تاريخ انتشار: 27 دي 1390 ساعت 21:40:57
امام خميني در نگاه مقام معظم رهبرى

بسم اللّه الرحمن الرحيم

 

 

در هر نقطه جهان ، هر گاه انسانى با دانش و خردمندى و انديشه بلند يا با پرهيزگارى و پارسايى و ايمان استوار، يا با شهامت و دليرى و همت والا، يا با زيركى و تيزبينى و پختگى سياسى ، قدم در ميدان كارى بزرگ بگذارد و پايدار و صبور، هدف مقدسى را دنبال كند؛ بى ترديد كشور و ملت خود و گاه بشريت را به افتخارات بزرگ و پيشرفت هاى ماندگار خواهد رسانيد. همه كسانى كه نامشان در فهرست نام آوران تاريخ قرار گرفته است به برخى از اين ويژگى ها آراسته بوده اند.

 

اما نام آور بزرگ دوران معاصر؛ يعنى امام روح اللّه خمينى ، همه اين ويژگى ها را با هم ، آن هم در نصابى معمولا دست نيافتنى و كم نظير داشت . او دانشمندى پارسا و خردمندى پرهيزگار و حكيمى سياستمدار و مؤمنى نو انديش و عارفى شجاع و هوشمند و فرمانروايى عادل و مجاهدى فداكار بود. او فقيه و اصولى و فيلسوف و عارف و معلم اخلاف و اديب و شاعر بود. برترين كرسى تدريس و فشرده ترين و گرم ترين مجمع علمى حوزه در طول ساليان دراز به او تعلق داشت .

 

در او، خصلت هاى برجسته خداداد، در آميخته با آن چه او خود از معارف قرآنى آموخته و دل و جانش را به آن زيور داده بود، شخصيت عظيم و جذاب و تاثير گذارى پديد آورده بود كه هر يك از چهره هاى برجسته يك قرن اخير جهان كه قرن رجال بزرگ و مصلحان نام آور دينى و سياسى و اجتماعى است در برابر آن ، كم جاذبه و يك بعدى و كوچك به نظر مى آمدند.

 

كارى كه او بدان همت گماشت و با ايمان و توكل و تدبير و صبر خود بدان دست يافت ، نيز به همان اندازه ، بزرگ و باور نكردنى و اعجاب انگيز بود.

 

شخصيت ممتاز و درخشان او در همه دوره هاى حيات سياسى اش خيره كننده و منحصر به فرد بود. هم در آن روزى كه از جايگاه مرجعيت دينى در قم ، رژيم وابسته و فاسد پهلوى و حاميان مداخله گر آمريكايى آن را با نهيب پيامبرانه خود به مبارزه طلبيد و ظلم و استبداد و زراندوزى و دين ستيزى شاه و دستيارانش را دست خوش طوفان خشم ملت ساخت و هم در آن هنگام كه پس از مبارزه فشرده و پر محنت پانزده ساله ، توانست با جهاد عظيم ملت ايران ، نظام اسلامى را بر سر كار آورد و رژيم خائن و فاسد و بى كفايت را ريشه كن سازد.

 

در همه حال ، او همين قله ايمان و شجاعت و فداكارى را در كنار ژرفاى حكمت و تدبير و خردمندى ، در وجود گران بهاى خود به نمايش نهاد.

 

او ايران را به درستى مى شناخت . از سويى موقعيت حساس و تعيين كننده جغرافيايى و جغرافياى سياسى آن ، استعداد انباشته طبيعى و انسانى آن ، دل بستگى ها و هدف ها و آرزوهاى بزرگ آن ، و از سويى تاريخ محنت بار صد و پنجاه سال اخير آن ، سلطه بيگانگان و غارتگران بر آن خيانت و فساد و خودكامگى خاندان پهلوى و هزار فاميل وابسته به آن ، فقر و عقب ماندگى علمى و صنعتى و اخلاقى تحميل شده بر آن ... و برتر از همه ، ملت بزرگ و ريشه دار و رشيد و با ايمان آن .

 

با وضع جهان و ملت هاى استعمار شده و دولتهاى مستكبر و نسل جوان حيرت زده و تشنه حقيقت ؛ به ويژه وضع اسفبار كشورهاى مسلمان و امت اسلامى نيز آشنا و به خاطر آن دردمند بود و مساله غم بار فلسطين ، روح با عظمت او را مى آزرد.

