تاريخ انتشار: 19 فروردين 1395 ساعت 13:53:19
پاسخی به سوال یکی از کاربران اهل سنّت این سایت پیرامون موضوع امامت در قرآن

            سوال: کجای قرآن از امامت حرف زده بگید مابفهمیم؟

پاسخ: علیکم السلام به نظر می رسد حضرتعالی اساسا اهل مطالعه کتب اسلامی و تاریخی نباشید چرا که در اینصورت چنین سوال دور از ذهنی مطرح نمی فرمودید زیرا در این باب هزاران جلد کتاب از منابع  تشیّع و اهل سنّت وجود دارد که جهت تنویر افکار شما باختصار مطالبی تقدیم می گردد:

 در باب جزء 29 سوره ی انسان جلال‌الدین عبدالرحمان سیوطی در کتاب الاتقان فی علوم القرآن نقل می‌کند که آیه و يطعمون الطعام علی حبه... در شأن علی بن ابی طالب و فاطمه دختر رسول‌الله نازل شده‌است.1

و همچنین در تفسیر کشاف از ابن عباس روایت آمده که حسن و حسین بیمار شدند، و رسول خدا با جمعی از صحابه از ایشان عیادت کرد، مردم به علی گفتند چه خوب است برای بهبودی فرزندانت نذری کنی، علی و فاطمه و فضه کنیز آن دو نذر کردند که اگر کودکان بهبودی یافتند سه روز روزه بگیرند، بچه‌ها بهبودی یافتند، و اثری از آن کسالت باقی نماند. بعد از بهبودی کودکان، علی از شمعون خیبری یهودی سه من قرص جو قرض کرد، و فاطمه پنج قرص نان به عدد افراد خانواده پخت، و سهم هر کسی را جلوش گذاشت تا افطار کنند، در همین بین سائلی (به در خانه آمده) گفت :سلام بر شما اهل بیت محمد. من مسکینی از مساکین مسلمینم، مرا طعام دهید که خدا شما را از مائده‌های بهشتی طعام دهد، خاندان پیامبر آن سائل را بر خود مقدم شمرده، افطار خود را به او دادند، و آن شب را جز آب چیزی نخوردند، و شکم گرسنه دوباره نیت روزه کردند، هنگام افطار روز دوم طعام را پیش روی خود نهادند تا افطار کنند، یتیمی بر در سرای ایستاد، آن شب هم یتیم را بر خود مقدم و در شب سوم اسیری آمد، و همان عمل را با او کردند.

صبح روز چهارم که شد علی دست حسن و حسین را گرفت، و نزد رسول خدا آمدند، پیامبر اکرم وقتی بچه‌ها را دید که چون جوجه ضعیف از شدت گرسنگی می‌لرزند، فرمود: چقدر بر من دشوار می‌آید که من شما را به چنین حالی ببینم، آنگاه با علی و کودکان به طرف فاطمه رفت و او را در محراب خود یافت، و دید که شکمش از گرسنگی به دنده‌های پشت چسبیده (در نسخه‌ای دیگر آمده که شکمش به پشتش چسبیده)، و چشمهایش گود افتاده از مشاهده این حال ناراحت شد، در همین بین جبرئیل نازل شد، و عرضه داشت: این سوره را بگیر، خدا تو را در داشتن چنین اهل بیتی تهنیت می‌گوید، آنگاه سوره را قرائت کرد.2

پانویس‌ها

1- ترجمه تفسیر المیزان، ج۲۰ ص ۲۱۲

2- تفسیر المیزان، ج ۲۰، ص

در تفسیر 20 جلدی الغدیر علامه امینی که بالغ بر 80 درصد آن بر اساس تفاسیر اهل سنّت آورده شده مملو از اسناد مستدل در این خصوص می باشد که به تایید علمای مشهور اهل سنّت هم رسیده است .

یکی از علمای مشهور اهل سنّت به نام آلوسی در تفسیر جزء 29 سوره ی انسان آورده اند:   این آیه در مسلما در وصف اهل بیت حضرت علی علیه السلام آورده شده جالب آنکه ایشان در تفسیر خود افزوده اند وقتی صحبت از نعمت های بهشتی می شود نامی از حوری برده نشده و فقط به غلمان اشاره گردیده و این بخاطر شان والای حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد.

بهترین راه اثبات امامت امام علی(ع) برای اهل سنت، تمسک به قرآن و روایاتی که در توضیح آنها در کتب خودشان نقل شده است، می باشد و البته بدیهی است که انسان باید حقیقت جو باشد تا به توجیهات ناصواب و غیر عقلانی متوسل نشود و چشم را به روی حقیقت نبندد.

در قرآن مجید آیات فراوانی است که با استفاده از احادیثی که از پیامبر اکرم (ص) در شأن نزول آنها وارد شده است، امامت امام علی (ع) را اثبات می نمایند.

به آیاتی چند توجه فرمایید:

1. آیه تبلیغ: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک...[i]» که طبق روایات معتبر از اهل سنت در جریان غدیر خم نازل شده است و در این روز تاریخی پیامبر(ص) با اعلام ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) رسالت خود را تکمیل فرمود.

2. آیه ولایت: «انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا الذین یقیمون الصلاة...[ii]» که ولایت حضرت علی (ع)[iii] در کنار ولایت خدا و رسول(ص) قرار داده شده است.

3. آیه اولی الامر: یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم...[iv]» که اطاعت از اولی الامر را به نحو مطلق واجب کرده است، و از این الزام مطلق بدست می آید که امام باید معصوم باشد لذا غیر از حضرت علی(ع) که از عصمت برخوردار نیست، نمی تواند امام باشد. علاوه روایاتی که از کتب اهل سنت در ذیل این آیه به معرفی حضرت علی(ع) به عنوان امام و جانشین پیامبر (ع) پرداخته است، بیش ار اندازه است .

4. آیه صادقین: یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین...[v]» که می فرماید: ای اهل ایمان، تقوا داشته و با صادقین باشید و در روایات بیان شده است که: منظور از صادقین حضرت علی(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) می باشند. (جهت مشاهده ی تفصیلی به سایت اسلام کوئیست مراجعه فرمایید)

 [i] . مائده، 67.

[ii] . مائده، 55.

[iii] چون طبق روایات معتبر آنکه در رکوع انگشترش را به سائل داد حضرت علی (ع) بوده است.

[iv] . نساء، 59

[v] . توبه، 119.

مستحصر باشید فقط در سایت اسلام کوئیست آنقدر اسناد قرآنی و روایی آمده که باید ماه ها به مطالعه آنها پرداخت.

همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به مطالب لینک شده ی زیر مراجعه فرمایید:

آيات نازله در باره امام على عليه السلام

  تعداد بازديدها: 4609
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=70748
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.