گرانی افسارگسیخته در بازار خودرو ریشه در سیاستگذاریهای نادرست وزارت اقتصاد دارد یک کارشناس صنعت خودرو علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمتها در بازار خودرو را تورم حاکم بر اقتصاد کشور دانسته و معتقد است که با توجه به اقتصادی بودن عوامل اثرگذار بر افزایش قیمت خودرو و اینکه ریشه آنها در حوزه سیاستگذاریهای نادرست اقتصادی است، چرا نمایندگان به سراغ وزارت اقتصاد برای کشف نادرستیها نمیروند؟
حسن کریمی سنجری در گفتوگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اینکه تغییر قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر پارامترهایی است که اغلب آنها اقتصادی هستند، گفت: تورم، علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت کالاها از جمله خودرو در بازار است. همین تورم است که نرخ برابری ارز را در کشور جابهجا میکند. علیرغم اینکه برخی بر این باورند که افزایش نرخ ارزهای خارجی نمیتواند در قیمت خودروهای داخلی آن چنان موثر باشد، اما باید دانست که افزایش نرخ ارز که خود معلول افزایش تورم است، به مفهوم افت ارزش ریال بوده و این دقیقا بمعنای افزایش قیمت کالاها بویژه کالاهایی همچون خودروست که ماهیت سرمایهای ثابت دارند.
این کارشناس صنعت خودرو، تصریح کرد: در حقیقت از آنجایی که بخش مهم عوامل اثرگذار در افزایش قیمت خودرو اقتصادی است، لذا بایستی ریشه آنها را در حوزه سیاستگذاری نادرست اقتصادی در کشور جستجو کرد. مشخص نیست که چرا نمایندگان مجلس برای یافتن چرائی افزایش قیمت خودرو به سراغ وزارت اقتصاد نمیروند و همواره این وزارت صمت است که بایستی پاسخگوی نوسان قیمت خودرو باشد.
وی ادامه داد: البته گستره شکاف عرضه و تقاضا در افزایش قیمت بیتاثیر نیست، اما وقتی توان تولید داخل در کشور طی پنج سال گذشته تقریبا در یک سطح مشخص باقی مانده، طبیعی است که بایستی برای تقویت عرضه به واردات خودرو متوسل شد؛ وارداتی که لایحه آن سالها در مجلس و سایر دستگاههای مرتبط سرگردان بوده و حال نیز که مجوز آن صادر شده، بایستی روند طبیعی آن طی شود.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید براینکه برای پی بردن به اهمیت تنظیمگری بازار توسط دولتها کافی است به تنظیم بازار خودرو در کشوری همچون فرانسه دقت کرد، گفت: طی 9 ماهه سال جاری میلادی (2022) در کشور فرانسه تنها 693 هزار دستگاه خودرو تولید شده و این درحالی است که در ایران در همین بازه زمانی، قریب به 950 هزار دستگاه انواع خودرو تولید شده است؛ پس چرا فرانسویها مشکل تورم مداوم قیمت خودرو را ندارند؟ آیا در فرانسه نیازِ بازار، کمتر از 700 هزار دستگاهِ تولید شده بوده است؟
کریمی سنجری گفت: پاسخ منفی است؛ چرا که آمارها نشان میدهد در این کشور و در همین بازه زمانی رقمی در حدود 1.4 میلیون دستگاه خودرو فروخته شده است. این بدین معناست که فزونی نیاز بازار نسبت به تولید داخل این کشور از طریق واردات از بیرون مرزهای این کشور تامین شده است. وی تاکید کرد: زمانیکه انتظار تورم آتی رو به افزایش است، مردم خریدهای خود بویژه خریدهایی از جنس داراییها و سرمایهگذاریهای ثابت نظیر مسکن و خودرو را جلو میاندازند و به این بازارها برای حفظ سرمایه خود ورود میکنند؛ همین امر سبب میشود تقاضا برای خرید خودرو، مسکن، ارز، سکه و... افزایش پیدا کند. این درحالیست که بازار ایران در سمت عرضه، طی سالهای اخیر تنها به تولید محدود داخلی متکی بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو کشور ادامه داد: اصولا وظیفه تنظیمگری دولت بر همین اصل استوار است که برای کنترل بازار، کمبود توان تولید را از طریق واردات تنظیم کند اما از نیمه دوم سال 1396 به بعد واردات خودرو به کشور ممنوع بوده است. براساس همه موارد مطروحه، افزایش این روزهای قیمت خودرو را بایستی در ماهیت اقتصاد، بیتوجه به مکانیزم بازار در کشور و نوسانات مستمر تورم عمومی جستجو کرد.
در همین حال رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز گفت: بنظر میرسد بازار در 3 ماه آینده حدود 100 درصد افزایش نرخ را تجربه کند؛ تا به امروز 40 درصد آن محقق شده است و 60 درصد دیگر به قیمت خودرو در ماههای آینده اضافه خواهد شد.
به گزارش ایلنا، ابراهیم مددیان با اشاره به افزایش 40 درصدی نرخ خودرو در 20 روز گذشته، گفت: خودروسازان سیاست آزادسازی تدریجی قیمت را دنبال میکنند از اینرو قیمتها در کمتر از یک ماه روند صعودی به خود گرفتند.
وی با اشاره به نرخ انواع خودروها در بازار، گفت: کوئیک 20 روز گذشته حدود 200 میلیون تومان عرضه میشد اما امروز نرخ آن 280 میلیون تومان شده است، تیبا صندوقدار از 198 میلیون تومان به حدود 282 میلیون رسید. همچنین نرخ پژو206 تیپ 2 که در کارخانه 160 میلیون تومان فروخته میشد امروز در بورس کالا 350 میلیون تومان عرضه میشود.
به گفته این فعال صنفی؛ هدف خودروسازان افزایش 100 درصدی نرخ کارخانه است که تا به امروز 40 درصد آن محقق شده است و در ماههای آینده 60 درصد دیگر به قیمت خودرو اضافه خواهد شد.
وی با طرح این پرسش که اگر خودروسازان خودرو ندارند چگونه ظرف مدت یک روز 2 هزار دستگاه خودرو هایما و پژو 207 را در بورس عرضه میکند؟ گفت: پژو 207 در بورس 20 روز پیش حدود 410 میلیون تومان عرضه میشد اما امروز نرخ آن امروز 450 میلیون تومان شده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تبریز با انتقاد از عملکرد کمرنگ دستگاههای نظارتی، تصریح کرد: شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرفکنندگان کجا هستند؟ چرا به وظایف نظارتی خود عمل نمیکنند.
وی با بیان اینکه خودروسازان با این افزایش نرخ از زیاندهی خارج میشوند، گفت: اگر قیمت خودرو از 200 میلیون تومان به 400 میلیون تومان برسد اما خودروسازان نتواند خودرو نسبت به تقاضای بازار عرضه کند تردید نداشته باشید باز هم شاهد افزایش نرخ خودرو خواهیم بود.
این فعال صنفی وضعیت بازار خودرو را به طوفان تشبیه کرد و افزود: روند واردات خودرو مشخص نیست و نمیتوان چندان امیدوار به این واردات بود چراکه قرار است خودروساز داخلی اقدام به واردات کند.
مددیان اضافه کرد: در این شرایط تکلیف مصرفکننده واقعی مشخص نیست کارمندی که ماهانه 6 میلیون تومان دریافتی دارد چگونه میتواند پراید 111 که نرخ آن 270 میلیون تومان شده خریداری کند؟
|