چند نکته * متنی تحت عنوان اتمام حجت مرکز مستشاری ایران در سوریه خطاب به ترکیه منتشر که هنوز توسط هیچ مرجع رسمی ذیصلاحی تائید و تکذیب نشده است.
* بدیهی است تنها مرجع ذیصلاح اعلام موضع در خصوص تصمیمات و اقدامات برون مرزی منحصر به وزارت امور خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح است ضمن اینکه آغاز و پاسخ به تهاجم و تهدید نظامی صرفا توسط سلسله مراتب فرماندهی کل قوا مجاز و ممکن است.
* نامه گلایه ارسالی وزیر بهداشت به دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر عدم توجه برخی مراکز به دستورات ابلاغی قرارگاه کرونا جالب توجه است. در حالیکه قرارگاه کرونا بالاترین مرجع تصمیم گیری در این خصوص معرفی و تمام مراکز رسمی و غیر رسمی موظف به تبعیت می باشند، لذا باید به جای درخواست کمک و مساعدت نسبت به ابلاع دستورات به تمام قوا و مراکز اقدام کند.
* اما تاکید نامه ارسالی وزیر بهداشت مبنی بر عدم دریافت تولیدات ضروری مانند ماسک یا محلولهای ضد عفونی کننده جهت توزیع از مجاری اعلامی با تصاویر مستمر تلویزیون مبنی بر افزایش تولید و توزیع اقلام مذکور که با واقعیت بازار نیز منطبق نیست موجب افزایش بی اعتمادی نسبت به عملکرد و توان اثرگذاری قابل اتکاء دستگاههای ذیربط می شود.
* علی رغم اینکه سازمان بهداشت جهانی سطح هشدار کرونا را از شدید به بسیار شدید افزایش داد و اینکه فقط در تهران مراکز خدمات درمانی به درستی و به سرعت از ۲ مرکز به بالغ بر ۲۰ مرکز بیمارستانی افزایش یافته اما همچنان اطلاع رسانی حداقلی و ناقص به سلب آرامش منجر و متاسفانه به گسترش سریع شایعات مخرب و کاهش اثرگذاری مدیریت بحران منجر می گردد.
* بخشی از مسئولین بدون توجه به اهمیت حفظ روحیه اجتماعی به محض اطلاع از فوت یکی از بستگان کرونایی مسئولین نسبت به انتشار عمومی پیام تسلیت اقدام می کنند که ضمن افزایش آلام روحی سایر خانوادهای داغدار به افزایش افسردگی و ناامیدی جمعی می انجامد.
* ضمن ابراز تاسف از ابتلاء برخی مقامات و خانواده محترمشان به کرونا شاید جنس خبر به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی نیز خوشایند نیست. نکته دیگر اینکه اعلام خبر ابتلاء مقامات غالبا از بیمارستان مسیح دانشوری در شمالی ترین منطقه تهران به ریاست دکتر ولایتی منتشر و راه هیچ مقامی برای تست و بستری مثلا به بیمارستان شهدای یافت آباد یا مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) نرسیده است.
* برخی تصمیمات و اقدامات نسنجیده و هیجانی مانند اعلام تصویب به پرداخت معوقات گروههای درمانی و از این قبیل ضمن توهین آمیز بودن نسبت به خدمات ارزشمند گروههای درگیر به تغییر فضای خدمت به مطالبه و معامله منجر و دیگر گروههای شغلی را نیز به صرافت دریافت حقوق مشابه می اندازد که ماهیتا تفاوتی چندانی با عمل محتکران اقلام ضروری جامعه مانند ماسک و .... ندارد.
* هنوز هیچ خبر جدی امید بخشی مبنی بر دریافت کمکهای بین المللی اقلام ضروری بهداشتی توسط ایران منتشر نشده است که می تواند علاوه بر رفتار غیر انسانی جهانی نشان از کم کاری مسئولین نمایندگی اعم از سفرا تا بخش های بین الملل دستگاههای مختلف کشورمان اعم از وزارت خارجه ، بهداشت ، هلال احمر تا اتاقهای بازگانی باشد که در انعکاس فاجعه در حال گسترش کرونا تا جلب مساعدت و دریافت و انتقال کمکهای فوری موفق نشدند.
* آمریکا بدون توجه به دولت قانونی افغانستان نسبت به انعقاد توافقنامه با طالبان اقدام کرد که حتما رویه غیر معمولی در روابط و حقوق بین الملل تلقی می گردد علی الخصوص که بر وعده احتمال حذف نام طالبان از فهرست گروههای تروریستی اقدام گردد. ایران باید علی رغم دهها درگیری در دهها موضوع با اولویت بالا نسبت به موضوع مذکور بعنوان همکاری آمریکا با تروریسم فعال و اثرگذار باشد تا در برابر عمل انجام شده مخرب علیه امنیت ملی کشورمان مواجه نشویم.
* دادستان یا تعزیرات حکومتی باید فوری و بدون لحظه ای وقفه در موضوع اتهام صدا و سیما به دیجی کالا مبنی بر احتکار ۵ میلیون ماسک ورود، تا قبل از تخریب بیش از پیش اعتماد عمومی صحت و سقم مطلب ادعایی را تعیین تکلیف کند.
|