حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: اینکه مردان بخواهند زنان را به مسند برسانند، نوعی تضعیف زنان است چرا که هر کس توانمند تر است و دانش بیشتری دارد، چه زن و چه مرد باید محوریت پیدا کند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یادگار امام در جلسه ای که شامگاه روز دوشنبه دوازدهم خرداد، به همت کمیته بانوان ستاد بزرگداشت امام خمینی، با حضور دکتر فاطمه طباطبایی، فرشته اعرابی، ندا موسوی بجنوردی، شهیندخت ملاوردی، نرگس آبیار و جمعی از همسران چهره های برجسته انقلاب و وزرا در حسینیه جماران برگزار شد، اظهار داشت: در قرآن آیه ای وجود دارد که در آن زنان و مردان نزد خداوند یکسان پنداشته می شوند: خداوند در این آیه می فرماید:« انی لا اضیع اجر عمل عامل منکم من ذکر او انثی» که به معنی اینست که حتی خود خداوند عمل هیچ زن و مردی را ضایع نخواهد کرد.
وی ادامه داد: اشاره به یکسان بودن زنان و مردان در منظر اسلام، در روزگاری که بسیاری از ادیان حتی اعمال عبادی زنان را نزد خداوند قابل قبول نمی دانستند، نکته قابل توجهی است و این مسئله را مرحوم علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان مطرح کرده اند. تساوی زنان و مردان در اسلام، در جامعه عرب آن روزگار سرمایه عظیمی است که انسانیت وامدار آن است.
سید حسن خمینی گفت: در روزگاری که در یونان زنان شیطانی و نجس شناخته می شوند، برخی از حکمای یونان معتقد بودند زنان دارای نفس نیستند و تنها مردان را صاحب نفس مجرد می دانستند، تساوی زنان در آیات قرآن مطرح می شود.
یادگار امام در ریشه یابی چنین نگاهی به زنان تصریح کرد: چنین نگاهی نسبت به زنان ناشی از ملاک پنداشتن تفوق ظاهری مرد است. «برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی/ که در نظام طبیعت ضعیف پامال است» در واقع در چنین نگاهی کسی که زور بیشتری داشته باشد، ارزش بیشتری نیز دارد. طبیعی است که در چنین جامعه ای مردان به دلیل برخورداری از توانمندی ظاهری سلطه پیدا می کنند. این سلطه به مرور زمان پذیرفته می شود و به تدریج تبدیل به قاعده، قانون و در نهایت حقیقت می گردد.
وی اظهار داشت: ابو سعید خدری در کتاب خود می نویسد، روزی زنی نزد رسول الله آمد و گفت: « یا رسول الله ذهب الرجال بحدیثک فاجعل لنا من نفسک یوما نأتیک فیه تعلمنا مما علمک الله» به این معنی که ای رسول خدا، مردان برای علم آموزی نزد تو می آیند. روزی را برای علم آموزی ما زنان نیز در نظر بگیرید. پیامبر در آن زمان این کار را کردند و روزی را برای علم آموزی زنان تعیین کردند و در مسجد معالم و احکام دین را به آنان آموزش می دادند.
سید حسن خمینی این روایت را نشانه ای از انقلابی بودن اندیشه اسلامی درباره زنان دانست و افزود: در جامعه ای که ملاک تفوق و برتری، قدرت ظاهری بود، چنین نگاهی به زنان و اهمیت دادن به آموزش آنان نشان می دهد که پیامبر آورنده یک انقلاب بود. این انقلاب نیز به مانند انقلاب کپرنیکی مطرح شده در فیزیک، شگفت انگیز بود که مطابق با آن زمین به دور خورشید می تابد نه خورشید به دور زمین.
