حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی گفت : معامله با امام حسین (ع)، معامله بی ضرری است اما می شود این معامله را با قصدقربت، روز به روز، پرسودتر کرد. حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی که در میان جمعی از مسوولان هیئت های عزاداری سخن می گفت; با بیان این که اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقاء است، اظهار داشت :
حدوث اسلام به دست مبارک رسول الله بوده و بقای اسلام به خون پاک سیدالشهدا است این جمله ترجمان روایت معروف “حسین منی و انا من حسین” است که خود این حدیث یک ظاهر عاطفی دارد و یک عمق و باطن. ظاهرش این است که حسین جگرگوشه من است و تنبهی به آیندگان است که با فرزند من چگونه رفتار کنند.
وی افزود : “حسین منی” یعنی این که من پایه گذار اسلام هستم و حسین در این اسلام رشد ونمو پیدا می کند. “انا من حسین” اما، یعنی بقای دین من به حسین است. ظاهر جمله که می گوید، من از حسین هستم، معنایی ندارد اما مفهوم این کلام عمیق است بقای من به عنوان صاحب رسالت از حسین است.
یادگار امام گفت : امام حسین و امام حسن سرور جوانان اهل جنت هستند هیچ فرقی هم با هم ندارند هر دو معصوم هستند اما روایت نشده حسن منی وانا من حسن این تنها درباره حسین است یعنی این که بقای دین، از آن حسین است. وی ادامه داد : البته همانند این تعبیر را درباره حضرت زهرا (س) هم داریم پیامبر به فاطمه، ام ابیها می گوید. می گوید بقای من پیامبر، منی که صاحب رسالت هستم، به این ریشه است به این مادر است و از این متولد و بارور می شود و شجره طوبی ثمره برای همه باقی می ماند.
وی به بیان این که احترام به سادات سنت جامعه اسلامی بوده، گفت : شیعیان و اهل سنت، همه به نوادگان پیامبر احترام می گذارند. اهل سنت، به سیدها می گویند شریف مثلا به سیدرضی می گویند شریف رضی. شریف به معنای سلاله پیامبر است. این، در شیعیان خیلی پررنگ تر است. این احترام به این دلیل است که مراقب باشند خط اهل بیت گم نشود. شیعه می گوید من به فرزند تو هم احترام می گذارم چون فاطمه ای تربیت کرده ای که ام ابیها است مادر دین است.
سیدحسن خمینی با بیان این که کربلا و عاشورا، فاجعه کمی نیست، گفت: کسانی که به جنگ امام آمدند همه همان روز، در نماز خود گفتند اللهم صل علی محمدوآل محمد. همان ها هم آل محمد را به زبان آوردند نماز خواندند صلوات فرستادند در آن روز کسی به غیر از حسین، آل محمد نبوده. آنها او را تکریم کردند بعد سرش را هم بریدند. یادگار امام ادامه داد : این جمله امام که می گوید; “محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است” دو معنا دارد یکی اشاره به محرم و صفر سال ۴۲ است ودیگری تذکار این نکته است که بیرق سرخ سیدالشهدا را همواره بالای سر نگه داریم.
نام پیامبر از نام حسین باقی می ماند. این خون سیدالشهدا است که درخت سایه گستر نبوت پیامبر را باقی نگه می دارد هر کسی در این مسیر گام برمی دارد در حفظ اسلام، اخلاق و کرامت انسان گام برمی دارد.
سیدحسن خمینی در ادامه خطاب به مسوولان هیئت های عزاداری گفت : قدر کار خود را بدانید. برای قدر دانستن هم قصد قربت می خواهد. اگر قصدمان، قصد قربت باشد، بزرگترین عبادات را انجام دادیم. سعی کنیم کینه ها را از دل خود دور کنیم. اگر قصد قربت کنیم به عروج بالاتری می توان رفت. وی افزود : می شود از این نردبان به سرعت بالا رفت. نردبان سیدالشهدا نردبان خیلی ارزشمندی است اما شروطی هم دارد باید قصدمان را برای خدا قرار بدهیم. معامله شرطش این است که قصد خود را روز به روز بیشتر برای نزدیکی به خدا کنیم خدا را در نشست و برخاستمان بیشتر ناظر بدانیم، هر کاری که می کنیم برای خدا باشد.
یادگار امام ادامه داد : خدامحوری مهمترین و برجسته ترین ویژگی امام بود باور داشت که جهان، خدایی دارد و خیلی ها می توانند به کار انسان قفل بزنند اما تنها کسی که کلید را در دست دارد، خداست. سیدحسن خمینی در پایان از قرابت شکلی حرم امام با خیمه های عاشورا سخن گفت و اظهار داشت : حرم امام یکی از مکان هایی است که متعلق به امام حسین است. این چهارخیمه در حقیقت، خیمه های اباعبدالله هستند. منبع : روزنامه مردم سالاری