تاريخ انتشار: 08 آبان 1390 ساعت 20:53:26
تنها تو [خميني] می توانی شاه را پائین بکشی!

شهید آیت الله ربانی شیرازی بارها می گفت: اسلام در این عصر به دست آقای خمینی احیا می شود و می گفت: شما ببینید دو فکر متضاد درباره آقای خمینی یک جور نظریه داده اند. یکی آیت الله کاشانی و دیگری سید محمد بهبهانی. 

 

 آیت الله کاشانی بارها می فرمودند: مرد حوزه و روحانیت حاج آقا روح الله خمینی است.

 

 سپس گفت:  آیت الله بهبهانی داستانی بدین شرح دارد. و آن داستان این است که در ایام تابستان امام خمینی گاهی به اطراف تهران می رفتند و مدتی می ماندند، در یکی از تابستان ها روزی فرزند آیت الله بهبهانی به نام جعفر نزد میزبان آقای خمینی رفت و از او خواست که از حضور آقا بخواهید که وقتی به ما بدهند که در تهران خدمت شان باشیم، میزبان موضوع را به اطلاع امام رسانید امام فرمودند از طرف خودشان آمده یا از طرف پدرشان، در جواب گفت: از طرف پدرشان، امام فرمودند: وقتی تهران رفتیم سری هم به آن جا می زنیم.

 

[caption id="attachment_4357" align="alignleft" width="186" caption="آيت الله سيد محمد بهبهاني"][/caption]

 

 در آخر گفت : کسی که بتواند این مرد را از تخت پائین کشد تنها تو هستی آنگاه به متکا تکیه کرد.

 

 امام خمینی فرمود : تمام فرمایشات حضرت آقا را از اول تا آخر گوش دادم،سپس گفتم ولی شما بودید که او را برگرداندید آقا زاده از طرف حضرت تعالی از این مرد استقبال کرد. در ایام ٢٨ مرداد جعفر آقا با زاهدی ملاقات داشت شاه رفته بود و شرش از این مملکت کنده شده بود ولی اقدامات جعفر آقا از طرف جنابعالی و سایرین او را بر گردانید، حال که او قدرت گرفته و آمریکا از او به شدت حمایت می کند ساواک و شهربانی را به جان مردم انداخته ارتش به اوضاع مسلط گشته من چه می توانم بکنم؟

 

 آقای بهبهانی که اشک در چشمانش حلقه زده بود رو به جعفر کرده گفت : حرف های آقا را شنیدید، با توجه به این صراحت می گویم که تنها ایشان است که می تواند پسر پهلوی را از تخت پائین بکشد و ملت را از شرش نجات دهد.

 

 آنگاه آیت الله بهبهانی آهی کشید و گفت: خدایا از سر تقصیراتم بگذر، ما به این پسر ( محمدرضا) میدان دادیم.

 جلوه های حسینی در سیمای خمینی ، سید نعمت الله حسینی - صفحه ١٨۶

**********************************

توضيح تحريريه سايت :

 

آيت الله سيد محمد يهيهاني كه فرزند آيت الله سيدعبدالله بهبهاني ، يكي از رهبران جنبش مشروطه است در خاندان علم و فضيلت پرورش يافت...

نكته بحث برانگيز حيات سياسي آيتالله بهبهاني مربوط به توطئه 9 اسفند 1331 و كودتاي 28 مرداد 1332 بوده است. توطئه 9 اسفند يكي از مهمترين توطئه ها قبل از كودتا براي قتل دكتر محمد مصدق و ساقط كردن دولت او بود.

 

پس از پخش شايعهاي در شهر مبني بر اين كه محمدرضا شاه پهلوي تحت فشارهاي دكتر مصدق قصد خروج از كشور را دارد، گروهي از لمپنها با تجمع در مقابل كاخ و سر دادن شعارهايي عليه مصدق كه آن روز دركاخ حضور داشت و حمايت از محمدرضا پهلوي بنا داشتند پس از خروج مصدق از كاخ وي را غافلگير و به قتل برسانند. در اين تجمع مصدق و نيروهاي جبهه ملي انگشت اتهام را به سمت آيتالله بهبهاني، آيتالله كاشاني و دكتر مظفر بقايي نشانه گرفتند و مصدق از آيتالله بهبهاني و هم قطارانش تحت عنوان «علماي نهم اسفند» ياد مي كرد.

 

سيد محمد بهبهاني در جريان كودتاي 28 مرداد 1332 جانب دربار و حكومت پهلوي را گرفت و با اين استدلال كه بايد جلوي كمونيست شدن ايران را گرفت از شاه و دربار عليه مصدق حمايت كرد.

 

آيتالله فقيد در جريان نهضت اسلامي در سال 41 و 42 و انقلاب سفيد شاه همگام با جريان روحانيت مبارز و مردم با شاه و دربار به مخالفت پرداخت. موضع گيري آيتالله بهبهاني در جريان قيام سال 1342 نشانگر آن است كه وي به رغم مراوداتي كه با دربار داشته، تنها مصالح كشور اسلامي ايران را در نظر مي گرفته و به آن عمل مي كرده است.

 

آيت الله سيدمحمد بهبهاني در جريان همه پرسي اصول ششگانه شاه و انقلاب سفيد مخالفت خود را با اين برنامه اعلام كرد و به مقابله با دربار پرداخت. حجت الاسلام بكائي مي گويد شنيدم شاه به او پيغام داده بود اين چه كاري است كه مي كني، مي دهم ريش تو را خشكه بتراشند.

در اين باره رجوع كنيد به : 1-مجله ياد شماره 94/93

2 ـ تاريخ انقلاب مشروطيت ايران، مهدي ملكزاده،ج 7/6 ، ص 1336

3 ـ خاطرات حجت الاسلام بكائي، ص 116— درسايت راسخون به نشاني :

( http://www.rasekhoon.net/article/show-84430.aspx)

 

(استفاده از اين مطلب بدون ذكر نشاني سايت جايز نيست)

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=4355
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.