مروری بر آثار ماندگار آیتالله العظمی حاج شیخ محمد علی اراکی به مناسبت سالروز رحلت شیخ الفقهاء آیتالله شیخ محمدعلی عراقی (اراکی) در سال 1312 هجری قمری در شهر اراک در خانهای روحانی متولد و از کودکی به تحصیل علوم دینی اشتغال یافت. ایشان در نوروز سال 1340 ه. ق به همراه آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری از اراک به قم مهاجرت کرده و حوزه علمیه قم را تاسیس کردند. آیتالله اراکی پس ازحدود یک قرن تحصیل و تحقیق و تدریس و تالیف در8 آذر ماه سال 1373 چشم از این جهان بست. آیتالله اراکی عارفی بزرگ و مجسمه تقوی بود و اگر گفته شود کمتر کسی همانند او در تخلّق به اخلاق و آداب اسلامی مشاهده شده مبالغه نخواهد بود. او در اخلاق شاگرد آیتالله میرزا جواد ملکی تبریزی بود و در طول عمر شریف خود تلاش نمود آینه تمامنمای استاد خود باشد.
معمولا طلاب در نخستین روزهای ورود به حوزه علمیه این حدیث را میآموزند که: «عن رسولالله صلّیاللّه علیه و آله: اول العلم معرفهالجّبار، و آخرالعلم تفویض الامر الیه»، یعنی ابتدای علم، شناخت خدای جبار است و پایان علم توکل و واگذاری کار بر اوست. اگر ابتدای علم معرفت و شناخت و عرفان خدای متعال است، آیتالله اراکی یکی از بهترین مصداقهای «عالم بالله» و «عالم بامرالله» بود. او هم خداشناس بود و هم فقیه بود، و اگر پایان علم توکل بر خدا است، بطوری که همه امور را به او واگذار نماید، آیتالله اراکی روشنترین و بهترین مصداق این توکل در دوران معاصر بود. آیتالله اراکی اکثر دروس خارج فقه و اصول خود را نزد مرحوم آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری فرا گرفت و خود مجتهدی بزرگ شد و به مقام مرجعیت شیعه نائل آمد. ایشان سالها در حوزه علمیه قم تدریس داشت و کتابهای سودمند و دقیقی تالیف نموده است که به برخی از تالیفات ایشان اشاره میشود.
1- کتاب الطهاره، 2 جلد.
2- کتاب البیع، 2 جلد.
3- الخیارات.
4- کتاب النکاح.
5- صلاه الجمعه.
6- رساله فی الارث.
7- رساله فی نفقه الزوجه.
8- رساله فی الاجتهاد والتقلید.
9- تعلیقه علی الدرر.
10- رساله فی اثبات ولایه الامام علی بن ابیطالب علیهالسلام.
11-رسالهای در ولایت تکوینی.
12-اصول الفقه، 3 جلد.
اهمیت علم فقه و اجتهاد در آن روشن است و چون بدون اجتهاد به روش سنتی نمیتوان پاسخ فقهی مسائل جدید و نیازهای دینی مردم را تامین نمود و اجتهاد بدون تبحّر در اصول فقه و بدستآوردن مبانی اصول میسّر نیست پس برای هر کسی که میخواهد در حوزه دین اظهارنظر کند فراگیری اصول فقه ضرورت دارد.اصول فقه مقدمه رسیدن به فقه است و از شرافت و ارزش فقه برخوردار است. در طول تاریخ عالمان علم اصول صدها کتاب در این موضوع تدوین کردهاند که یکی از بهترین و جدیدترین این کتابها، کتاب «اصول الفقه» از مرحوم آیتالله العظمی اراکی است. برای آشنائی بیشتر با این کتاب، برخی از ویژگیهای آن ذکر میشود.
- علم اصول فقه یک علم مقدمی است و نباید آن را بصورت مستقل مورد مطالعه قرار داد بطوری که همه عمر یک محقق صرف مقدمه شده و به هدف اصلی که فقه است نپردازد. این نوع نگرش واقعبینانه در تمام کتاب آیتالله اراکی مشهود است و از بحثهایی که صرفا قیل و قال بوده و هیچ نتیجه علمی بر آنها مترتب نیست پرهیز شده است.
-در این کتاب بسیار کم به نقل اقوال پرداخته شده، برای اینکه عمر طلاب تلف نشود و از این جهت کاملاً تحت تاثیر مرحوم آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری بوده است، و لذا میتوان گفت: در این کتاب نزاع و دعوای با علما و اصولیون وجود ندارد و در همه موارد به اصل تحقیقات و ابتکارات خود مولف پرداخته است.
- در تمام این کتاب ادب و احترام فوقالعاده مولف آن نسبت به فقها به چشم میخورد. در موارد اندکی که نام بعضی از بزرگان را ذکر میکند با القاب و کلمات دعایی زیادی آنان را میستاید.
- تمام سه مجلد این کتاب در زمان حیات مرحوم آیتالله حاج شیخ عبدالکریم حائری نوشته شده است، و همه جا او را با جمله «شیخنا الاستاد دام بقاءه» و «طال عمره الشریف» یاد میکند. و اکثر مطالبی که از استاد خود نقل میکند از مجلس درس استاد است، و لذا گاهی به تفاوت مجلس درس استاد با نوشتههای استاد در کتاب «درر الاصول» اشاره میکند و گاهی میفرماید: قبلاً نظر مبارک در مساله چنین بوده و اکنون تغییر عقیده داده است و از این جهت این کتاب ارزش فراوانی یافته است.
- در این کتاب نظرات ابتکاری فراوانی در بحثهای اصولی ارائه شده است که به طرح جدید ایشان از مساله «مقدمه واجب» میتوان اشاره کرد.
- فراوانی بحثها و مثالهای فقهی و کاربردی کردن اصول فقه از دیگر امتیازات آن است.
- کتاب از دقت و استواری فراوانی بهرهمند است، از جهت سلیسبودن متن، استواری بر قواعد ادبیات عرب و از جهت درستی مطلب آن.
- جلد اول کتاب از بحث "وضع" شروع شده است و به بحث از "موضوع علم" نپرداخته است و تا پایان مبحث "دلیل انسداد" جلد اول کتاب پایان یافته است.
- آیتالله اراکی در این کتاب سه جلدی 2 دوره اصول فقه را نوشتهاند. جلد دوم کتاب ادامه همان بحث دوره اول است که از بحث برائت شروع شده و تا پایان بحث تعادل و ترجیح را دارد و سپس در ادامه همان جلد دوم به مبحث استصحاب برگشته و برخی از عبارتهای آن نیز تکراری است. و جلد سوم کتاب از ابتدای علم اصول که همان بحث از تعریف و موضوع است شروع شده و سپس بحث وضع در جلد اول و سوم تکرار شده است.
*جمهوری اسلامی
|