صاحب مکتب کمال و عفاف فردا بیستم جمادی الثانی سالروز ولادت باسعادت مظهر کمال و عفاف حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها و همچنین سالروز ولادت فرزند خلف آن بانوی گرامی، حضرت امام خمینی رضوانالله تعالی علیه است. در بیستم جمادیالثانی سال هشتم قبل از هجرت، حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها دختر گرامی پیامبر اسلام به دنیا آمدند. این بانوی گرامی از کودکی در خانه وحی، تحت تربیت و راهنماییهای پدر قرار گرفت و به عالیترین مراتب کمال و علم و فضیلت و عفاف دست یافت. حضرت فاطمه(س) نقش مهمی در کاستن از دردها و رنجهایی داشت که پیامبر اکرم از جانب مشرکان متحمل میشد. حضرت فاطمه(س) در سال دوم هجرت، طی مراسمی ساده به ازدواج حضرت علی(ع) که خود مظهر حق و عدالت و تقوا بود، درآمد. دختر محبوب حضرت محمد(ص) در کانون گرم و با صفای خانه علی(ع)، به بهترین وجه به انجام وظایف همسری و مادری پرداخت و انسانهای بزرگ و وارستهای، چون امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را در دامان خود پرورش داد. حضرت فاطمه در عین حال از انجام وظایف اجتماعی و سیاسی خود در دفاع از حریم حق باز نماند تا آنکه اندکی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) در سال یازدهم هجرت، در حالی که از انحراف جامعه از مسیر صحیح اسلام رنجور و نگران بود، به دیدار حق شتافت. از آنجا که حضرت فاطمه زهرا (س) در تمام ابعاد، الگوی زنان جهان به شمار میرود، روز تولد ایشان در ایران به عنوان روز زن نامگذاری شده است.
در مکتب حضرت زهرا، عفاف، تعلیم و دستور ضروری اسلام و مصونیت بخش فرد و جامعه از آسیبهای مادی و صدمات روحی است. مکتب قرآن به رعایت قوانینی خاص در سه بعد مهم عفاف در قالب پوشش، رفتار و کلام تاکید دارد. حضرت زهرا(س) در جایگاه انسانی مسلمان، فرزند نبی و حاکم اسلام، همسر امیر المومنین و مادر ائمه اطهار، در طول حیات خویش بانویی عفیفه در هر سه بعد بود. از نظر پوشش در اجتماع با لباسهای پوشیده ظاهر میشد.
حضرت فاطمه از نظر تربیت کودکان، همسرداری، فرزندداری و حضور در منزل بدون اینکه در معرض دید نامحرم باشد، رفتار عفیفانه را الگو سازی نمود. در ابراز حاجات دنیوی عفیفه و بینیاز از مردم بود. منزلی ساده با کمترین امکانات را اداره میکرد. حضرت زهرا در مراوده با مردم، آهنگ و ترتیب سخن نیز کلامی عفیفانه داشت، جملات و کلمات لغو و بیهوده از گفتار ایشان به دور بود ودر آخرین راهکار مبارزاتی در برابر مخالفین، سکوتی عفیفانه را برگزید.
حضرت زهرا(س) در عین حال که عفاف و حجاب را رعایت میکرد، حجاب را پردهنشینی و انزوای زنان نمیدانست، و برخلاف تبلیغات سوء مخالفین، حجاب را هرگز دست و پا گیر و مانع تلاشهای اجتماعی و سیاسی نمیدانست. از این رو، در عرصههای مختلف اجتماعی و سیاسی شرکت فعّال داشت. حجاب و عفاف حضرت زهرا به گونهای است که در حالی که در مقابل ظلم کوبندگی و قاطعیت دارد، به مسلمانان میفهماند که عادی شدن اختلاط بین زن و مرد فساد برانگیز است.
چهارده قرن پس از دوران حیات حضرت فاطمه زهرا، فرزند ایشان، امام خمینی با احیاء مکتب اسلام، شخصیت زنان را نیز احیا کرد. عدهای فکر میکردند با پیروز شدن انقلاب اسلامی، نقش زنان در جامعه باید کمرنگ شود و براساس همین تفکر نادرست، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش داشتند به امام القاء نمایند که جامعه از شما انتظار دارد درهای مجامع سیاسی، دانشگاهها و فضاهای فرهنگی و اقتصادی را به روی زنان ببندید و آنها باید به کارهای دیگری مشغول باشند! به گفته یکی از مسئولان دفتر امام، به امام نامه مینوشتند، توصیه میکردند، پیغام میدادند و در تریبونها این مساله را نه به عنوان یک مطالبه شخصی بلکه به عنوان مطالبه دینی از امام میخواستند و مدعی بودند «احکام دینی» از نگاه آنها محروم کردن این قشر عظیم از حقوق اجتماعی و سیاسی است درست همان کاری که امروز طالبان در افغانستان میکند، ولی امام خمینی خط بطلانی بر این تفکرات متحجرانه کشید. زیرا در اندیشه امام خمینی، در جامعه و نظام فکری مورد نظر پیامبر(ص)، همه امتیازات بین مردان و زنان به نسبت مساوی تقسیم شدهاند و آیات قرآن در این زمینه هیچ تفاوتی قائل نیست و تمام فضائل انسانی را خداوند به طور مساوی برای زنان و مردان ذکر کرده است. سیره عملی پیامبر(ص) نیز نسبت به زنان، احترام به شخصیت زن، تکریم زنان و دختران است. تولد یک انسان برجسته به نام فاطمه زهرا(س) در چنین مکتبی است.
نسل فاطمه(س) امروز هم زنده است، زیرا اراده خداوند بر این است که مولودی در روز تولد حضرت فاطمه(س) به دنیا آید و با لطف الهی پایه گذار احیای مکتب فاطمه(س) گردد. سالروز میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها و فرزند برومندش امام خمینی بر عاشقان اسلام ناب محمدی مبارک باد.
*جمهوری اسلامی
|