هوای تهران سمی و بسیار خطرناک شد رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت:این هوا کشنده است؛ مسئولان باید جوابگو باشد
هوای تهران و چند کلانشهرکشور دیروز در وضعیت " بسیار ناسالم" قرار گرفت و بر این اساس کارمندان در تهران "دور کار" شدند ولی مسئولین دولتی با وجود اینکه به دلایل آلودگی هوای تهران واقف هستند اما همچنان منفعل بوده و به همین دلیل یک مقام مسئول در وزارت بهداشت رسما اعلام کرد هوای تهران به درجه "سمی بودن" رسیده لکن استانداری تهران هیچ اقدامی جز تعطیلی انجام نمیدهد.
در سه هفته اخیر هوای تهران به طور مستمر آلوده بوده است. وزارت بهداشت اعلام کرده آلودگی هوا باعث افزایش 30 درصدی تعداد مراجعین به اورژانس با علایم تنفسی شده است. عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اثرات مخرب ناشی از آلودگی هوا بر سلامتی انسان تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی کلانشهرها از جمله در تهران، اصفهان، البرز، اراک و مشهد از ابتدای سال روزهای آلوده و اضطرار هوا را اعلام کردهاند.
وی همچنین افزود: وزارت بهداشت هر سال تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا را در شهرهای مختلف برای دستگاههای مختلف از جمله دادستانی کل کشور، دیوان محاسبات، سازمان حفاظت محیطزیست و... میفرستد. بنا به اطلاعاتی که گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت منتشر کرده در سال 1400 در تهران 6400 نفر مرگ ناشی از آلودگی هوا رخ داده و در سال 1399 بیشتر از 4000 نفر. در سال 1400 در 27 شهر ایران با جمعیت 35 میلیون نفر حدود 21 هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا ثبت شده است.
به گفته کارشناسان، دیروز شاخص آلودگی هوای تهران از 200 هم بالاتر رفته و به 300 هم نزدیک شد که نه تنها برای گروههای حساس، بلکه برای همه شهروندان بسیار نا سالم و خطرناک است. وی تاکید کرد براساس مطالعات وزارت بهداشت،ذرات معلق کوچکتر از دو ونیم میکرون ناشی از احتراق و سوخت غیر استاندارد، سمی وسرطانزا هستند.
یک نماینده مجلس:با مردم صادقانه سخن بگویید
یک نماینده مجلس نیز گفت: بیبرنامگی،امروز کشور را با کمبودهایی مواجه کرده و شاهد مازوت سوزی در برخی از نیروگاهها هستیم و همین مسئله موجب افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه پایتخت شده است
اقبال شاکری در مورد شدت گیری آلودگی هوای تهران، گفت: منشا آلودگی هوا از دو مجرای سامانه متحرک و غیر متحرک نشات میگیرد، در سامانه متحرک درصد بسیاری از آلودگی هوای پایتخت به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور مرتبط است که پر واضح است میزان اتوبوسهای موجود در سطح شهر پاسخگوی نیاز مردم نیست از طرفی همین تعداد، از فرسودگی رنج میبرند، اقدامات مناسبی برای جایگزینی اتوبوسهای فرسوده از طرف شهرداری و وزارت کشور در دستور کار قرار گرفته است که امیدوارم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وعضو کمیسیون عمران مجلس در مورد نقش مازوت سوزی در شدت گیری آلایندههای تهران گفت: شاهد مازوت سوزی در برخی از نیروگاهها هستیم و همین مسئله موجب افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها به ویژه پایتخت شده است، البته در نظر داشته باشیم دولت بارها تاکید داشته که در تهران مازوت سوزی نداریم با تمام این تفاسیر دستگاههای مربوطه به ویژه کمیسیون انرژی باید به این مسئله ورود جدی داشته باشند.
شاکری در مورد ناتوانی وزارت نفت در تولید بنزین یورو6 گفت: بیش از توانایی و ناتوانی وزارت نفت باید به این مسئله توجه داشته باشیم آیا خودروهای تولیدی کشور نیازمند سوخت یورو6 هستند؛ این موضوع باید بررسی شود بر همین اساس قبل از تولید بنزین یورو 6 باید به فکر تولید خودروی با کیفیت باشیم. در بحث خودرو بیش از هر نکتهای باید روی مطالبه مجلس یعنی تولید خودروی با کیفیت و از رده خارج شدن خودروهای فرسوده، برنامهریزی شود تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم
وارونگی دمای بیسابقه تهران
معاون نظارت و پایش حفاظت محیطزیست استان تهران هم بابیان اینکه وارونگی دمای تهران بیسابقه است به پیشبینی پذیر بودن افزایش شاخص آلایندهها بالای 150 در فصل زمستان باتوجه به سالهای گذشته اشاره کرد وگفت: ما به عنوان محیطزیست معتقدیم امسال با شرایط خاصی به جهت طولانی بودن وارونگی دما (اینورژن) مواجه هستیم.
