بسم اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
::درس سی و دوم به تاریخ: 27 شهریور 94
::قرار چهل روزه : نماز اول وقت
::قرار روز : یا ظاهِرُ یا باطِنُ
::هدیه به : حضرت یعقوب علیه السلام
::تدبر در سوره مبارکه : علق / بخش چهارم
- آيه 8)- سپس اين طاغيان مستكبر را مورد تهديد قرار داده، مى فرمايد: «و به يقين بازگشت (همه) به سوى پروردگار تو است» (ان الى ربك الرجعى(
و اوست كه طغيانگران را به كيفر اعمالشان مىرساند.
و همان گونه كه بازگشت همه چيز به سوى اوست، و همه می میرند «و ميراث آسمان و زمين براى ذات پاك او مى ماند» (آل عمران/ 180)
در آغاز نيز همه چيز از ناحيه او بوده، و جاى اين نيست كه انسان خود را بىنياز بشمرد و مغرور گردد، و طغيان كند.
- آيه 9)- سپس به قسمتى از كارهاى طغيانگران مغرور، ممانعت آنها از سلوك راه حق و پيمودن طريق هدايت و تقوا پرداخته، مى افزايد: «به من خبر ده آيا كسى كه نهى مىكند» (ا رايت الذى ينهى(.
- آيه 10)- «بندهاى را به هنگامى كه نماز مى خواند» آيا مستحق عذاب الهى نيست؟ (عبدا اذا صلى(.
در احاديث آمده است: «ابو جهل» از اطرافيان خود سؤال كرد: آيا محمّد در ميان شما نيز (براى سجده) صورت به خاك مى گذارد؟
گفتند: آرى! گفت: سوگند به آنچه ما به آن سوگند ياد مى كنيم، اگر او را در چنين حالى ببينم با پاى خود گردن او را له مى كنم! به او گفتند: ببين، او در آنجا مشغول نماز خواندن است! ابو جهل حركت كرد تا گردن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را زير پاى خود بفشارد، ولى هنگامى كه نزديك آمد عقب نشينى كرده و با دستش گوئى چيزى را از خود دور مىكرد! به او گفتند: اين چه وضعى است كه در تو مى بينيم؟
گفت: ناگهان ميان خودم و او خندقى از آتش ديدم و منظرهاى وحشتناك و همچنين بال و پرهائى مشاهده كردم! در اينجا پيغمبر خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «قسم به كسى كه جانم در دست اوست اگر به من نزديك شده بود فرشتگان خدا بدن او را قطعه قطعه مىكردند و عضو عضو او را مىربودند»!- اينجا بود كه آيات فوق نازل شد.
- آيه 11)- در اين آيه براى تأكيد بيشتر، مىافزايد: «به من خبر ده اگر اين بنده (نمازگزار) به راه هدايت باشد» (ا رايت ان كان على الهدى(.
- آيه 12)- «يا مردم را به تقوا فرمان دهد» (او امر بالتقوى(.
آيا نهى كردن او سزاوار است؟ و آيا مجازات چنين كسى جز آتش دوزخ مى تواند باشد؟!
- آيه 13)- «به من خبر ده اگر (اين طغيانگر كه رهروان راه حق را از نماز و هدايت و تقوا باز مىدارد) حق را انكار كند و به آن پشت نمايد» آيا مستحق مجازات الهى نيست؟ (ا رايت ان كذب و تولى(.
- آيه 14)- «آيا او ندانست كه خداوند (همه اعمالش را) مىبيند» و همه را براى حساب و جزا ثبت و ضبط مىكند؟ (الم يعلم بان الله يرى (.
- آيه 15)- به دنبال بحثى كه در آيات گذشته پيرامون طغيانگران كافر و مزاحمت آنها نسبت به پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و نمازگزاران آمده بود، در اينجا آنها را زير رگبار شديدترين تهديدها گرفته، مى فرمايد: «چنان نيست» كه او مى پندارد (كلا(.
گمان مى كند مىتواند پا بر گردن پيغمبر به هنگام سجده بگذارد و او را از اين برنامه الهى باز دارد.
«اگر دست (از اين جهل و غرور خود) بر ندارد ناصيهاش [- موى پيش سرش] را گرفته» و با ذلّت و خوارى به سوى عذاب مى كشانيم (لئن لم ينته لنسفعا بالناصية.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ف - پورسلطان