بسم اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
::درس سی و چهارم به تاریخ: 4 مهر 94
::قرار چهل روزه : نماز اول وقت
::قرار روز : یا واهِبُ یا وَهّابُ یا تَوّابُ
::هدیه به : حجاج جان باخته بیت الله الحرام
::تدبر در سوره مبارکه : تین/بخش اول
بسم الله الرحمن الرحیم/وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿١﴾ وَطُورِ سِينِينَ ﴿٢﴾ وَهَـٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿٣﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿٤﴾ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿٥﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿٦﴾ فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿٧﴾ أَلَيْسَ اللَّـهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿٨﴾
سوال:
تین (به معنی انجیر) و زیتون و طور سینین ( به معنی كوه طور) و هذا البلد الامین (به معغنی و این شهر پرامنیت و ایمن) چه ربطی به هم دارند؟
واو قسم برای چه؟ به چه چیزی خدا قسم می خورد؟
چند صباحی ست كه پیامبری از جنس خاك و با روحی آسمانی ظهور كرده تا رخت جاهلیت رو از تن انسانهای خاكی برافكنه. لباسی كه مناسب حال هر انسانیه چون كه لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم: قطعا انسان رو در بهترین ساختار خلق كردیم.
سوره ی مباركه با سوگند به چهار چیزی شروع میشه: سوگند به انجیر و زیتون و كوه طور سینا و شهر مكه
با توجه به اسم بردن از كوه طور كه محل نزول وحی بر حضرت موسی (ع) و شهر مكه (هذالبلد الامین) كه محل نزول وحی بر پیامبر خاتم (ص) است میشود گفت انجیر و زیتون نماد شهر دمشق و بیت المقدس است كه از آن پیامبران زیادی مبعوث شدند.
پس خدا به سه مكان مقدس قسم یاد میكند.
قسم بر این ها كه: لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم: ما قطعا انسان رو در بهترین قوام خلف كردیم... از آنجایی كه جواب قسم با خود قسم باید تناسب داشته باشد تناسب خلقت انسان با مكان های نزول وحی میتواند این باشد كه به انسان فطرتی حق پذیر دادیم تا متذكر بشود. پس اقتضای خلقت احسن پروردگار، پذیرش وحی و رسالت است
اما گروهی این دعوت رو نپذیرفتند پس: ثم رددناه اسفل سافلین: سپس او را به اسفل سافلین برگرداندیم
سوال:
آیا همه وارد اسفل سافلین میشوند؟ آیه ی بعدی به این سوال جواب میدهد:
الا الذین ءامنو و عملوا الصالحات فلهم اجر غیر ممنون: غیر از اونایی كه ایمان آوردن و عمل صالح انجام دادن پس اجر بی پایانی دارند
وارد دسته ی دوم از این سوره میشیم:
دو آیه ی آخر به گونه ایه انگار آیات قبلی مقدمه ی این دو آیه است... میفرماید پس حالا كه خدا عادله و به همه قوامی یكسان عنایت فرموده و همه فطرت خدا آشنا و حق پذیر دارند و زمینه ی پذیرش رسالت پیامبر را دارند پس ای پیامبر: فما یكذبك بعد بالدین: بعد از این چه كسی به سبب آوردن دین تو راانكار میكند؟ مگر نمیداند كه خدا بهترین داور است؟ الیس الله باحكم الحاكمین
اين سوره در مكه نازل شده است و 8 آيه دارد.
فضیلت تلاوت:
پيامبر(ص) : «هر كس سـوره ي تيـن را تلاوت كند خـداوند به او دو خصلت مي دهد: تا زماني كه در دنيا زندگي مي كند به او عافيت (سلامتي) و يقين (آرامش و معرفت قلبي) مي دهد و در هنگام مرگ به تعداد كساني كه اين سوره را قرائت كرده اند، ثواب يك روز روزه را براي او منظور مي كند.»
محتوای سوره :
بخشي از اين سوره به ميوه ها و سرزمين هاي مقدس قسم ياد كرده است و همچنين درباره ي روز بعث و جزا و خلقت انسان توسط خداوند كه بر سرشت پاك الهي مي باشد، بحث نموده است. اما بسياري از انسانها در ميدان آزمايش، به دليل عدم آگاهي از جايگاه خود، از سرشت الهي خود دور شده و به پست ترين درجات نازل شده اند و به محدوديت هاي مادي مشغول گشته اند. از طرفي اشاره به عده اي مي كند كه فطرت الهي خود را حفظ كرده و به بالاترين درجات رسيده اند. اين سوره در انتها انسان را گواه مي گيرد كه آيا خداوند بهترين داور نيست؟
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ف- پورسلطان