تاريخ انتشار: 19 تير 1401 ساعت 00:56:42
در آیین‌نامه واردات خودرو نفوذ موثر خودروسازی‌ها مشهود است؛ طوری تنظیم شده که منافع ۲ خودرو ساز را تامین می‌کند / برای خودرو‌هایی تا سقف ۱۰ هزار دلار ۴ درصد عوارض و ۶ درصد گمرکی در نظر گرفته شده که یک خودرو ارزان قیمت را به یک خودرو لوکس تبدیل می‌کند

جلیل رشیدی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی درباره بخشی از جزئیات تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، گفت: این آیین‌نامه از سوی وزارت «صمت» تدوین شده که از نظر بنده ایرادات اساسی و جدی به آن وارد است.

تسنیم: نماینده مرودشت در مجلس جزئیاتی از آیین‌نامه واردات خودرو را تشریح کرد.

جلیل رشیدی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی درباره بخشی از جزئیات تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، گفت: این آیین‌نامه از سوی وزارت «صمت» تدوین شده که از نظر بنده ایرادات اساسی و جدی به آن وارد است.

وی درباره بخشی از جزئیات این آیین‌نامه بیان کرد: در این آیین‌نامه برای واردات خودرو سقف دلاری در نظر گرفته شده است و از نظر بنده این سقف دلاری بسیار پایین است، اصلا قرار نبود که سقف دلاری در نظر گرفته شود بلکه قرار بود که واردات با تعرفه کنترل شود یعنی برای خودرو با قیمت پایین تعرفه پایین و قیمت بالا تعرفه بالا در نظر گرفته شود.

نماینده مرودشت در مجلس ادامه داد: در واقع خودروهایی که می‌توانست شامل واردات شود با این سقفی که در نظر گرفته شده از لیست حذف می‌شوند.

رشیدی با اشاره به دیگر ایراد این آیین‌نامه گفت: متاسفان این آیین‌نامه طوری تنظیم شده که منافع ۲ خودرو ساز را تامین می‌کند، علی‌رغم اینکه ما نگاهمان این بود، انحصاری که در فضای صنعت خودروسازی وجود دارد در گام اول با واردات با آن مقابله شود اما متاسفانه برایند این آیین‌نامه به این نوعی است که نه تنها این انحصار شکسته نمی‌شود بلکه منافع این ۲ خودروساز تامین شده که این موضوع جای نگرانی دارد.

وی اضافه کرد: ایراد جدی دیگر این است که تعرفه‌هایی که برای همین سقف دلاری در نظر گرفته شده، تعرفه‌های زیادی است و متاسفانه نسبت به گذشته تغییری نکرده ؛ با این آیین‌نامه ما یک خودروی کاملا ارزان قیمت از لحاظ دلاری را که اگر تعرفه آن مناسب بود می‌توانستند مردم با درآمد پایین و متوسط جامع هم بخرند اما با این تعرفه‌ای که در نظر گرفته شده یک خودرو ارزان قیمت به یک خودرو لوکس تبدیل شده که اتفاق خوبی نیست.

نماینده مرودشت افزود: در این آیین‌نامه برای خودروهایی تا سقف ۱۰ هزار دلار ۴ درصد عوارض و ۶ درصد گمرکی در نظر گرفته شده، اما برای قیمت خودروهای بالاتر به صورت دقیق در آیین‌نامه چیزی نیامده و به مصوبات قبل استناد کرده‌اند.

رشیدی تاکید کرد: در واقع با این سقف قیمتی که تعیین کردند بسیاری از خودروها از لیست حذف می‌شوند همچنین با تعرفه در نظر گرفته شده خودروهای حداقلی هم قیمتشان افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم و مواردی که در آیین‌نامه گنجانده شده، نفوذ موثر خودروسازی‌ها در تنظیم آیین‌نامه مشهود است.

نماینده مرودشت در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت‌های دیگری مانند حجم موتور و عیره هم در این آیین‌نامه برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است؟ گفت:صراحتا در این آیین‌نامه به این موضوع اشاره نشده اما به مصوبات قبلی ارجاع داده شده است که قطعا این محدودیت‌ها هم در نظر گرفته شده است.

  تعداد بازديدها: 860
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93566
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.