حمید انصای در گفت وگو با «تابناک»؛ امام اهل بازیهای سیاسی پشت پرده نبود و صادقانه سخن میگفت در تاریخ شخصیتهای بزرگی داشته ایم؛ اما اینها غالبا یک بعدی بوده اند و فیلسوفان ما هیچ گاه نتوانستهاند نظریههای قابل ارائه در متن میدان عمل و در مسائل زمانه خود داشته باشند؛ بنابراین، میتوان گفت، تعبد حضرت امام(ره) به مسأله دین و اسلام ناب و همچنین توجهی که به خدای متعال داشت و خلوص نیت و اخلاص عمل ایشان، رمز اصلی ماندگاری یاد و نام ایشان بوده و هست.
[امام اهل بازیهای سیاسی پشت پرده نبود و صادقانه سخن میگفت] رمز ماندگاری نام و اندیشه امام (ره) اخلاص و اندیشه ناب ایشان است. ایشان منادی اسلام نابی است که آیین پاسخگویی به نیازهای فطری همه انسانها بوده و این نگرش برای همیشه مخاطبان خود را خواهد داشت.
دکتر حمید انصاری ضمن بیان این مطلب به خبرنگار تابناک گفت: درک شرایط، موقعیتها و نیازهای زمانه و اجتهاد در متن دین برای پاسخگویی به نیازهای روز به عنوان عناصر پویندگی و بالندگی در این اندیشه، باعث شده است که اندیشه امام(ره) برای همیشه پاسخگو باشد.
قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در ادامه خاطر نشان ساخت: به لحاظ اجتماعی هم باید گفت، امام(ره) شخصیتی صادق و همراه با مردم بود و ملت ایران از زمانی که حضرت امام(ره) را شناختند تا لحظه رحلت و حتی مخالفین و منتقدین امام، باور داشتند که امام(ره) اهل بازیهای سیاسی پشت پرده نبود، با ملت صادق بود و صادقانه سخن میگفت و راهکارهایی که در سخنان و آثار امام(ره) مطرح شده، همراه با صداقت محض بوده است.
انصاری در ادامه با اشاره به جایگاه امام(ره) به عنوان یک فقیه، عارف، فیلسوف، اندیشمند، محدث، مفسر و تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی، گفت: مجموعهای از شرایط، باعث شده شخصیتی بارز و ممتاز برای امام(ره) در عصر کنونی ایجاد شود که میتوان همچون فرصتی استثنایی به آن نگاه کرد. در تاریخ شخصیتهای بزرگی داشته ایم؛ اما اینها غالبا یک بعدی بوده اند و فیلسوفان ما هیچ گاه نتوانستهاند نظریههای قابل ارائه در متن میدان عمل و در مسائل زمانه خود داشته باشند؛ بنابراین، میتوان گفت، تعبد حضرت امام(ره) به مسأله دین و اسلام ناب و همچنین توجهی که به خدای متعال داشت و خلوص نیت و اخلاص عمل ایشان، رمز اصلی ماندگاری یاد و نام ایشان بوده و هست.
[امام اهل بازیهای سیاسی پشت پرده نبود و صادقانه سخن میگفت]
حمید انصاری با گلایه از استفادههای ابزاری از سخنان امام راحل گفت: مؤسسه نشر آثار امام(ره) اصول مشخصی را از آغاز در مورد اندیشههای امام دنبال کرده و به دنبال این بودهایم که امام(ره) همان گونه که بود و آثار و اندیشه ایشان بدون کمترین دستکاری و تغییر و تصرف به مردم شناسانده شود. ما هم گلههایی داشته و داریم؛ از مراکزی که بعضا با اندیشه امام(ره) ابزاری و متناسب با نگاه سیاسی خود برخورد کردهاند. این تنها در موضوعات مرتبط با امام(ره) نبوده، بلکه به طور کلی در موضوعات دینی و ارزشهای اسلام و انقلاب نیز شاهد افراط و تفریط و حتی بعضا در سطح رسانه ملی هم چنین رویکردهایی را در مواردی دیدهایم.
