تاريخ انتشار: 25 مهر 1390 ساعت 21:25:09
بقعه متبرکه امام زاده ابو عبد الله حسين(ع)مشهور به امام زاده عبدالله در شهر ري

  

 

بقعه متبرکه امام زاده جليل القدر ابو عبد الله حسين(ع)مشهور به امام زاده عبدالله واقع در خيابان فدائيان اسلام سه راه ورامين و نزديک به ميدان و حرم حضرت عبدالعظيم (ع) واقع شده است.

 

نسب آن حضرت با پنج واسطه به امام زين العابدين (ع) می رسد.

 

در شرح احوال ايشان نوشته اند : ابو عبد الله حسين که به ابيض مشهور و شاعر نيز بوده ،از قم به ری مهاجرت نموده و در سال 319 قمری در ری وفات يافته و در مکان ياد شده دفن گرديده است . با توجه به اين که آن حضرت حسين بوده لکن با کينه اش عبد الله شهرت يافته است.

 

بنای اصلی بقعه ايشان به احتمال قوی مربوط به قرن يازدهم و از آثار دوره صفوی بوده و تزيينات و ايوان شرقی رواق فعلی آن توسط ميرزا کاظم خان نظام الملک در سال 274 قمری صورت گرفته و گنبدی بزرگ بر فراز آن وايوانی هم در شمال حرم احداث شده است .

 

در سالهای 1329 و 1378 شمسی از سوی مسئولين اين بقعه و اداره اوقاف و امور خيريه شهر ری تعمير و مرمت بسيار عالی و دقيق به ويژه در داخل حرم اين بقعه صورت پذيرفته است.اين بنا اخيرا با شماره 2313 جزو آثار ملی ثبت گرديده است .بقعه دارای طرح جامع عمرانی است .کاشيکاری ايوان و حرم با نقاشيهای ديواری و مقرنس کاری و رنگ آميزی داخل حرم به شيوه ای صحيح و با سليقه انجام گرفته است . ضريح بقعه از جنس فولاد با روکش طلاست که در سال 1368 شمسی ساخته و نصب شده است .در کتيبه کاشی خشتی ايوان بقعه اشعاری به خط نستعليق موجود است که شامل مدح بانی عمارت و تاريخ 1274 قمری است. درب خاتم بنا هم توسط ميرزا کاظم خان نظام الملک وقف گرديده و دارای تاريخ 1276 ق است.

 

از فعاليتهای عمرانی سالهای اخير ، احداث سر درب ورودی محوطه بقعه است که مورد توجه مردم قرار گرفته است .با توجه به نزديکی بقعه مزبور به حرم حضرت عبد العظيم (ع)شهر ری و محوطه بزرگ وبا صفای آن،قابليت پذيرايی از زوار و جهانگردان در روزهای هفته به ويژه ايام متبرکه اسلامی وجود دارد . ضمنا کتابخانه و فروشگاه از امکانات جانبی اين بقعه است که در اختيار علاقه مندان قرار دارد. 

 

منبع : http://emamzadeha.blogfa.com/cat-9.aspx

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=4095
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.