در اين روز - اربعین - واقعاً دو موضوع مهم داريم كه بسيار شايسته اهميت است:
1 - آمدن جابر [به كربلا براى زيارت ابا عبد اللَّه عليه السلام] كه آمدنش يك تابلوى بزرگ است،
2 - زيارت اربعين-... و اين سنّتى كه از دور، از هرجا كه هستيد حسين بن على عليه السلام را در اين روز زيارت كنيد. اينها دو جريان واقعى است.
- اما - اربعين -که - مى رسد، همه مردم اين روضه را گوش مى كنند كه اسرا از شام كه برمى گشتند، آمدند به كربلا و در آنجا با جابر ملاقات كردند، امام زين العابدين با جابر ملاقات كرد.
بعد چه شعرها، چه مرثيه ها، چه سينه زنى ها، همه بر اساس دروغ!
اين، علامت جامعه مرده است. دروغ را مى پذيرد اما راست را هرگز حاضر نيست بپذيرد!
در صورتى كه اين مطلب - بازگشت اسرا از شام به کربلا - جز در كتاب «لهوف» كه آن هم خود سيد بن طاووس در كتابهاى ديگرش آن را تكذيب كرده و لااقل تأييد نكرده است، در هيچ كتابى نيست و هيچ دليل عقلى هم قبول نمى كند. ولى مگر مى شود اين را از مردم گرفت.
در اربعين تنها موضوعى كه مطرح است موضوع زيارت امام حسين است چون اولين زائرش جابر بوده است و در اين روز زيارت امام حسين سنت شده است.
اربعين جز موضوع زيارت امام حسين هيچ چيز ديگرى ندارد، موضوع تجديد عزاى اهل بيت نيست، موضوع آمدن اهل بيت به كربلا نيست،
اصلًا راه شام - به مدینه - از كربلا نيست، راه شام به مدينه از خود شام جدا مى شود.
*مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج25 ؛ ص 431؛ ج17، ص79- 78- ؛با تلخیص و ویرایش جزئی
*ارسال کننده آقای مهندس سعید رحیمی*