وحدت اسلامی در گرو فهم قرآن است کسانی که داعیه پیروی از امیرالمومنین و امام حسین (علیهماالسلام) دارند و خواهان بازگشت دوباره قرآن و عترت به صحنه جامعه و زندگی هستند، باید قرآن را درست بررسی کنند و حقایق آن را بفهمند و باید از والی قرآنشناسِ عالِم و آگاه یعنی فقیه عادل پیروی کنند.
نکته قابل توجه در اینجا این است که باید همه با هم قرآن را بفهمند؛ چون تا قرآن را با هم نفهمند هماهنگی و وحدت اسلامی که مورد سفارش قرآن و عترت است، ممکن نخواهد بود. آیه شریفه «واعتصموا بحبلالله جمیعاً ولا تفرقوا»(1) بدین معنا نیست که همه شما قرآن را به تنهائی و طبق برداشت شخصی بفهمید، بلکه به این معناست که آن را با هم به نحو تضارب آرا و توافق افکار بفهمید. همه با هم مسلمان باشید و در این مسیر از یکدیگر جدا نشوید و تفرقه و دوگانگی راه نیندازید، اگر توانستیم با هم قرآن را بفهمیم و مسائل اسلامی را در پرتو قرآن تحلیل کنیم؛ با تبادل اندیشهها اختلاف نظر، اختلاف فکر، اختلاف سلیقه و در نهایت یکدیگر را تحمل میکنیم. چنان که در حوزههای علمیه فقیهان فراوانی داریم که فهمهای گوناگون از یک روایت و در نتیجه فتواهای مختلف دارند، امّا یکدیگر را تحمّل میکنند، یکدیگر را عادل میدانند پشت سر یکدیگر نماز میخوانند و عمل یکدیگر را صحیح میدانند؛ چون با هم تبادل نظر میکنند.
با هم فهمیدن متون مقدس دینی غیر از بدون هم فهمیدن است. بدون هم فهمیدن تنازع، ضعف، ترس، سستی و زوال شوکت را به دنبال دارد و مورد نهی قرآن کریم قرار گرفته است: «لاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم».(2) همانطور که در حرکتهای دیگر اجتماعی، سیاسی، مذهبی نیز باید این وحدت را حفظ کرد. باید بدانیم که با هم عزاداری کردن، غیر از بدون هم عزاداری کردن و دسته و جمعیتی جدا راه انداختن است. عزاداری جمعی، مشتی محکم بر دهان یاوهگویان و خار چشم دشمنان است و ضدانقلاب خارج و داخل کشور را ناامید میکند.
خداوند به ما نفرموده است هر کدام به تنهایی دستورهای الهی را انجام دهید. بلکه همواره سفارش به اجتماع و همراهی با جامعه و جمعیت مسلمین، مومنین و متدینین نموده است. رهبران الهی فرمودند: با هم نماز بخوانید، با هم روزه بگیرید، با هم قرآن بخوانید و...
البته ممکن است کسی فریب نفس مسئوله را بخورد و گمان کند که در خانه به تنهایی عزاداری کردن، نماز خواندن و مانند آن، حضور قلب بیشتری برای انسان میآورد. لیکن چنین افرادی باید بدانند که ممکن است خدای نخواسته در اثر ترک جامعه و انزوای از امت اسلامی تحت ولایت شیطان قرار گیرند و ندانسته عمری را به عبادت شیطان سپری کنند. اینجاست که پاهای برهنه عزیزان عزادار و سینهزن اباعبداللهالحسین (علیهالسلام) که مناسک عبادی و مراسم سوگواری را با هماهنگی کامل انجام میدهند بیشتر از پیشانی پینه بسته متحجّران سطحینگر و ظاهربین ارزش دارد. او نمیفهمد که به عبادت شیطان مشغول است. هیچگاه به ما دستور انزوا ندادهاند بلکه همهجا دستور به عبادت و اطاعت جمعی دادهاند. حتی پیامبر اکرم (ص) فرمود: اگر کسی در نماز جماعت شرکت نکند من خانهاش را آتش میزنم.(3) هرگز کسی خیال نکند که اگر ما نمازمان را در خانه به تنهایی بخوانیم کار صحیحی است. نماز داخل خانه غیر از نماز در مساجد است. مساجد را همیشه باید پر کرد که ما هرچه داریم از مسجد داریم.
علاوه بر این چنانچه ارتباط خود را با مسجد مستحکم کردیم بچهها و نسل آینده خود را بیمه خواهیم کرد و باید توجه داشته باشیم که اگر خدای ناکرده فرزندی از خانوادهای به انحراف کشیده شود آن خانواده به دردی توانفرسا مبتلا میشود، پس چه بهتر که رابطه را با مساجد که مهد تربیت همه افراد، خصوصاً نوسالان و نونهالان است، برقرار کنیم.
منبع – کتاب حماسه و عرفان، صص 316 تا 318
ـــــــــــــــــ
1- سوره آل عمران، آیه 103.
2- سوره انفال، آیه 46.
3- قال الصادق(علیهالسلام): «ان اناساً کانوا علی عهد رسولالله(ص) ابطئوا عن الصَّلاه فی المسجِد فقال رسولالله(ص): لیوشَک قومٌ یدَعون الصلاه فیالمسجد ان نامر بحطب فیوضَع علی ابْوابهم فتوقد علیهِم نارٌ فتحرق علیهم بیوتُهم». (تهذیبالاحکام، ج3، ص25، مسلسل 87؛ وسائلالشیعه، ج8، ص293، مسلسل 10703) قال(ص) لقومٍ: «لتحضُرنّ المسجِد او لاحرقنّ علیکم منازلکم؟» (وسائلالشیعه، ج8، ص291، مسلسل 10697). بعد از رحلت رسول اکرم(ص) عدهای از مغرضین وقتی که دیدند علیبنابیطالب (علیهالسلام) سرگرم کار حسّاس یعنی جمع قرآن است و به مسجد نمیآید با سوءاستفاده کردن از کلام رسول خدا(ص) تهدید به آتش زدن درب خانه علی و فاطمه (علیهماالسلام) کردند. با آنکه علی(علیهالسلام) معذور بود، اما آنها همین را بهانه قرار دادند...
*کسانی که داعیه پیروی از امیرالمومنین و امام حسین (علیهماالسلام) دارند و خواهان بازگشت دوباره قرآن و عترت به صحنه جامعه و زندگی هستند، باید قرآن را درست بررسی کنند و حقایق آن را بفهمند
*باید همه با هم قرآن را بفهمند؛ چون تا قرآن را با هم نفهمند هماهنگی و وحدت اسلامی که مورد سفارش قرآن و عترت است، ممکن نخواهد بود
*با هم فهمیدن متون مقدس دینی غیر از بدون هم فهمیدن است. بدون هم فهمیدن تنازع، ضعف، ترس، سستی و زوال شوکت را به دنبال دارد و مورد نهی قرآن کریم قرار گرفته است
*جمهوری اسلامی
|