محدودیتهای اینترنتی فروش کسب و کارهای کوچک و متوسط را تا 70 درصد کاهش داده است رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی گفت: کسب و کارهای بزرگ بطور متوسط شاهد افت فروش 10 تا 20 درصدی و در کسب و کارهای متوسط و کوچک شاهد افت فروش 40 تا 70 درصدی بودهایم، البته در بازارهای سنتی و کسب و کارهای فضای حقیقی نیز شاهد کاهش فروش هستیم.
به گزارش ایلنا، فرشاد وکیلزاده کسب و کارهای اینترنتی را در 2 دسته مجزا تفکیک کرد و افزود: دسته اول، کسب و کارهایی هستند که محوریت فعالیت آنها از طریق وب سایت یا اپلیکیشن دنبال میشد و دسته دوم کسب و کارهای که محوریت فعالیت آنها در شبکههای اجتماعی و بطور خاص اینستاگرام است؛ البته فعالان اینستاگرامی را هم میتوان به 2 بخش تقسیم کرد، بخشی که در کنار صفحه اینستاگرام خود، وب سایت یا اپلیکیشن راهاندازی کردند و بخشی که صرفا در صفحات اینستاگرامی فعالیت خود را دنبال میکنند.
وی ادامه داد: درحال حاضر عمده فعالان دسته اول به دلیل اینکه زیرساختهای خود را به داخل کشور انتقال دادند، دچار مشکل یا آسیب جدی مستقیم بابت کاهش سرعت اینترنت بین الملل یا فیلترینگ شبکههای اجتماعی نشدند، اما دسته دوم که صفحات کوچک داشتند که معمولا سایت یا اپلیکیشن جداگانهای نداشتند، دچار مشکل اساسی شدند؛ البته در دسته اول نیز کسب و کارهای کوچکی هستند که سرور یا هاست آنها خارج از کشور بوده و در زمان محدود شدن اینترنت، دچار مشکل و قطعی شدند.
وکیلزاده با اشاره به کاهش 50 تا 60 درصدی تراکنشهای مالی، گفت: ارسال مرسولات پستی توسط شرکت ملی پست حدود 20 تا 25 درصد کاهش داشته است و در بعضی از گزارشها نیز آمده است که برخی از کسب وکارهای اینستاگرامی تا 100 درصد کاهش فروش داشتهاند بعبارت دیگر فروش آنها صفر شد.
رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی با طرح این پرسش که چگونه میتوان آمارهای متفاوت در زمینه کاهش فعالیت کسبوکارهای اینترنتی را تحلیل کرد؟ گفت: بیشترین افت فروش، مربوط به کسب و کارهای متوسط و کوچک بوده است، برای همین آمار کاهش تعداد تراکنشها در پرداخت یارها از میزان کاهش ارسال مرسولات پستی بیشتر است، دلیل آن نیز این است که اکثر مشتریان پرداخت یارها عمدتا همین کسب و کارهای کوچک هستند، در کنار آن کاهش بیشتر فروش فعالان اینستاگرامی هم مربوط به آنهایی بوده که وب سایت یا اپلیکیشنی در کنار صفحه خود نداشتهاند و در زمان قطعی شبکههای اجتماعی و vpnها فروش آنها نزدیک به صفر شده است.
به گفته این فعال صنفی کسب و کارهای بزرگ بطور متوسط شاهد افت فروش 10 تا 20 درصدی و در کسب و کارهای متوسط و کوچک شاهد افت فروش 40 تا 70 درصدی بودهایم، البته در بازارهای سنتی و کسب و کارهای فضای حقیقی نیز شاهد کاهش فروش هستیم.
وی با اشاره به اقدامات اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی با محوریت پیگیری مشکلات کسب و کارهای کوچک و متوسط، تصریح کرد: برای جبران خسارتهای وارده به فعالان اقتصادی بستههای حمایتی اقتصادی را به بخشهای مختلف دولت پیشنهاد دادیم؛ تا بخشی از خسارت وارد شده به کسب و کارها از محل حمایتهای دولت جبران شود، انتظار ما آن است که در سالی که به نام "تولید، دانشبنیان، اشتغالآفرین" نامگذاری شده دولت حداکثر حمایت لازم را از این بخش بهعمل آورد.
رئیس اتحادیه مرکزی کسبوکارهای مجازی با اشاره به اینکه در مذاکرات سعی کردیم حداقل در 4 بخش از کمکهای دولتی برای کسب و کارهای استفاده کنیم افزود: این بخشها شامل تسهیلات ارزان قیمت، بلندمدت و با وثایق قابل ارائه، معافیت یا تخفیفهای مالیاتی، معافیت یا تخفیفهای مرتبط با سازمان تامین اجتماعی شامل حق بیمه کارکنان پرسنل شاغل در این بخش و ارائه بستههای تبلیغاتی رایگان یا ارزان قیمت در رسانهها شامل صدا و سیما یا فضاهای شهری.
کاهش یک سومی درآمد پست بعد از فیلترینگ اینستاگرام
در همین حال مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه یک سوم مرسولههای پستی و معاملات از طریق پلتفرمهایی مثل اینستاگرام انجام میگرفته از کاهش یک سومی درآمد این شرکت به دلیل کاهش این معاملات در پی اختلال اینترنت خبر داد.
محمود لیائی با اشاره به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرمهای خارجی مثل اینستاگرام و واتساپ، گفت: درآمد شرکت پست یک سوم کاهش یافته است و این موضوع نشان میدهد یک سوم مرسولههای پستی و معاملات از طریق اینترنت بینالملل و پلتفرمهای خارجی انجام میگرفته است.
لیائی با اشاره به تلاش مدیران از سالهای گذشته نسبت به تشویق کسبوکارها بمنظور استفاده از پلتفرمهای داخلی، گفت: از سالهای گذشته تاکید مدیران ارشد کشور بر این بوده است که افراد و کسب و کارها از پلتفرمها و بستر داخلی استفاده کنند که اگر مشکلاتی از قبیل تحریم و فیلترینگ رخ داد، کسب و کارها دچار بحران نشوند؛ اما متاسفانه همچنان بستر کسب و کارها روی پلتفرمهای خارجی بوده و این مسئله مشکلاتی را برای اقتصاد کشور پیش آورده است.
|