به گزارش مهر، مرکز فوریتهای پلیسی که بانام اختصاری پلیس 110 شناخته می شود برای نخستین بار در سال 79 برای پاسخگویی سریع به نیازهای هموطنان و مقابله ضربتی با جرایم خشن راه اندازی شد. به گفته سردار رویانیان نخستین رئیس پلیس 110 کشور در کلانتریها تشکیل شد تا ماموران کلانتری برای در مواقع اضطرار در کمتر از 15 دقیقه خود را به محل حادثه برسانند. پلیسی که ابتدا تنها دو گشت خودرویی کلانتری با برچسب 110 برای آن درنظر گرفته شد. اما با گذشت 13 سال از راه اندازی پلیس 110 هنوز این پلیس نتوانسته است نیازهای شهروندان و حتی انتظارات فرماندهان را برآورده کند. به طوریکه سردار رادان جانشین رئیس پلیس کشور خواستار کاهش زمان حضور ماموران این مرکز در کمتر هفت دقیقه برای پاسخویی به نیازهای پلیسی شهروندان شده است. او در این باره می گوید: پس از استفاده از خودرو به عنوان گشت 110 و افزایش زمان رسیدگی به ماموریت ها تصمیم گرفتیم از موتورسیکلت برای کاهش زمان رسیدگی به ماموریت ها استفاده کنیم. امروز گشت های فوریتی در کلانشهرها موتورسیکلت است اما ماموران ما نیز در ترافیک گرفتار می شوند که همین عامل باعث افزایش زمان رسیدگی به درخواستهای شهروندان شده است.
وی ادامه می دهد: اپراتورها براساس دستورالعمل باید فوریتهای پلیسی را تنشخیص دهند. نزاع،سرقتهای خشن و عربده کشی جزو اولویتهای اصلی رسیدگی از سوی ماموران است که باید در زمان استاندارد 7 دقیقه رسیدگی شوند.
این اظهارات از سوی پلیس در حالی عنوان می شود که شهروندان از حضور با تاخیر پلیس در صحنه های اینچنینی گلایه دارند و معتقدند این پلیس هنوز نتوانسته انتظارات شهروندان را برآورده کند و علاوه بر تاخیر در حضور، تنها به عنوان یک پلیس گزارش نویس پس از وقوع اتفاق عمل می کند.
تاخیر 40 دقیقه ای برای رسیدگی به نزاع
یکی از شهروندان که به علت نزاع با پلیس 110 تماس گرفته و ماموران با تاخیر در صحنه حاضر شدند به مهر می گوید: چند شب قبل دو نفر از ساکنان محله سراج به خاطر جای پارک به من حمله کردند که موجب ترس و وحشت همسر باردارم شد. این افراد که خود را بزرگ محله می دانستند با تهدید مدعی بودند مرا می کشند و سه برابر دیه ام را پرداخت می کنند. وقتی با تهدید آنها روبرو شدم بلا فاصله با پلیس 110 پایتخت تماس گرفتم. پس از 10 دقیقه انتظار بار دیگر با پلیس تماس گرفتم و منتظر شدم. این در حالی بود که آنها همچنان را در کوچه عربده کشی و تهدید می کردند.
این شهروند ادامه داد: برای بار سوم که تماس گرفتم اپراتور اعلام کرد اگر شکایت دارم می توانم به 197 زنگ بزنم. بالاخره پس از گذشت 40 دقیقه ماموران پلیس در محل حاضر شدند. آنها مدعی بودند که نیرو نداشته اند و به همین دلیل یکی از گشتها برای رسیدگی آمده است. ماموران پس از نوشتن اظهاراتم و تهیه گزارش اعلام کردند اگر شکایتی دارم باید به کلانتری مراجعه کنم.
سرقت منزل و نیامدن 110
یکی دیگر از شهروندان نیز که از عدم حضور به موقع پلیس 110 ناراضی است میگوید: چندی پیش سارقی وارد ساختمان ما شد که بلافاصله با پلیس 110 تماس گرفتیم اما ماموران نزدیک به 60 دقیقه بعد در محل حاضر شده و تنها به نوشتن لیست اموال سرقتی بسنده کرده و محل را ترک کردند.
در 10 دقیقه می رسیم
جالب اینکه سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران در مورد زمان رسیدگی به فوریتهای پلیسی می گوید: میانگین حضور در عملیات ها 10 دقیقه است و ماموران 70 درصد عملیات ها را زیر هفت دقیقه انجام می دهند. این در حالی است که بررسی پرونده های نزاع مرگبار نشان می دهد زمان آغاز درگیری تا قتل حدود پنج دقیقه بوده است.
به نظر می رسد فعالیت پلیس 110 زیر نظر کلانتریها و نظارت ناکارآمد سبب شده است تا این یگان نتواند رضایتمندی مردم را جلب کند و موقعیتهایی که شهروندان در تماس با این مرکز تجربه کرده اند با آنچه که ناجا مدعی آن است در عمل تفاوت بسیار دارد.