تاريخ انتشار: 15 آبان 1390 ساعت 23:00:21
عید سعید قربان

اولين معنايي كه از عيد به ذهن ميرسد، تغييراتي است كه انسان از ظاهر خود و يا در طبيعت مي بيند . اين آرايش ظاهري هم چون پوشيدن لباس نو و آمدن بهار طبيعت به يك معنا عيد ناميده شده است .

 

در روايتي از امير المومنين علي عليه السلام آمده است كه : هر روزي كه انسان در آن به زشتي آلوده نگردد آن روز عيد است چرا كه زشتي مهمترين بستر ظهور نزاع ميان آدميان است وباعث برهم خوردن آرامش دروني و بيروني انسانها مي گردد و اين همان چيزي است كه با عيد يعني آرامش و شادماني منافات دارد .

 

 از سوي ديگر حركت انسانها به سوي علم و معرفت همواره با شادماني و نشاط توأم است خاصه آن كه وقتي  انسان معناي جديدي كشف مي كند ، ابتهاج زائد الوصفي تمام وجود آدمي را در بر مي گيرد ، آن لحظه تازه عيد ناميده مي شود .

 

 

 معناي ديگري كه از عيد، عارفان به ما آموخته اند ، جان باختن و قرباني كردن جان خويش در پاي معشوق است . و نماد ظاهري آن ايام حج و عيد قربان است كه حيواني را انسان به عنوان تحفه و هديه به طرف جايگاه معيني مي برد تا براي كامل شدن عبادت قرباني كند . مولوي در اين معنا گفته است : 

 

    خويش فربه مي نماييم از پي قربان عيد           كان قصاب عاشقان بس خوب و زيبا مي كشد

 

   كشته شدن در پاي محبوب و قرباني كردن خود مهمترين تعريفي است كه مولوي ازعيد به مامي دهد              

 

 

 در تمامي اين تعريفها عيد براي انسان مطرح شده است ،يعني ما در شرايط ويژه اي احساس مباركي و نو شوندگي داريم . اما به نظر مي رسد اين تازگي قبل از آن كه در رابطه با ما معني شود در باره توليد كننده اين شرايط يعني خداوند بايد معنا شود . چون خداوند « بديع السموات و الارض است » و خود را با عنوان «فتبارك الله احسن الخالقين» به ما معرفي نموده است .

 

واز سوي ديگر اين مباركي در تمامي ملك و ملكوت عالم جاري است ، لذا از اين خداي بزرگ و مبارك مي توان هرلحظه طعم مباركي را چشيد به همين دليل اگر عيدي است اولاً از آن خداست نه از آن آدميان ، و اين معنا با ساير تعاريف آمده در باب عيد يك فرق گوهري دارد كه آن محوريت خداست .

 

منبع : www2.irna.ir  

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=4587
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.