دانشگاه سرقفلی حزب یا جناحی نیست حساسیتی که امروز نسبت وزارتخانه علوم وجود دارد، تصادفی نبوده و خیلی از گروههای تندرو فکر میکنند باید اینجا سرقفلی داشته باشند؛ در حالی که محیطهای دانشگاه سرقفلی حزب یا جناحی نیست.
جواد هروی نماینده قائنات و زیرکوه در گفت و گو با خبرنگار اعتدال، ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: فرآیندی که بعد از سال 92 در کشور بروز کرد نشان دهنده یک پیام به سیاسیون کشور بود با این مضمون که جامعه ما تندروی ها را در عرصه های سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی نمیپذیرد. از همین رو از سال 92، حرکت به سوی یک نگاه بینابین که می توان نام اعتدال را بر آن گذاشت شکل گرفت، شاید از اولین روزهای بعد از شکل گیری دولت در داخل مجس هم این فضا به وجود آمد که موجب شد فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون اعتدال شکل بگیرد.
رئیس کمیته آموزش و عالی مجلس شورای اسلامی در تشریح عدم تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس نهم، گفت: چندین بار تعداد زیادی از نمایندگان تلاش کردند، تا فراکسیون اعتدال را تاسیس کنند، اما به جهت اینکه ممکن بود راه اندازی چنین فراکسیونی، به فراکسیون رهروان ولایت که جبهه اعتدال را بیشتر حمایت میکرد ضربه بزند، دوستان منصرف شدند.
هروی در ادامه افزود: در مجموع طیفی که اکثریت مجلس را تشکیل میدهند یا همان فراکسیون رهروان ولایت، اصولگرایانی همچون آقای لاریجانی هستند که مستقلا در انتخابات شرکت کردند. خود من هم که جزو شورای مرکزی فراکسیون رهروان هستم در حوزه انتخابیه خودم رسما اعلام کردم، به عنوان نماینده مستقل و اعتدالگرا به صحنه آمده ام و بنابراین رویه اعتدال در میان بسیاری از نمایندگان مقبول واقع شد.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی در کشور، اظهار داشت: واقعیت این است که تحصیلات عالی و اموزش عالی از مسیر کیفیت فاصله گرفته و دانشگاهها از مسیر کیفی سازی دور افتاده است و در حال حاضر تعداد رشته، دانشگاه و دانشجو ملاک کار قرار گرفته است به طوری که امروز با 500 هزار صندلی خالی در دانشگاهها روبهرو هستیم. بنابراین اگر قرار است به چشم انداز 1404 و منویات مقام معظم رهبری دست یابیم باید نگاه جدی تری بر بستر آموزش عالی داشته و بسیاری از نواقص را برطرف کنیم. این در حالیست که آنچه در دنیا در عرصه علم و دانش میگذرد روند بسیار پرشتابی است به طوری که فضای آموزش عالی ما با وضعیت فعلی توان رقابت را ندارد.
این استاد دانشگاه با انتقاد از نگاه غیر کیفی مدیران به تربیت دانشجو، اظهار داشت: متاسفانه آنچه که در سالهای اخیر در زمینه تحصیلات تکمیلی مشاهده میشود این امر است که به جای کیفیت بخشی در جذب دانشجو رقابت بر سر کمیت جذب دانشجو است و این نشان میدهد که نتوانستهایم در عرصه آموزش عالی حرکتهای علمی، پژوهشی و تحقیقاتی را نهادینه کنیم. به نظر من یکی از اقدامات نادرستی که مجلس شورای اسلامی انجام داد حذف سهم پژوهش در لایحه بودجه 93 و 94 بود که پیامد آن اختلال در عرضه پژوهشی است.
وی در ادامه افزود: من معتقدم در عرصههای پژوهشی و فناوری دچار اختلال شده ایم و کمسیون آموزش و تحقیقات نتوانسته است آن گونه که باید و شاید در این فرآیند نقشی ایفا کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نتوانسته ماموریت خود را به درستی انجام دهد. دانشگاههای ما هم نتواستهاند به صورت حساب شده به اهداف خود دست یابند.
