تاريخ انتشار: 14 خرداد 1393 ساعت 02:09:58
با تعريض جاده قديم چالوس تبديل به بزرگراه مي شود؛ بعد از 18 سال احداث آزادراه تهران-شمال منتفي شد

قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال که به دليل هزينه بالاي سرمايه گذاري تاکنون به اجرا نرسيده، پيشنهاد شده است تا با تعريض جاده قديم چالوس تبديل به بزرگراه شود.
ساخت آزادراه تهران - شمال وارد هجدهمين سال خود شد در حالي که اين پروژه تاکنون پيشرفت چنداني نداشته است و تنها قطعه 4 در محدوده مرزن آباد تا چالوس پيش از عيد سال گذشته به افتتاح رسيد که هنوز هم در فواصل خاصي بسته مي‌شود.به گزارش مهر، در واقع در زمان افتتاح اين پروژه، وزارت راه و شهرسازي دولت دهم تاکيد زيادي بر افتتاح اين قطعه داشت، اما پيمانکار اعلام کرده بود اين پروژه به اتمام نرسيده است و آماده بهره برداري نيست؛ به همين جهت در زمان افتتاح اختلافات زيادي ميان وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان به وجود آمده بود.از سوي ديگر، قطعه يک اين آزادراه از کن تا شهرستانک هم هنوز در مرحله ساخت قرار دارد که البته دولت دهم قول افتتاح اين قطعه را تاپايان سال 91 داده بود اما مشکلات عمراني پروژه و مسايلي که در تامين اعتبار آن به وجود آمد در نهايت منجر به اين شد که هنوز هم اين قطعه به بهره برداري نرسد.با روي کارآمدن دولت يازدهم، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي تاکيد زيادي بر حل مشکلات اين پروژه داشت و اعلام کرده بود که اين پروژه نبايد با اين زمان طولاني روبرو مي‌شد؛ به همين جهت تيمي از وزارت راه و شهرسازي مسئول رسيدگي به مسايل مالي پروژه شد اما هنوز نتيجه‌اي از اين تيم بيرون نيامده است.در عين حال، پيمانکار چيني پروژه در زمان بازديد وزير راه و شهرسازي اعلام کرده بود که به دليل مشکلات مالي، ساخت قطعه يک با کندي در حال انجام است در حالي که مي‌توانند در صورت تزريق منابع مالي با سرعت بيشتري آن را اجرايي کنند. اما در حال حاضر سرنوشت اين قطعه و زمان افتتاح آن هم به درستي مشخص نيست.البته بخشي از ساخت اين قطعه که شامل حفاري تونل ها و پايه‌هاي پل مي‌شود، به پايان رسيده اما در مابقي اقدامات به دليل عدم تامين منابع فاينانس، شرکت چيني با کندي در حال اجراي پروژه است، بنابراين زمان بهره برداري از اين قطعه به تامين منابع مالي آن بستگي دارد.
تعريض جاده قديم چالوس در موازات قطعات دو و سه
براساس اين گزارش، ساخت قطعه دو و سه اين آزادراه به جز حفاري يک تونل در ابتداي قطعه 2 هنوز به جايي نرسيده است و به دليل اينکه اين بخش جزو پرهزينه ترين قطعات اين آزادراه به شمار مي‌رود و نياز به سرمايه گذاري حدود 5 هزار ميليارد توماني دارد؛ هنوز هيچ سرمايه گذاري براي ساخت آن اعلام آمادگي نکرده است. حتي سرمايه گذاران خارجي هم در اين سالها استقبالي از ساخت آن نداشته اند.به همين جهت در جلسه اي که مابين وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان برگزار شد، پيشنهاد شده است که جاده قديم چالوس در اين بخش تعريض شده و تبديل به بزرگراه شود که بر همين اساس، سرمايه گذاران خارجي از جمله فنلاندي‌ها هم اعلام آمادگي کرده‌اند تا اين جاده را تعريض کنند، ضمن آنکه اين پروژه نياز به تکنولوژي خاص و منابع مالي بيشتري دارد.البته شرکت‌هاي داخلي هم اعلام کرده‌اند که از نظر تکنولوژي توان ساخت بزرگراه را در اين بخش دارند اما براي تامين منابع مالي پروژه با مشکل مواجه هستند که به همين جهت از سرمايه‌گذاران خارجي براي حضور در اين پروژه دعوت شده تا آن را بررسي کنند. براين اساس، در جلسه‌ اين پيشنهادات مطرح شده و مورد بررسي قرار گرفته است اما هنوز نتيجه آن اعلام نشده و دولت منتظر پاسخ سرمايه گذاران خارجي در اين خصوص است تا سرنوشت اين پروژه را مشخص کند.همچنين در اين جلسه پيمانکاران ايراني اعلام کردند در صورت تامين منابع مالي مي‌توانند پروژه تعريض جاده قديم چالوس و تبديل آن به بزرگراه را در مدت دو تا دو سال و نيم به پايان برسانند اما هنوز نتيجه نهايي براي اين پروژه مشخص نشده است.بنابراين به نظر مي رسد که هزينه بالاي اين پروژه موجب شده تا آزادراه افسانه اي تهران - شمال تبديل به بزرگراه شود تا در نهايت پس از 18 سال به بهره برداري برسد.

  تعداد بازديدها: 1648
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=60661
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.