 

احساس وظيفه دينى ، او را وارد ميدان مبارزه اى بزرگ و تاريخى كرد كه هرگز به جز مردان استثنايى تاريخ در آن قدم ننهاده و به جز معدودى ، از آن پيروز بيرون نيامده اند.

 

او به نجات ايران از چنگال رژيم فاسدى كه عقب ماندگى و انحطاط و فقر اقتصادى ، اخلاقى و علمى را بر آن تحميل كرده بود مى انديشيد و راه يگانه آن را بازگشت به اسلام و ايجاد نظام سياسى اسلام در كشور و حكومت ارزش هاى الهى تشخيص داد.

 

با گشودن اين راه ، الگويى زنده در برابر است اسلامى نهاد و جريان تازه اى در دنياى اسلام پديده آورده كه احياى دوباره هويت اسلامى در ميان مسلمانان ، اولين محصول مبارك آن بود.

 

مبارزه خود را از قدم اول به كمك قشرهاى وسيع مردم ، با نام خدا آغاز كرد. با آنان سخن گفت و ايمان و عقل و همت آنان را به يارى طلبيد. هرگز به سراغ احزاب و گروه هاى مدعى نرفت و غالبا به انگيزه هاى آنان با چشم ترديد نگريست و از بند و بستها و بده بستانهاى سياسى آنان روى گردانيد. با مردم ، هميشه صادقانه و دلسوزانه سخن گفت و چون معلمى بصير و راهنمايى بَلَد، در مسير طولانى مبارزه ، عقل و حكمت و معرفت خود را در اختيار راهروان نهاد.

 

هنگامى كه مبارزه ملت ايران درميان ناباورى جهانيان به پيروزى رسيد و ملت ايران يك پارچه رهبرى و زمامدارى او را به جان پذيرفت او با رفتار و منش خود، بزرگ ترين تحول را در تاريخ سياسى اين كشور پديد آورد يعنى سلطنت را كه حكومت مستبدانه ستمگران و دنيا خواران بود به امامت كه نهاد حكومت خدايى و مردمى بندگان خدا است تبديل كرد. اقتدار و صلابت خود را با عدل و دادگرى مزيّن كرد، و تفوق همه خود را با عبوديت و خاكسارى منور ساخت  و تمكّن و برخوردارى را با زهد و پارسايى درمان كرد.

 

راه خدا و بندگى خدا را لحظه اى رها نكرد و چون بار امانتى سنگين بر دوش داشت ، مراقبت روح خود را مضاعف ساخت . سخن از دل برخاسته بر دوش داشت ، مراقبت روح خود را مضاعف ساخت . سخن از دل برخاسته و دل ذاكر و خاشع و رفتار از دين الهام گرفته او، چشمه جوشانى از معرفت و حكمت و تدبير الهى را بر فكر و ذهن ملت ايران كه عاشق صفا و معنويت او بودند، جارى ساخت و دولت مردان و مسؤ ولان و آحاد مردم را براى مواجهه با انبوه دشمنى ها و دسيسه ها و حل كوه مشكلات تحميلى ، آماده و مجهز كرد.

 

دوران ده ساله حيات مبارك امام بزرگوار، دوران پيدايش نظام سياسى اسلام و احياء هويت اسلامى در مسلمانان جهان و افراشته شدن پرچم اسلام در كشور ما است . دوران استقلال و آزادى ايران و عزت و غرور ملى و خيزش ‍ بى سابقه ملت به سوى تعالى و ترقى است .

 

دوران شور انقلابى و شعور سياسى و حركت براى حفظ كشور و سازندگى آن است . دوران سربلندى ايران در عرصه جهان و تاثير گذارى بر حوادث بين المللى است . دوران آغاز راهى نو در تاريخ كشور ما است . با ادامه آن ، ايران اسلامى به تعالى مادى و معنوى دست خواهد يافت .

 

امام حكيم و خردمند، اين راه را با نشانه هايى مشخص كرده است و آن را در ده ها مناسبت و در ضمن صدها رهنمود راهگشا، خطاب به مسؤؤلان كشور و همه ملت ايران ، به روشنى نمايانده است .

اين نشانه ها و رهنمودها امروز نيز به همان اندازه ارزشمند و متين و راهگشا است و دولت و ملت ايران براى عبور از مسير پرفراز و نشيب خويش به سوى رستگارى و پيشرفت مادى و معنوى بدان نيازمندند.

 

با درود فراوان به روح بلند او، و شوق و سلام به آستان حضرت بقية اللّه ، ارواحنا فداه .

 

سيد على خامنه اى

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=7809
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.