یادگار امام اظهار داشت: در انقلابی که پیامبر شکل دهنده آن بود، ملاک تفوق روحی تقواست و ملاک تفوق ظاهری، دانش است. امروز کسی قدرتمند تر است که داناتر باشد. چنین نگاهی در طول یک روز و یک ساعت به وجود نیامده است. رسیدن بشر به این مسئله که «توانا بود هرکه دانا بود» هزاران سال به طول انجامیده است. سالیان سال طول کشید تا بشر به جایی رسید که بیشتر بودن زور بازو را نشانه ای از قدرتمند بودن نداند و دانش را ملاک برتری تلقی کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به اندیشه امام در خصوص زنان گفت: زنان در جامعه ای که مد نظر امام بود، محوریت متفاوتی نسبت به سابق پیدا می کنند. امروز در اثر انقلاب و باز شدن دریچه های جامعه به سوی قشر متدین، زنان در حوزه های مختلفی پیشرفت کرده اند. این مسئله را هم درنظر داشته باشید اینکه مردان بخواهند زنان را به مسند برسانند، به معنی توهین به آنان است. این خود نوعی تضعیف است و اگر جایگاهی وجود دارد، هر کس که توانمند تر است و دانش بیشتری دارد، چه زن و چه مرد باید محوریت پیدا کند.
سید حسن خمینی تصریح کرد: محور جامعه انسانی خانواده و محور خانواده زن است. اما این تنها یکی از ابعاد وجودی است که در زن ایرانی بعد از انقلاب دیده می شود. مرز حضور زنان در جامعه همانند مرز حضور مردان است و آن چیزی جز عفاف نیست. درست است که در روایات آمده است «الفتن ثلاث» یعنی فتنه ها سه دسته اند و اولین آن «حب النساء» است؛ اما این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که مخاطب چنین جمله ای مردان هستند. «ما من صباح وملکان ینادیان ویل للرجال من النساء ویل للنساء من الرجال» این جمله می گوید هر روز دو ملک فریاد می زنند که وای بر مردان از دست زنان و وای بر زنان از دست مردان و نشان می دهد زمانی که مخاطب عام مدنظر قرار می گیرد، مرد و زن با هم تفاوتی ندارند.
یادگار امام در پایان اهمیت عفاف برای زنان و مردان را شرط بقای جامعه دانست و افزود: جامعه بدون عفاف از هم گسیخته می شود و پایه های آن از بین می رود. نکته مهم این است که خود زنان نخستین کسانی هستند که باید در قدم اول برای تغییر ملاک تفوق در جامعه تلاش کنند و در قدم بعدی به پاسداشت این مرزهای مهمی که حفاظت کننده حیات اجتماعی و جامعه هستند، کمک کنند و این البته یکی از دستورات دین ماست.
در این مراسم همچنین شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان؛ پروانه مافی، رئیس کمیته بانوان ستاد بزرگداشت امام خمینی(س)؛ خدیجه سفیری، رئیس گروه مطالعات زنان دانشگاه الزهرا و نرگس آبیار، کارگردان فیلم شیار 143 به سخنرانی پرداختند.
شهیندخت ملاوردی در سخنان خود اظهار داشت:سهیم شدن زنان با مردان در تصمیم گیری ها از پیش نیازهای مردم سالاری دینی است، امام خمینی(س) نیز بر همین اساس به توانایی زنان در اداره جامعه باور داشت. متولیان امور و مسوولان باید زمینه ها و الزامات دخالت زنان در مقدارت جامعه را مهیا کنند تا این موضوع دستاویزی برای هجمه بدخواهان به نظام اسلامی نشود.
وی درباره اهمیت نگاه امام خمینی (س) به حضور زنان در اجتماع گفت:امام خمینی(ره) در خصوص مشارکت بانوان در اجتماع با توجه به شرایط زمان و مکان نقشه راهی در برابر اندیشمندان دینی در اجتماع گشوده است. امروز ایران با تغییرات جدی در بنیان خانواده و هویت دینی رو به رو است و تنها شناخت واقع بینانه موضوع و تشریک مساعی بین دولت و مردم می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
پروانه مافی، رئیس کمیته بانوان ستاد بزرگداشت امام خمینی نیز در سخنرانی خود گفت: در نگاه امام خمینی(س) تربیت فرزندان معادل رسالت انبیا است، وظیفه سنگین تربیت نسل و تعهد در اداره حکومت در نگاه امام هر دو در به کمال رسیدن زنان مؤثرند، چراکه در اندیشه امام تفاوتی میان زنان و مردان در رسیدن به کمال وجود ندارد.
وی افزود: نگاه امام، ظرفیت و سرمایه اجتماعی را برای زنان فراهم کرد که منجر به حضور موثر و تعیینکننده آنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی شد.