رهبری و فرجام برجام ✍️مقام معظم رهبری بعنوان تنها تبیین کنتده روابط خارجی و دفاعی کشور که با توجه به نگاه امنیتی تعیین کشور مبداُ واکسن ورودی به کشورمان می باشند در سخنرانی ۱۹ دی فرمودند؛ ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجلهای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه منطقی ما و مطالبه عقلانی ما است، رفع تحریم ها است؛ این حقّ غصبشده ملّت ایران است.
✍️آمریکا طی ۴۲ سال گذشته به بهانه ضرورت مهار و کنترل تهدید صلح و امنیت بین المللی توسط ایران به اعمال انواع تحریم ها اقدام کرده است که شدیدترین و گسترده ترین تحریم ها را به تحریم همه جانبه ، فلج کننده ، حداکثری و جنگ اقتصادی اخیر می شناسیم. جمهوری اسلامی ایران هم آمریکا را دشمن اصلی و ام الفساد می داند که طی حکومت پهلوی به چپاول و تحقیر مردم ایران و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مقابله همه جانبه و حمایت از دشمنی با کشورمان اقدام کرده است، کشوری که خصومتش را تا ممانعت از ورود محدود داروهای انحصاری بیماری های خاص ادامه داده است.
✍️آمریکا تغییر و اصلاح رویه حکومت ایران را بعنوان هدف غائی خود اعلام و ما هم دشمنی با هر دشمنی علیه مردم ایران ، برخورد برابر و فارغ از زیاده خواهی، جبران خسارات وارده به کشورمان و مطالبات قانونی و البته عذرخواهی از مردم ایران بابت یک قرن چپاول و دشمنی را از مطالبات خود می دانیم.
✍️روسای جمهور آمریکا که مانند بسیاری از کشورها به منزله رهبر کشورشان محسوب می گردند علی رغم تغییر رویکردهای اجرایی در برخورد و تعامل با ایران، اما در پیگیری راهبرد مهار و کنترل از اشتراک نظر برخوردارند، چنانکه روسای جمهور ایران که براساس اصول قانون اساسی باید در سیاست های دفاعی - امنیتی و سیاست خارجه ذیل اهداف ، راهبرد ، سیاست و حدود اقدامات اجرایی ابلاغی و تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری فعالیت کنند موظف به ارائه راهکارهای اجرایی اطمینان بخش در تامین موارد مذکور از سوی طرف آمریکایی هستند.
✍️رئیس جمهور و حتی وزیر امور خارجه آمریکا قادر به اتخاذ تصمیم و اقدام در سیاست خارجی هستند، چنانکه براساس فرمان اوباما حضور آمریکا در مذاکره دو جانبه و مذاکره هسته ای و پذیرش تعهدات متقابل انجام و بنابر اراده و تصمیم ترامپ تمامی موارد ملغی و منوط به تحقق شرایط جدید شد چنانکه بایدن مخیل له اتخاذ تصمیمات جدید خواهد بود.
✍️روسای جمهوری ایران و به تبع دستگاه سیاست خارجی و حتی شورای عالی امنیت ملی کشورمان در انتخاب ، اتخاذ تصمیم و بکار گیری رویکردهای اجرایی مختلف و حتی پذیرش و شرکت در یک گفتگو تا مذاکره مستقیم با مقامات آمریکایی راسا مجاز به تصمیم نبوده و صرفا پس از کسب تکلیف و مجوز مشخص و موردی می توانند پاسخگو باشند، چنانکه مذاکره مستقیم با آمریکا در عمان علی رغم اعلام مخالفت رسمی رئیس جمهور محمود احمدی نژاد با کسب مجوز مستقیم موردی از مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ آغاز شد.
✍️رئیس جمهور بایدن و مقامات منتخب موافق و مرتبط با موضوع ایران و برجام طی روزهای گذشته متفقا بر بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات متقابل در برجام تاکید کردند. موضع معقولی و منطقی که بارها و بارها متقابلا از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سایر مقامات ذی ربط کشورمان اعلام شده است. بنابراین اگر رهبری دو کشور ایران و آمریکا علی رغم حفظ تمامی اختلافات ایدوِوژیک و راهبردی و سیاست های اعمالی در بازگشت همه طرف ها به پایبندی تعهدات متقابل و همزمان برجام اتفاق نظر داشته باشند مهمترین موضوع و اولویت کاری تفاهم فوری بر مکانیسم بازگشت همزمان ایران و ۱+۵ به تعهدات متقابل برجامی خواهد بود.
✍️اتحادیه اروپایی و سران کشورهای روسیه ، چین ، فرانسه ، آلمان و انگلیس رسما آمادگی خود را برای آغاز گفتگوی حداکثری و سازنده به منظور تفاهم بر مکانیسم بازگشت متقابل همزمان به تعهدات برجام تاکید کردند. بنابراین بهترین بستر ارتباطی مشروع و معقول آغاز گفتگو و زمان بندی بازگشت متقابل محیا است. بازگشت متقابل که برای ۱+۵ لغو فوری تمام تحریم های هسته ای است و برای ایران رعایت محدودیت هسته ای طی زمان بندی در برجام که طبیعتا باید با راستی آزمایی متقابل همزمان هم باشد.
✍️رهبری بعنوان سیاست گذار عالی سیاست خارجی و دفاعی کشور می توانند به منظور پرهیز از اثرپذیری مراحل مذاکرات بازگشت متقابل علی الخصوص محافظت از تدابیر سیاست خارجی مندرج در مذاکره با ۱+۵ مسئولیت عالی مذاکره را به یکی از معتمدین مطلع مانند دکتر خرازی رئیس شورای روابط خارجی رهبری یا دکتر ولایتی مشاور عالی رهبری در امور بین الملل محول کنند تا کشور در برداشت موفق گام آخر برجام و پرونده هسته ای که باید در اولین حرکت با بازگشت متقابل به برجام و لغو تمامی تحریم ها است گرفتار بازیهای سیاسی انتخاباتی نشود. ۱۸بهمن۹۹
|