد. قشر مرفه معمولا از مترو استفاده نمی‌کند اما قشر متوسط جامعه که از مترو استفاده می‌کند شاید افزایش 10 درصدی قیمت بلیت مترو را بپذیرد. ولی در عین حال، قشر ضعیف جامعه اصلا نمی‌تواند افزایش قیمت مترو را تاب بیاورد. در نتیجه قشر ضعیف جامعه که از مترو استفاده می‌کند الان یا این افزایش قیمت متحمل فشار می‌شود. در نتیجه برای حمل و نقل عمومی ما نمی‌توانیم به این شکل فکر کنیم. ارگان‌های مختلف کشور باید به این حوزه کمک کنند زیرا حمل و نقل عمومی موضوع بسیار مهمی است. اگر قرار بود مردم تفریحی از این سیستم استفاده کنند افزایش قیمت قابل قبول بود ولی مترو یک وسیله حمل و نقلی است که همه اقشار جامعه از آن استفاده می‌کنند. لذا به نظر من افزایش قیمت در این حوزه به هر روشی معنایی ندارد و باید این مابه التفاوت را شهرداری‌ها به روش‌های دیگر
کنترل کنند.»
>فشار به قشر ضعیف جامعه
وی ادامه داد:« الان شهرداری تهران در واگن‌ها تبلیغات دارد می‌تواند 25 درصد هزینه این تبلیغات را افزایش دهد تا این هزینه جبران شود. در حوزه مدیریتی نیز اساسا شهرداری ما تامین سرمایه و بودجه پایدار ندارد. در صورتی که در حوزه‌های مختلفی امکان درآمدزایی دارد. حمل و نقل عمومی اگر درآمدی دارد باید خرج خودش شود. از سوی دیگر کلا افزایش قیمت‌ها با سایر رقم‌ها تناسب ندارد و این به اقشار مختلف جامعه خصوصا قشر ضعیف فشار وارد می‌کند. یک زمانی ما کشوری مانند ژاپن هستیم که سطح درآمد اقشار جامعه به شکلی است که فقیر، غنی و متوسط می‌توانند از یک امکاناتی استفاده کنند. در آنجا افزایش قیمت حمل و نقل عمومی معنا دار می‌شود اما در کشور ما اقتصاد ضعیف است و فشار اقتصادی بر مردم بسیار زیاد شده است. در این مواقع افزایش قیمت به نظر من بیشتر دامن زدن به فشار و نارضایتی‌های مردم است.
افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی پس از ماه مبارک رمضان
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: افزایش نرخ کرایه پس از ماه مبارک رمضان اعمال خواهد شد.به گزارش ایلنا، سید جعفر تشکری هاشمی در جریان بررسی لوایح بهای خدمات در سال ۱۴۰۲ شامل تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی گفت: افزایش نرخ کرایه پس از ماه مبارک رمضان اعمال خواهد شد، اما پیشنهاد شهرداری برای افزایش نرخ کرایه مترو، پیش‌بینی ورودی و مبلغی برای پیمایش کیلومتر در مترو است و در ساعات اوج و غیر اوج مبالغ متفاوت خواهد بود.وی ادامه داد: برای کسانی که به صورت الکترونیک بلیت خریداری می‌کنند و کسانی که به صورت حضوری بلیت می‌خرند، تفاوت قیمت وجود خواهد شد. همچنین در ساعات غیر پیک کرایه‌ها ۱۵ درصد ارزان‌تر خواهد بود.تشکری هاشمی صریح کرد: عدد پایه دو هزار و ۲۹۵ تومان به صورت الکترونیک در ساعت غیر پیک و دو هزار و ۷۰۰ تومان در ساعات پیک است، یادآور شد: نرخ بلیت به صورت حضوری در گیشه دو هزار و ۵۵۰ تومان در ساعت غیر پیک است و در ساعت پیک به صورت خرید حضوری سه هزار تومان خواهد بود.تشکری هاشمی تصریح کرد: مبلغ ورودیه مترو از حداقل دو هزار و ۲۹۵ تومان تا حداکثر سه هزار تومان پیش‌بینی شده و برای پیمایش پس از دو کیلومتر به ازای هر کیلومتر
۲۰۰ ریال به سر جمع هزینه‌ها افزوده خواهد شد.تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه برای خط پنج مترو نیز حداقل
مبلغ ورودیه سه هزار و ۲۱۳ تومان خواهد بود که در صورت خرید حضوری در ساعات اوج سفرهای شهری تا حداکثر چهار هزار و ۲۰۰ تومان افزایش خواهد یافت، گفت: حداکثر پیمایش برای۳۴ کیلومتر در نظر گرفته شده است؛ درحالی که کسانی که از گلشهر وارد تهران می‌شوند ممکن است بیش از ۸۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: از ۶ هزار و ۲۷۳ تومان تا حداکثر هشت هزار و ۲۰۰ تومان هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد است که در این مسیر، مسافران بیش از ۱۵۰ کیلومتر پیمایش خواهند کرد.برای کاهش رغبت خرید بلیت‌های تک سفره و کاغذی، هزینه هر بلیت برای شهر تهران چهار هزار تومان، کرج پنج هزار تومان و فرودگاه امام
۱۵ هزار تومان خواهد بود.

  تعداد بازديدها: 572
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95676
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.