تاريخ انتشار: 09 دي 1390 ساعت 21:59:51
شيعه يعني ...

احاديث فراوان امام جعفر صادق (عليه السلام) در موضوع شيعه سرمايه ارزشمند و گنجينه بي‌نظير براي "شيعه شناسي" است. در احاديث امام ششم شيعيان جهان پيرامون شيعه و تشيع , دريايي از معارف الهي نهفته است. مطالب اين احاديث در سه بخش "منشأ تشيع" و "فضايل شيعه" و"صفات شيعه" براي همه مسلمانان آگاهي بخش و راهنما است. "مذهب شيعه" همان اسلام راستين و اسلام ناب محمدي و جريان اصلي اسلام است. در حقيقت "اسلام راستين" و "تشيع" دو نام است براي يك محتوا. اين يگانگي در آيات قرآني و احاديث معتبر نبوي كه شيعه و سني هر دو نقل كرده‌اند بيان شده است.

 

در اين نوشتار تنها يك حديث از امام صادق (عليه السلام) درباره شيعه طرح و بررسي مي‌گردد.

 

مفضًل گفته است: امام جعفر صادق (عليه السلام) فرمودند : انما شيعة علي من عفً بطنه و فرجه و اشتدً جهاده و عمل لخالقه و رجا ثوابه و خاف عقابه , فاذا رأيت اولئك فاولئك شيعة جعفر (صفات الشيعه شيخ صدوق, ص 53).

 

 شيعه علي تنها كسي است كه عفت شكم و شهوت دارد و در كار و تلاش او شديد و پركار و سخت كوش است و براي خالقش خداي متعال كار مي‌كند , و اميدوار به پاداش الهي است و ازعقوبت الهي مي‌ترسد, اگر چنين انسان‌هايي را ديدي، آنان شيعه جعفرند.

 

 در اين حديث شريف, پيوند و ارتباط "شيعه علي" و "شيعه جعفر" بيان شده است و شش صفت از صفات شيعيان روشن مي‌گرد د.

 

يگانگي صفات شيعه علوي و جعفري

 

برقراري پيوند ميان صفات "شيعه علوي" و "شيعه جعفري" راهنماي مسلمانان در كشف منشأ تشيع و درك مبدأ تشيع و شناسايي مؤسس و بنيان گذار مذهب شيعه است. تصريح و تأ كيد امام صادق (عليه السلام) بر يگانگي شيعه علي و شيعه جعفر , نشان دهنده اين حقيقت است كه مؤسس و بنيان گذار مذهب شيعه پيامبر خدا حضرت محمد (صلي‌الله عليه و آله و سلم) بوده‌اند و هر يك از امامان عليهم السلام در زمان خويش , نقش برجسته‌اي در گسترش و توسعه مذهب شيعه داشته‌اند.

 

 مذهب شيعه پيش از امام صادق عليه السلام وجود داشته است و ريشه در عصر حيات امام علي (عليه السلام) دارد. شيعه جعفر همان شيعه علي است ! اگر صفات شيعه علوي و جعفري يكسان است , پس تشيع جريان اصلي اسلام است و شيعه بدعت و چيز جديدي نيست و در زمان پيامبر خدا و خليفه و وصي ايشان وجود داشته است.

 

عفت شكم

 

"حفظ شكم" از غذاي نجس و لقمه حرام و شبهه ناك از امتيازات شيعه است. تلاش و كوشش در جهت كسب روزي حلال و رهايي از حرام خوري و نجس خواري وظيفه هر مسلمان و شيعه علوي و جعفري است. رزق حلال و رزق طيب و پاكيزه و حراست شكم از خوراك ناپاك و حرام در گرو شناخت راه عفت و عفت ورزي است. "عفت شكم" و پاكي خوراك از حرام يكي از صفات بارز براي شناخت شيعه است كه امام صادق (عليه السلام) در بيان اوصاف شش گانه شيعه علوي و جعفري ذكركرده‌اند.

