بازار انحصاری با سیاست تفسیر به رأی تولیدکنندگان لوازم خانگی که بارها از ضرورت تداوم ممنوعیت واردات برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی سخن گفته بودند و در نهایت با کمک از دفتر مقاممعظمرهبری موفق شدند تا خواسته خود را به اجرا درآورند حال با بزگترین چالش خود مواجه شداند بهگونهای که تبلغیات یکی از برندهای مشهور کرهای آن هم از سوی بزرگترین تولیدکننده این حوزه با انتقادات زیادی مواجه شده و شائبه حذف 2 برند رقیب الجی و سامسونگ برای یکهتازی این برند در بازار را ایجاد کرده است. موضوعی که با اظهارت ضدونقیض اعضای این انجمن مواجه شده بهطوریکه معتقدند این برند از سوی گروه انتخاب اجاره شده در صورتیکه دو برند کرهای دیگر تنها نماینده فروش در ایران داشتهاند البته این اظهارت در حالی مطرح میشود که دو برند کرهای نیز از سوی شرکتهای ایرانی در داخل کشور تولید میشدند و هم اکنون با خروج این دو شرکت مجموعهها ایرانی به تولید با برندهای اختصاصی خود مشغولند.
توجیه در حضور برخی رسانهها!
براساس این گزارش، با عبور از سطح شهر و بزرگراههای پایتخت تبلغات محصول شرکت کرهای «دوو» که بر حسب اتفاق گروه صنعتی انتخاب که عنوان بزرگترین گروه تولید لوازم خانگی را بر دوش میکشد ضمانت کرده بهچشم میخورد موضوعی که پس از آن همه چالش که برای عدم بازگشت برندهای کرهای که در زمان تحریم ایران را ترک کرده بودند صورت گرفته حال خودنمایی این برند کرهای رقیب آن هم در فضای انحصاری تنها این شائبه را ایجاد میکند که تمامی این موضعگیریها برای حذف رقیب از بازار صورت گرفته است. در این رابطه «آرمانملی» در گزارشی به این موضوع پرداخت و با وجودیکه دبیر انجمن مربوطه با طرح سوالات و برای فرار از شفافسازی اتهام گزارش سفارشی را به خبرنگار روزنامه نسبت داد در نهایت به این نکته اشاره کرد که محصولات گروه انتخاب تحت لیسانس و تایید شرکت «دوو» تولید میشود و این شرکت پیش از تحریمها در ایران حضور داشته و در زمان تحریم نیز ایران را ترک نکرده است. البته غزنوی به این نکته اشاره کرد که دو شرکت کرهای سهم بیش از 80 درصدی در بازار ایران داشتهاند و خروج آنها شوک بالایی را به بازار وارد کرده است. البته تردیدی وجود ندارد که خروج شرکتهای در زمان تحریم که قاعدتا براساس منافع و سهم تولید آن شرکت در بازار کشور هدف صورت میگیرد میتواند زیان قابلتوجهی را به صنعت وارد کند، اما نکته حائز اهمیت در ابلاغیه وزیر صمت که براساس دفتر مقام معظمرهبری صورت گرفته بر عدم امکان واردات لوازم خانگی خارجی تاکید کرده است. از سوی دیگر با تشدید انتقادات سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نیز نسبت به این سیاست واکنش نشان داده و با صدور اطلاعیه تاکید کرده لوازم خانگی تولید داخل که به هر نحو با برچسب برند خارجی در بازار عرضه میشوند نیز فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند. بنابراین بهنظر میرسد این اظهارت به نوعی تفسیر به رأی برای استفاده حداکثری از بازار انحصاری بوده است. حال انجمن تولیدکنندگان در حالیکه همچنان این ابهامات بدون پاسخ مانده در نشستی خبری که بر حسب اتفاق بدون حضور خبرنگار روزنامه برگزار شد که تداعیکننده سیاست دعوت اکثر رسانههای همسوست در این خصوص توضیحاتی ارائه داد.
