فتوای آیت الله العظمی صانعی درباره طواف در مطاف فلزی جدید
حضرت آیتالله العظمی صانعی به پرسش شفقنا درباره طواف در پل فلزی جدید پاسخ گفتهاند: با توجه به اینکه در شرایط و تغییرات پیوسته زمانی و مکانی اطلاع از آخرین پاسخ ها گره گشای مؤمنین خواهد بود، شفقنا با هدف تبیین احکام شرع مقدس اسلام، پرسشهای رایج در نزد کارشناسان یا سطح جامعه را تقدیم حضور مینماید.
لذا استدعا دارد فتوای حضرت عالی در پاسخ به پرسش ذیل را اعلام فرمایید:
همانگونه که مستحضر هستید به دلیل ساخت و سازهای ناشی از طرح توسعه مسجد الحرام و عدم امکان انجام طواف در رواق و بامهای اطراف کعبه (توسط اهل تسنن و افراد ناتوان) و در نتیجه ازدحام بسیار زیاد در مطاف کعبه، مکانی جدید به صورت پل در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در اطراف کعبه ساخته شده که هدف آن افزایش فضای طواف است.
از دیدگاه حضرتعالی آیا انجام طوافهای عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید برای افراد اعم از ناتوان و مسن و غیر آن مجاز است یا خیر؟
بسمه تعالی
ج- ظاهرا طواف در طبقه فوقانی مسجد الحرام(ولوبالاتر ازمحل جدید الاحداث در مورد سوال) که طواف فضا و هوای متعلق به بیت باشد،مانند طواف در طبقه پایینی و صحن مسجد الحرم مجزی و صحیح میباشد.چون اسامی و نامهایی همانند مسجد و بیت و مدرسه و رباط، اسامی و اعلامی برای مجموعه از ساختمان و فضا و هوای متعلق به آنها است و محکوم به احکام آنها می باشند.بناء علی هذا، فضای محاذی با بیت الله الحرام و البیت العتیق همانند دیوارها و جدارها و ارکان آن، جزء بیت الله است و همان طور که طواف به دور آنها طواف بیت الله است، پس طواف فضای متعلق به بیت الله در بالا هم طواف بیتالله و مجزی است، و ادعای اینکه بیتالله و یا غیر آن از اسامی و اعلام همانندش مثل مسجد و مدرسه نام ساختمان و بنا است، نه اعم از آن و فضای محاذی متعلق به آنها، ظاهرا ناتمام میباشد که سید نالاستاذ الامام خمینی(س) مفصلا از آن در اصول 1 بحث نموده و همان معنای اعم و قدر جامع را پذیرا شده که مطابق با تحقیق میباشد و بنابراین مبنا است که تمام احکام مسجد الحرام و مسجد النبی بر آن دو مسجد اشاره شده به نظر فیقه بزرگوار کاشف الغطا(قدس سره) تایید میشود که آن فیقه کم نظیر اگر نگوییم بینظیر در کشف الغطاء خود در بحث مواقیت فرموده:«الاول : فی ان المواقیت باسرها عبارة عما یتساوی الاسماء من تخوم الارض الی عنان السماء فلو احرم من بئراو سطح فیها- راکبا اوماشیا او مضطجعا و فی جمیع الاحوال – فلا باس به»2 ، و به نظر میرسد که اگر آن فقیه بزرگوار راجع به طواف هم بحث نموده و متعرض آن شده بود، قطعا طواف در طبقات فوقانی را نیز مجزی میدانست.
1.تهذیب الاصول، ج 1ص 56(بحث صحیح واعم، بحث امر رابع).
2.کشف الغطا، مواقعیت الاحرام، المقامالثانی فی احکامها، ص 549. |