 

عفت شهوت

 

بايد شهوت و غضب در كنترل عقل قرار بگيرد و شهوت وعورت با عفت , از فساد و آلودگي مصونيت يابد. شهوت راني و انحرافات جنسي و روابط نامشروع و حرام , مخالف منطق و اخلاق شيعه است. سزاوارست كاميابي جنسي و عشق و محبت زن و مرد , در چار چوب احكام شرعي و سالم و پاك وبا رعايت مرزها باشد و همين عفت است. شيعه علي و جعفر عليهما السلام اهل عفت در روابط جنسي است و از گناه در ارتباطات جنسي و اختلاط حرام زن ومرد به دور است.

 

جهاد شديد

 

شيعه اهل بيت عليهم السلام سختكوش و پركار و زحمت كش است. جهاد در لغت كار وتلاش با حد اكثرتوان است.دراين حديث"اشتدً جهاده" آمده است. بنابر اين شيعه علي و جعفر عليهما السلام تنبل و بي‌حال و بي‌كار نيست او پركا رترين و زحمت كش‌ترين انسان هاست. او خستگي ناپذير و ايثارگراست. كار و تلاش او شديد است ودر تلاشگري و كار نمونه است. او عنصر سازنده اقتصاد برتر جامعه و اقتصاد پويا و توسعه اقتصادي سالم و توأم با معنويت و اخلاق است.

 

اخلاص وكار براي خدا

 

"شيعه" با انگيزه الهي و به دور از ريا كاري و نفاق گام برمي دارد و بر رفتار و گفتارش اخلاص حاكم است. براي خدا كار مي‌كند. او در پي انجام وظيفه الهي است و براي ستايش ديگران حركت نمي‌كند. با داشتن اخلاص , آثار و بركات كارش شگفت انگيز خواهد بود. امام صادق (عليه السلام) در اين حديث با جمله "عمل لخالقه" اين صفت زيباي شيعيان را ياد آوري نموده‌اند. شيعه براي خالق و آفريننده‌اش تلاش مي‌كند او خدا را شايسته عبادت مي‌داند و براي هستي آفرين و هستي بخش كار مي‌كند.

 

خوف و رجا

 

"اميد و ثواب الهي" و "ترس از عذاب الهي" دو ويژگي بارز شيعه اهل بيت عليهم السلام است. خوف و رجا دو بال حركت پرنده شيعه است. به بيان امام صادق (عليه السلام) شيعه در انديشه ثواب وپاداش بهشت الهي و نعمت‌هاي جاويدان آن است و در همان حال از لغزش و انحراف نهايي و گرفتاري به عذاب الهي و جهنم نگران است. شيعه بهشت و جهنم هردو را مي‌شناسد و مي‌بيند و همواره در تلاش است در صراط مستقيم الهي بهشت بماند و نلغزد و انحراف پيدا نكند و به كژ راهه و سياهچال نيفتد و به جهنم سقوط نكند.

 

امام صادق (عليه السلام) در پايان اين حديث شريف پس از تعريف "شيعه علي" و تبيين شش صفت زيباي وي "شيعه جعفر" را معرفي نموده‌اند و تصريح فرموده‌اند شيعه علي و جعفر يكي اند!

 

اهل بيت عليهم السلام نور واحدند و همه آنان بشريت را به اخلاق الهي نبوي فرا خوانده‌اند. پيروان اهل بيت عليهم السلام در اخلاق برتر و كسب فضايل ديني جاويدان و آراستگي به مكارم اخلاقي پيشگام‌اند. شيعيان اهل فضايل و مكارم اخلاقي‌اند و ارزش‌هاي اخلاقي مكتب اهل بيت جاويدان و ابدي و تغيير ناپذيراست لذا "شيعه جعفر" يك قرن پس از "شيعه علي" همان صفات "شيعه علي" را داراست و امروز هم شيعه مهدي همان شيعه علي است.

 

 "عفت و پاكي غذاو حلال خوري" و "عفت در امور جنسي" و "سخت كوشي و كار بي‌نهايت" و "اخلاص و انگيزه الهي" و "رجاء الهي و اميد واري به رحمت حق" و "خوف از عقاب و جهنم" شش صفت مشترك از مكارم اخلاقي شيعه امام علي (علبه السلام) و شبعه امام جعفر(عليه السلام) است و اين‌ها مكارم اخلاقي دين اسلام و مذهب شيعه است.

 

 منبع : http://m-sharif1338.blogfa.com/post-464.aspx

 

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=6463
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.