سوءبرداشت یا حذف رقیب؟
محمدحسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی «انتخاب الکترونیک» سوءبرداشتی که ایجاد شده بود را ناشی از اطلاعاتی دانست که در اختیار آنها قرار گرفته است. وی گفت: برند «دوو» برند خارجی است که در داخل کشور تولید میشود، اینطور نیست که تنها نمایندگی فروش داشته باشد. او افزود: گروه صنعتی انتخاب برند 100 درصد کرهای است که از 54 سال پیش وجود دارد ولی با مشکلات مالی مواجه شده است. با این حال هنوز این برند در نقاطی مانند آمریکای جنوبی فعال است. فهیمی ادامه داد: طی قرار داد بلندمدتی که با این برند منعتقد شده نمایندگی توزیع محصولات دوو از سال 87 اخذ شده است و سال 89 گروه انتخاب در مزایده خرید دوو شرکت کرده و توانست آن را خریداری کند ولی با وضع تحریمها دولت کره بهصورت یکطرفه قرارداد را لغو کرد. ما در یک دادگاه بینالمللی شکایت کردیم و دولت کرهجنوبی محکوم شد. وی در پاسخ به اینکه در صورت محکومشدن دولت کرهجنوبی و خرید دوو چطور قرارداد استفاده از برند را منعقد کردهاید، گفت: مالکیت برند دوو به گروه انتخاب بازگردانده نشد ولی به علت تحریمها میخواستند پول را پرداخت نکنند که محکوم به پرداخت این پول شدند و این پول درحال بازپسگیری است. مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک بیان کرد: در این گروه عمق ساخت داخل از طریق انتقال تکنولوژی به 75 درصد رسیده است . اگر گفته میشود که چرا الجی و سامسونگ از ایران رفتند و دوو نرفت، دلیل این است که دوو بومیسازی شده بود و نمیتوانست برود. اما مواردی مانند الجی و سامسونگ در ایران تنها نمایندگی فروش داشتند. فهیمی در مورد علت جمعآوری بنرهای تبلیغاتی دوو از سطح شهر تصریح کرد: بنرهای تبلیغاتی هر سه ماه یکبار برای جایگزینی جمعآوری میشوند. البته اظهارات این عضو هیاتمدیره انجمن تولیدکنندگان لوزام خانگی در حالی مطرح میشود که در خصوص دلایل تداوم حضور دوو آن هم در شرایطی که خود معتقد است، برند این شرکت از گروه انتخاب گرفته شده و پول آنها بازگشت داده شده و همچنین در حالیکه دو برند کرهای دیگر یعنی الجی و سامسونگ نیز در داخل ایران با استفاده از ظرفیت شرکتهای طرف قرارداد ساخته میشدند و گواه آن تداوم فعالیت این شرکتها با استفاده برندهای اختصاصی و البته با تشابه اسمی است پاسخ مشخصی داده نشده است. ضمن آنکه فهیمی در خصوص این رفتار دوگانه تنها به این نکته اشاره کرد که این دو برند ایران ترک کردهاند، بلکه حذف نشدهاند و نامه دفتر رهبری هم نامه انحصار نبود فقط در مقابل زمزمههایی که در مورد واردات لوازم خانگی کرهای در مقابل پولهای بلوکه شده بود مطرح شد صادر شده است. ضمن آنکه انجمن تعارضی با حضور کشورهای خارجی ندارد و مشکل نوع حضور آنها است. برای مثال میتوانند بهجای کالای کامل در کشور کمپرسور تولید کنند. این سخنان در حالی مطرح میشود که با تکیه بر این رویکرد قطعا دو شرکت کرهای میتوانند با انعقاد قراردادی مشابه گروه صنعتی انتخاب به کشور بازگردند و در غیر اینصورت نگرانی از سوی انجمن و این گروه وجود نخواهد داشت؟
*آرمان ملی
|