پای صحبت جانباز شیمیایی 70 درصد "محمّد باقر فقیه" دیروز ، امروز ( دو جهاد در یک میدان )
به جای مقدمه :
نگاهش که می کنی ، چشم که در چشمانش می دوزی ، مبهوت نگاهش می شوی ، نگاهی که انگار سالهاست به دنیایی دیگر رفته و متلاتم است و دریایی ، آرام است و محجوب ، خروشان است و ساکن . و تو میان اینهمه تضاد می مانی . به خود می آیی ، چه می بینی ؟ با خود می گویی 0 چطور اینهمه را ثبت کنم ؟ چطور ؟ )
لحظاتی است که در منزلش هستی ، در منزلی که مثل خودش ساده است و صمیمی
نامش ( محمد باقر فقیه ) است . جانباز شیمیایی 70 درصد و در لابلای صحبت هایش درمی یابی که ( مفتخر به عضویت در بسیج و سپاه ) است .
صحبت گُل می اندازد و ما هر از گاه بخاطر ( خس خس ) سینه اش نگران حالش می شویم ، او از جبهه و جنگ می گوید ، از سالهای حماسه ، از مردان مرد ، از آسمانی مردان خاکی پوش .
از او می خواهیم اجازه ی مصاحبه ی رسمی را به ما بدهد ، طفره می رود ، می می مانیم چه کنیم . آخر حیفمان می آید دسته گل هایی از گلستان کلامش را به خوانندگان صفحه ی جبهه و جنگ تقدیم نکنیم ، حیفمان می آید ثبت نکنیم ؟
از ما اصرار و از او انکار ، ناچار تسلیم می شویم ، تسلیم تواضع او ، تسلیم فروتنی و بزرگی او ، اما از او قول می گیریم که بخش هایی از صحبت هایمان با او را در فرصتی مقتضی برایمان بنویسد و او پس از چندی به وعده اش عمل می کند و ما نوشته هایش را یرای چاپ آماده می کنیم . تا یادمان نرفته بگوییم که جانباز عزیز ( محمد باقر فقیه ) مدیر کل امور اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام است و با توجه به حال نامساعد و نامناسب بودن هوای آلوده برای سلامتی اش ، فعالیت زیادی دارد ، برادرش می گوید ( تا کنون چندین بار بخاطر فعالیت زیاد و عدم کشش بدن مجروحش ، ناچار به بستری شدن در بیمارستان شده و تا مراحل خطرناک پیش رفته است . در خانواده و فامیل ایشان بسان یک رهبر معنوی است ، حتی برای بزرگسالان و پیران و این را همه بطور حسی پذیرفته اند )
لحظات با او بودن ، لحظاتی است معطر به عطر خوش معنویت . / لحظاتی که انسان را به / روزهای خدایی جهاد برمی گرداند / ما از دیدارمان با یکی از آسمانی مردان روزگارمان ، برایتان تحفه ای فراهم کرده ایم / تحفه ای که تقدیمتان می کنیم و برای ( فقیه ) و همه جانبازان دفاع مقدس ، بویژه جانبازان عزیز شیمیایی طلب شفای عاجل از خداوند متعال داریم .