وی با اشاره به صدماتی که افراط و تفریط ها به تبلیغات دینی وارد آورده است، گفت: آسیبی که در عرصه تبلیغات دینی با آن مواجهیم، این بوده که عمدتا در حوزه تبلیغات افراط و تفریط و به ویژه افراط در کمیتها، بی توجهی به محتوا و تبلیغ سطحی، وسیع و مکرر بدون توجه به غنای پیام و محتوا رخ داده است. کارآمدترین تبلیغ این است که بتوانیم ذهنیت مخاطبین را در وضعیت طبیعی با حقیقتی که میخواهیم تبلیغ کنیم، مرتبط سازیم.
انصاری با تأکید بر نقش خاص رسانه ها در آشنا کردن هر چه بیشتر مردم با آرا و اندیشه های حضرت امام(ره)، گفت: رسانهها باید در این مناسبتها اندیشههای امام(ره) را به عنوان اندیشه مرجعی که موفقیت آن را در عرصه عمل تجربه کرده ایم و در دشوارترین بحرانهای تاریخ معاصر کشورمان و در مواجهه با قدرتمندترین توطئهها و در هشت سال جنگ تحمیلی در مقابل شرق و غرب راهگشا بوده است، تبیین و تبلیغ کنند. در دشوارترین دوران، امام(ره) سخنان بسیاری برای گفتن و آموختن دارند. این گونه نیست که تنها در قالب عکس و بروشور در مناسبتها و کلیشه ای بتوان تمام گفتههای امام(ره) را مطرح کرد. البته باید نمادهایی را همواره نگه داریم و از آن پاسداری کنیم.
[امام اهل بازیهای سیاسی پشت پرده نبود و صادقانه سخن میگفت]
این استاد دانشگاه تهران در ادامه اظهار داشت: امام به نیمه خرداد توجه خاصی داشتند و در شعرشان دارند که «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم». فرجهای جامعه ما از همین خردادها شکل میگیرد. در این روزها و در آغاز هر سال با برگزاری مراسم سالگرد درگذشت ایشان جدی تر با امام(ره) مرتبط میشویم و جوانانمان و قشرهای گوناگون میتوانند از این فضا بهره کافی ببرند؛ اما در محتوا باید بیشتر از این کار کنیم. این یاد را باید جدی نگه داریم. بزرگداشت امام(ره)، تجلی نمایش عینیت حضور امام و اندیشههای ایشان در جامعه است و هر چه مراسم 14 خرداد پررنگ تر باشد، این نمایش پرشکوه تر خواهد بود و این کاری ارزشمند است. کما اینکه 22 بهمن نماد پیروزی حق بر باطل و روز پیروزی مستضعفین بر مستکبرین بوده و باید برای همیشه جشن بزرگ فجر انقلاب ما باشد؛ اما برای انتقال پیامها و اندیشه امام(ره) فرصتهای بسیاری در سال داریم و رسانهها میتوانند در این فرصتها برنامهریزی کرده و اندیشههای ایشان را بیان کنند.
انصاری در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه و اهداف مؤسسه نیز در همین راستاست. ما روزشمار زندگی امام(ره) را منتشر کردهایم که مناسبتی و تاریخی ـ موضوعی است. به دنبال ساماندهی اماکن منسوب به امام هستیم و برنامه ریزیهای نیز انجام شده؛ هرچند چند سالی غفلت شد. دوباره در تلاشیم تا فعالیت بیشتری داشته باشیم؛ برای نمونه، سالگرد ولادت حضرت امام(ره) از نظر تاریخ قمری همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س) و از نظر شمسی اول مهر ماه است که آغاز کار دانشگاهها و حوزههای علمیه است و میتوانیم برنامههای با نشاطی در این روزها داشته باشیم.
|