تاريخ انتشار: 13 بهمن 1396 ساعت 11:43:35
نگاهی از زاویه ای دیگر (قسمت صدو هشتادو هشتم)

گفتم: آقاجون رحمانی فضلی وزیر کشور اظهار داشت: تغییر نسل ، تغییر سبک زندگی و تغییرات تکنولوژیکی از مهمترین دلایل ناآرامی‌های اخیر کشور بودند.
گفت: نظریه پردازی وزیر کشور در خصوص ریشه های شکل گیری اعتراضات اجتماعی (ناآرامی ها) باید برای عبور از تحلیل و ادعای مطالعاتی مبتنی بر ارائه نتایج حاصل از مطالعات تطبیقی موارد مشابه باشد رحمانی فضلی باید قادر می بود در اثبات نظریه مذکور حداقل به روند اثرگذاری تغییرات سه گانه نسل ، سبک زندگی و تکنولوژی در شکل گیری حرکته ای اعتراضی (ناآرامی) ۷۸ و ۸۸ اشاره کند.
گفتم: آقای فضلی گفته با ایجاد محدودیت بر روی شبکه اینترنت (سیستم ارتباط کم کنترل) شاهد کاهش 50% حضور مردم در خیابان‌ها بودیم.
گفت: اینکه حداقل وزیر کشور پذیرفته اند اعتراض خیابانی (ناآرامی) ناشی از حضور مردم بود می تواند اولین قدم در نزدیکی به تحلیل واقع بینانه باشد اما اینکه شبکه سهل الوصول ارتباط عمومی را جایگزین دلایل اعتراض اعلام کنند یا قطع سیستم ارتباط مجازی را جایگزین افزایش ملموس نیروی ضد شورش و حضور گسترده و سراسری مردمی در مقابله با حواشی حرکت اعتراضی (اغتشاش) بدانند حتما در شناخت و رفع ریشه های ایجاد نارضایتی نیز به ناکجا آباد خواهند رسید.
گفتم: رحمانی فضلی اظهار کرد در انتخابات اخیر نیز بیش از ۶۰%الی۷۰% حضور مردم در اثر تبلیغات شبکه‌های فضای مجازی بود.
گفت: در این صورت براساس ادعای آقای فضلی طبیعتا در انتخاب های ادوار و دهه های گذشته باید حضور مردمی کمتر از ۲۰% الی۳۰% آمار انتخابات اخیر را داشتیم که مغایر با واقعیت است.
گفتم: در تحلیل وزیر کشور از حرکت های اعتراضی مردم (به تعبیر فضلی ناآرامی) درک چه عواملی عمدا یا سهوا و شاید بدلیل بی اطلاعی وزیر مغفول یا مجهول مانده است؟
گفت: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه نوبت (۱۳۷۹ ، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۴) اقدام به پیمایش ملی سنجش نگرش جامعه نسبت به موضوعات مختلف اخلاق اجتماعی کرد که نتیجه هر پیمایش با تاکید بر دو نکته ذیل به صورت کتاب منتشر شده است.
اولا سنجش نگرش اجتماعی نسبت به یک موضع می تواند متفاوت از واقعیت اجتماعی موضوع مذکور باشد.
ثانیا فهم نگرش اجتماعی اجتناب ناپذیر است چرا که نگرش (برداشت) افراد در جامعه یکی از عوامل و شاید مهمترین عامل کم و کیف شکل گیری رفتار اجتماعی افراد محسوب می شود.

گفتم: یعنی نگرش اجتماعی افراد و گروه های اجتماعی عامل شکل گیری اعتراضات اجتماعی یا به تعبیر فضلی ناآرامی اجتماعی است؟
گفت: در پیمایش سنجش نگرش علی رغم اینکه در سه مقطع زمانی مختلف انجام شده است نگرش مردم نسبت به وضع اخلاق جامعه منفی است چنانکه اشاره شد واقعیت اخلاق اجتماعی می تواند متفاوت با نگرش اجتماعی مردم باشد.
گفتم: سنجش نگرش اجتماعی براساس مطالعه کدام بخش از شاخص های اخلاقی تعریف و به تغییرات چه معیاری اشاره دارد؟
گفت: سنجش نگرش بیش از هر چیز به تغییرات اعتماد اجتماعی بعنوان یکی از مهمترین همسویی یا واگرایی اجتماعی توجه دارد لذا سنجش براساس مطالعه تغییرات شاخص های اخلاقی نتایج ذیل حاصل شده است.
1 -55 % معتقدند مردم اگر فرصت داشته باشند سر همدیگر کلاه می گذارند
2- حدود ۴۷% معتقدند جوانمردی کم و یا خیلی کم است.
3-  ۵۲ % صبر و بردباری در جامعه را کم و خیلی کم است.
4-  ۶۵.۳ % تملق و چاپلوسی را در حد زیاد و خیلی زیاد است.
5- ۶۸ % میزان تقلب و کلاهبرداری را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کرده اند.
6- ۴۰.۴ % معتقدند کسی به قول و قرارهایش پایبند نیست.
7- ۷۲ % معتقدند دروغگویی زیاد
8- ۴۷ % مردم را امانت دار نمی دانند.
9 -۶۲.۷ % میزان گذشت را کم خیلی کم ارزیابی نموده اند.

گفتم: همانطور که نتایج مطالعات سنجش نگرش می گوید واقعا وضعیت اخلاق فردی و اجتماعی در ایران تا این حد از ارزش ها افول و سقوط کرده است؟
گفت: سنجش نگرش در پی اندازه گیری واقعیت جایگاه اخلاق عملی در جامعه نیست بلکه بر نگاه مردم به شرایط اخلاق اجتماعی تمرکز دارد موضوعی که از مهمترین مولفه های سازنده اعتماد اجتماعی است بنابراین فارغ از اینکه اخلاق در جامعه چنان است که پرسش شوندگان معرفی می کنند باید بر عمق نگاه منفی افراد به جامعه توجه و تمرکز داشت.
گفتم: رابطه نتایج حاصل از سه دوره مطالعات سنجش نگرش که اشاره به بدبینی اجتماعی افراد جامعه دارد یا به تعبیر فضلی ناآرامی های اخیر چیست؟
گفت: آقاجون بدبینی یا بی اعتمادی اجتماعی مهمترین زمینه پذیرش هر سطحی از واگرایی اجتماعی و گرایش به خشونت فردی و عمومی محسوب می گردد لذا بر خلاف نظریه وزیر کشور مبنی بر اعلام تغییر بعنوان ریشه ناآرامی اجتماعی باید به ریشه یابی و رفع دلایل شکل گیری و تشدید بدبینی و بی اعتمادی اجتماعی توجه داشت

  تعداد بازديدها: 3417
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=79228
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.