* از آشنایی خود با انقلاب اسلامی بگویید
* آشنایی بنده با انقلاب اسلامی و حضرت امام بدلیل پرورش در یک خانواده روحانی به دوران کم سن و سالی برمی گردد ، در دوران انقلاب و پس از پیروزی با عظمت و شکوهمند انقلاب از طریق شرکت در راهپیمایی ها و هیئت مذهبی و حضور در برنامه های فرهنگی و مسجد انجام وظیفه می نمودم و بحمدالله تا کنون نیز از فیض اینگونه برنامه ها بهره مند هستم
* برای اولین بار کی به جبهه اعزام شدید ؟
* بار اول از طریق بسیج و در سن 17 سالگی با تعدادی از همکلاسی های دبیرستان به جبهه اعزام شدیم از آن جمع با صفای دانش آموزی می توانم از شهیدان عزیز محمدی – معتمد رضایی و امینی نام ببرم ، خوشا به سعادتشان که با شهادت رفتند
* رابطه جانباز و فعالیتهای اجتماعی را چگونه می دانید ؟
* از آنجایی که جانبازی اصولا از شور و حرارت و فعالیت و حرکت توام با ایمان و اعتقاد نشات می گیرد و نیز فعالیت و حرکت و شجاعت و استقامت در صحنه های عملی در جانبازی مستقر است لذا بعید می دانم جانباز از فعالیتهای اجتماعی و روزمره ، باز بماند . بنده هم امیدوارم از این قاعده مستثنی نباشم . در حال حاضر در تهران آلوده که امکان تنفس نیست روزانه 15-16 ساعت فعالیت دارم و فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع نیز هستم
* از تهاجم فرهنگی بگویید و از راههای مقابله با آن
* در خصوص مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باید عرض شود همچنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند نبرد فرهنگی را با مقابله به مثل می توان پاسخ داد لذا بنظر می رسد مهمترین مسئله در این رابطه عبارت باشد از 1- حفظ فرهنگ انقلاب و اسلام 2- انتقال این فرهنگ ارزشی به نسلهای بعدی و جلوگیری از فراموش شدن آن در پیچ و خم زندگی روزمره 3- پاتک به فرهنگ فاسد دشمنان .
یقینا اولین قدم در حفظ ارزشهای والا و سازنده انقلاب از جمله جهاد ، شهادت ، ایثار ، وحدت کلمه ، ولایت فقیه ، ایمان ، تکلیف ، بسیج ، ترویج افکار بلند حضرت امام (ره) بعنوان موجد این ارزشها در دوران حاضر و یاران وفادارش و همچنین حفظ سازندگان و آفرینندگان این ارزشها که رزمندگان و ایثارگران و روحانیان متعهد می باشند هست .
این ارزشها باید در زندگی روزمره اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی جاری شود در این رابطه دولت وصدا و سیما بعنوان دانشگاه همگانی وظیفه اساسی دارند ارزش دادن به ارزش سازان در کوی و برزن در اتوبوس و تاکسی ، صف کالا و فروشگاه تا دانشگاه و مراکز سرنوشت ساز تا صحنه های مهم و کلیدی در حفظ آن فرهنگ بسیار موثر می باشد
* چگونه می توان فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل بعد انتقال داد ؟
* در مورد انتقال این فرهنگ به نسل بعد باید عرض شود بنظر اینجانب از آنجایی که مفاهیم و معارف انقلاب اسلامی هم منطقی و مستدل و عقلانی است که گاهی نیاز به استدلال هم ندارد و هم با فطرت انسان سازگار است لذا مشکلی در اصل پذیرش آن وجود ندارد . مهم نحوه انتقال مطالب است بعنوان مثال حضرت امام خمینی (ره) در مورد اصل ولابت فقیه می فرمایند ( ولایت فقیه تصورش موجب تصدیق است ) بنابراین مهم اینست که این موضوع چگونه برای نونهال ، نوجوان ، جوان و پیر در موقعیتها و سطوح مختلف ارائه شود .
آموزش و پرورش و آموزش عالی می توانند اینگونه معارف را از دوره ابتدایی تا دوره دانشگاه به تناسب هر مقطعی با ذکر مصادیق بصورت طرح درس بیان نمایند و یا در سایر مراکز آموزشی ، خانواده ها و پدران و مادران با این مفاهیم آشنا شوند مطمئنا این نحوه انتقال مطالب ماندگار خواهد شد و امواج افکار انحرافی که ممکن است در حیات سیاسی و یا دوره های عالی و دانشگاهی یا دوره جوانی فرا راه جوانان باشد نخواهد توانست جوان را از مسیر حق منحرف نماید .