زهره عبادتی ادعای برداشتن مقطعی پلمب نیروگاههایی که قابلیت مازوتسوزی دارند را رد و اظهار کرد: در تهران تنها نیروگاه بعثت قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارد که از سال 98 پلمب است. میتوانید هماکنون از شرکت گاز نیز بپرسید تا مطمئن شوید گاز این نیروگاه قطع شده است یا خیر؟ من این ادعا را کامل رد میکنم چراکه تصمیم بر این بوده است در تهران گاز مورد نیاز نیروگاهی که قابلیت مازوتسوزی دارد، تامین شود و از زمان پلمب تاکنون هم مازوتسوزی نداشتهایم.
سوخت پرگوگرد علت آلودگی هوای تهران است؟
معاون نظارت و پایش حفاظت محیطزیست استان تهران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سوخت پرگوگرد علت افزایش آلاینده دیاکسید گوگرد است، توضیح داد: در استان تهران سوخت استاندارد توزیع میشود اما بسیاری از خودروهای سنگین حمل بار و مواد اولیه که دربزرگراه آزادگان و کمربندیهای اطراف تهران تردد میکنند، داخل تهران سوختگیری انجام نمیدهند. واقعیت این است که سوخت توزیع شده در کل کشور استاندارد نیست و احتمال سوزاندن سوخت غیراستاندارد توسط این خودروها وجود دارد. بدین جهت آلایندگی آنها در شرایط وارونگی دما میتواند به افزایش دیاکسیدگوگرد نیز کمک کند.
وی درباره علت آلودگی اخیر هوای تهران افزود: علت اصلی آلودگی هوای تهران در سال جاری، پدیده وارونگی دما (اینورژن) بهصورت طولانی مدت است که البته یک پدیده کاملا طبیعی است. در سالهای گذشته تداوم اینورژن به این شکل نبوده است. به عنوان نمونه دو تا سه روز در چنین شرایطی بودیم و پس از سه روز ناپایداری جوی ایجاد میشد و از شرایط اینورژن خارج میشدیم.
عبادتی به مدت زمان وارونگی دما در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: 14 روز متوالی در آذرماه سال جاری پدیده وارونگی دما را داشتیم که بیسابقه بوده است و اکنون نیز در دیماه در نهمین روز اینورژن قرار داریم.
به گفته وی تداخل اینورژن طولانی مدت با فعالیتهای انسانی یا فعالیت واحدهای صنعتی در مجموع باعث تجمیع غلظت آلایندهها و افزایش شاخص میشود. فعالیتهای انسانی مانند ترددهای معمولی عموم مردم و فعالیت واحدهای صنعتی مانند تردد ماشینآلات سنگین، حمل بار و موارد اولیه که حتی با وجود خروجیهای استاندارد هم باعث افزایش غلظت آلایندهها میشوند.
راهکارهای حل مشکل آلودگی هوای تهران
معاون نظارت و پایش حفاظت محیطزیست استان تهران به ارائه راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: اکنون مهمترین راهکار کمککننده ابتدا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است. این خودروها بهویژه خودروهای سنگین مقصر اصلی حجم قابل توجهی از آلودگی هوای تهران هستند سپس موضوع حائز اهمیت توسعه حمل و نقل پاک و عمومی است. افزودن اتوبوسهای دیزلی به ناوگان حمل و نقل و خودداری از نوسازی این ناوگان مشکل تهران را حل نمیکند.
عبادتی گفت: به سرعت باید توسعه حمل و نقل پاک را در دستورکار قرار دهیم. در نهایت با افزایش دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی تردد خودروهای شخصی کمتر خواهند شد و از آلایندگی ناشی از تردد خودرو و اتوبوسهای فرسوده نیز کاسته میشود.
اگر منابع آلاینده کنترل نشود، شاخص از 200 واحد عبور میکند
اداره کل هواشناسی تهران هم با صدور هشدار سطح نارنجی از ادامه پایداری و سکون هوا و افزایش شاخص آلودگی به محدوده «بسیار ناسالم» در صورت کنترل نشدن منابع آلاینده برای امروز در تهران و 13 شهر استان تهران خبر داد.
براساس راهنمای سامانه پایش کیفی هوای کشور در شرایط ناسالم، شاخص کیفیت هوا بین 201 تا 300 واحد قرار دارد.
اداره کل هواشناسی استان تهران اعلام کرده است: در این مدت افزایش شاخصهای آلودگی هوا، افزایش غلظت آلایندهها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد بسیار ناسالم برای تمام گروها در صورت مهار نشدن منابع آلاینده ناسالم انتظار میرود.
هواشناسی تهران در این هشدار نسبت به کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروهها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، آماده باش مراکز بهداشتی و درمان و اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلایندهها تا حد بسیار ناسالم توصیه کرده است.
دورکاری کارمندان تهرانی
کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز با اشاره به مصوبه این کمیته به روسای دستگاههای اجرایی توصیه کرده است با درخواست دورکاری آن دسته از کارمندان تهرانی که فعالیتشان قابلیت دورکاری دارد، موافقت کنند.
این پیشنهاد ازسوی اعضای کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران طرح و به مراجع بالادستی ارائه شد. پیشبینی اداره کل هواشناسی استان تهران برای روز چهارشنبه (امروز) افزایش غلظت و انباشت آلایندهها در استان تهران است و لذا اعضا این کمیته با اجماع پیشنهاد دورکاری فعالیت آن دسته از کارمندان که امکان و قابلیت دور کاری دارند را به مراجع بالا دستی ارائه داد.
*جمهوری اسلامی
|