هروی با موثر دانستن، روند کش و قوس ها در مجلس بر سر استیضاح وزیر علوم بر وضعیت فعلی، خاطر نشان کرد: بدون شک رفتن آقای فرجی دانا، ضربهای بود که موجب شده است هنوز، یک مدیریت سامان یافته نتواند به وزارت علوم، برگردد. من در جلسه استیضاح ایشان نیز در دفاع از ایشان، اعلام کردم که رفتن ایشان ضربه بزرگی بر پیکر وزارت علوم است. بسیاری از کسانی که به استیضاح آقای فرجی دانا رای مثبت دادند اکنون خودشان اذعان دارند که رفتن ایشان صدمه بزرگی به وزارت علوم وارد کرد و موجب بسیاری از نابسامانی در این وزارت خانه شد.
هروی با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان در قبال وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش، گفت: برخی در خصوص مسائلی که در مورد دو وزارت خانه علوم و آموزش و پرورش قرار داشت، این دو وزارتخانه در فشار و التهاب بسیاری قرار داشتند تا حدی که هنوز نتوانستند خود را سرپا نگه دارند و نمونه آن وضعیت وزیر آموزش پرورش است که یک بار استیضاح شد و رای اعتماد گرفت و مجدد اکنون سه کارته شده است. این حساسیتی که امروز نسبت به این وزارتخانه وجود دارد، تصادفی نبوده و حساب شده است و خیلی از گروههای تندرو فکر میکنند باید اینجا سرقفلی داشته باشند؛ در حالی که محیطهای دانشگاه سرقفلی حزب یا جناحی نیست.
هروی با بیان اینکه محیطهای علمی و دانشگاهی باید عرصه نقادی باشد و فضای دانشگاهها باید فضایی برای تضارب آرا باشد، اظهار داشت: انتقاد مقام معظم رهبری در مورد عدم راهاندازی کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها نشان میدهد که فعلا برخی در دانشگاههای ما با آزاد اندیشی سر ستیز دارند. لذا فضای نقادی و توسعه علمی و ارتقا تحقیقات و فناوری در دانشگاههای ما دچار یک رکود شده است و تا ما آن را از بین نبریم نمیتوانیم در جهت تامین اهداف نظام و چشماندازها گام برداریم.
این عضو کمیسیون اموزش و تحققات در ادامه افزود: طبق آماری که من دارم، کشور ایران، آخرین مقصد دانشجویان کشورهای همسایه برای تحصیل است این خبر خوبی نیست و برای ما نگران کننده است. این در حالیست که حتی دانشجویان افغانستان و کشورهای عربی نیز ایران را به عنوان اولویت محل تحصیل خود انتخاب نمیکند.
هروی در ادامه گفت: با توجه به بازدیدی که از دانشگاههای بین المللی کشور داشتم به جرات میگویم که ما حتی یک دانشجوی خارجی در این دانشگاهها نداریم. در حالی که اصل و فلسفه وجودی این دانشگاهها این است که محلی برای دانشجویان خارجی ایجاد شود و از ظرفیت و جذب آنها استفاده کنیم. این نشان میدهد که در بونه نقد، آموزش عالی ما دچار مشکل شده است. به همین خاطر ایجاد فضای پادگانی در دانشگاهها و فضاهایی که شرایط خلاقیت را برای دانشجو فراهم نکند، حرکتهای دانشجویی و تحقیقاتی را به سمت فعالیتهای زیر زمینی هدایت میکند.
این عضو فراکسیون رهروان ولایت در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر میتوانیم به راحتی با جلوگیری از جریانات افراطی و تفریطی، دانشجویان را در معرض حرکتهای نردبانی قرار ندهیم تا عامل گروههای سیاسی نشوند. این در حالیست که در دانشگاههای کشورهای دیگر، محور آموزش است و چنان با برنامه و حساب شده حرکت میکنند که این برنامهریزی ها را در سطح کلان مدیریتی میبینید.
|