البته تعریفی از ارزشها صحیح و مطمئن و جامع است که زبان سازنده و موجد انقلاب یعنی حضرت امام (ره) باشد بعنوان مثال تعریف حضرت امام از ولایت فقیه و حدود اختیارات آن و نحوه انتخاب ولی فقیه تعریفی است که براساس آن هیچگاه امت اسلامی بدون امام و رهبر نخواهد بود و این تفاوت دارد با تعریفی که ولایت فقیه را ظاهرا می پذیرد ولی بعلت ضعف و نقص در تعریف ممکن است گاهی ولی فقیه قابل انتخاب نباشد و یا کارایی و اختیار لازم را نداشته باشد و عملا به زعم آن تعریف ناقص ، کشور اسلامی فاقد ولی فقیه باشد .
موضوع بعدی پاتک به فرهنگ مسئله دار دشمن است . فرهنگ دشمن آنقدر مفاسد دارد که اگر بیان شود هیچگاه عاقلی حاضر به پیروی از آن نخواهد بود . مسئله این است که دشمنان ضعفهای خود را که با تبلیغات قلب کرده و جذاب نمایش می دهند . لذا مراکز مربوط به اشکالات و مفاسد ناشی از فرهنگ دشمن را بطور مستدل و به روز در اختیار مردم قرار می دهند و مهم اینست که این فراورده های کارشناسی به سهولت در دسترس افراد قرار می گیرد ( مثلا از طریق روزنامه ها ) میدانیم در حال حاضر اطلاعاتی کافی و مفید در اختیار افراد مخصوصا نسل جوان نمی باشد که باید جبران شود .
در خصوص جوانان باید این واقعیت انکار ناپذبر را بپذیرد که آسیب پذیری اش بیش از دیگران است لذا برای خود حریمی قائل شود تا ناخالصی ها و میکروبهای فکری او را تحت تاثیر قرار ندهد .
واضح است که مفهوم داشتن حریم ، انزوا طلبی نیست بلکه ایجاد مصونیت است همچنانکه بفرمایش استاد شهید آیت الله مطهری ( حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است ) .
در روایت آمده است ( قف ما لیس لک به علم ) در آنچه که علم و اشراف کامل نسبت به آن نداری توقف و تامل کن و در پذیرش آن عجله نکن . این مفهوم حریم است حتی گاهی حریم مورد نظر می تواند تعصب در دین باشد برای اینکه بتوان دین را حفظ کرد رهبر معظم انقلاب در پیامی می فرمایند ( در راه ایجاد محیط دینی از کلمه تعصب نترسید تعصب جاهلی بد است . عصبیتی که از روی جهالت نباشد خیلی هم خوب است ) .
نکته دوم اینکه جوان نباید همه چیز را خود تجربه کند بلکه باید از تجربه دیگران و از تجربه تاریخ بهره ببرد چرا که گاهی اولین اشتباه آخرین اشتباه خواهد بود مانند اشتباهی که انسان در میدان مین و بهنگام خنثی سازی مواد منفجره مرتکب می شود . برای جلوگیری و مصونیت از اشتباه باید اولا در اطراف خود خاکریز بزند و ثانیا برای جلوگیری از گمراهی شاخص هایی را در مسیر زندگی خود تعیین نماید .
تزکیه نفس و پرداختن به معنویت . ارتباط با نسل انقلاب و جنگ ، ارتباط با روحانیت و مسجد و بسیج ، داشتن آگاهی و مهمتر از آن تحلیل نسبت به مسائل و محور دانستن ولی فقیه در کلیه شئون می تواند از جمله مصادیق خاکریزها و شاخص های مذکور باشد .
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی 1377/11/25
بازنویسی شده توسط : انصارالخمینی (ره)
شایان ذکر است استاد حاج محمّد باقر فقیه هم اینک با درجه دکترا در دانشگاهها مشغول به تدریس بوده و هیئت انصارالخمینی (ره) همواره از ارشادات ایشان بهره مند می گردد .
|