تقلید و تحقیق بنابر مسئله اول رساله عملیه امام خمینی(ره) و تمامی مراجع معظم متاخر و حاضر مسلمان در برخورد با دو موضوع اصول و فروع مکلف است.
1- عقيده مسلمان به اصول دين بايد از روى دليل باشد
2- احکام غير ضرورى دين را باید از روى دليل به دست آورد(مجتهد)
3- به دستور مجتهد رفتار کرد (تقلید)
4- از راه احتياط طورى به وظيفه خود عمل نمايد که يقين کند تکليف خود را انجام داده است مثلا اگر عدهاى از مجتهدين عملى را حرام می دانند و عده ديگر می گويند حرام نيست، آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحب می دانند آن را بجا آورد.
استاد شهید مرتضی مطهری نیز در کتاب پانزده گفتار ص ۲۱۲ در توضیح شک منجر به تحقیق عالمانه و بدور از عناد و تعصب تاکید می فرمایند.
1- شک مقدس آن شکی است که به صورت پاره کردن زنجیرهای تقلید باشد ولی به شرط آنکه انسان را به سوی تحقیق و کشف حقیقت سوق بدهد و در روح او درد ایجاد کند.
2- که در آیه شریفه ۶۹ سوره مبارکه عنکبوت فرمود وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ (و كسانى كه در راه ما كوشيده اند به يقين راه هاى خود را بر آنان مى نماييم و در حقيقت خدا با نيكوكاران است)
حضرت استاد علامه جوادی آملی مدظله العالی نیز در ضرورت و جایگاه تفکر در ذیل آیات شریفه إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ و إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ فرمودند تنها مردمی سعادتمند خواهند بود که قیام به تعقل و تفکر نمایند.
امیرالمؤمنین امام علی (ع) در خطبه ۱۸ نهج البلاغه می فرماید ظاهر قرآن زیباست باطن آن ژرف و ناپیدا است عجایب آن سپری نگردد غرایب آن به پایان نرسد و تاریکیها جز بدان زدوده نشود.
|