تاريخ انتشار: 24 مهر 1390 ساعت 22:20:44
زندگي نامه مرحوم آيت الله حسين بروجردي

حضرت آيت‌الله‌العظمي حاج آقا حسين طباطبايي معروف به بروجردي در سال 1292 هجري قمري متولد شد.

 

 وي زعيم حوزه علميه قم (بعد از آيت‌الله حائري)، باني مسجد اعظم قم و بزرگترين مرجع تقليد شيعيان بعد از شهريور 1320 هجري شمسي و ايام سلطنت محمدرضا شاه بود. او پس از فراگيري مقدمات در بروجرد به اصفهان رفت و در آن‌جا به تعليم فقه و فلسفه مشغول شد. وي در نجف مدت 8 سال در محضر آخوند ملا محمد كاظم خراساني به تلمذ مشغول بود.

 

 پس از اين دوران به ايران بازگشت و در بروجرد به تدريس علوم عقلي و نقلي پرداخت و در سال 1323 هجري شمسي از سوي امام و ساير علما به قم دعوت شد. آيت‌الله بروجردي پس از ملاحظه شكست مشروطيت و حوادثي چون اعدام شيخ فضل‌الله نوري، و نيز آزردگي ناشي از بي‌ثمر ماندن فعاليتهاي سياسي در مقابل رضاخان حتي‌الامكان از ورود در مسائل سياسي پرهيز مي‌كرد و نگران بود كه مبادا اين‌گونه اقدامات به زيان مسلمين تمام شود. ايشان به همين جهت گاه مورد اعتراض واقع مي‌شد.

 

پس از قيام علماي اصفهان و فاجعۀ مسجد گوهرشاد، حوزه علميه قم با وجود شخصيتهايي هم‌چون آيت‌الله‌العظمي حائري، و آيت‌الله‌العظمي بروجردي به صورت بزرگترين حوزه علميه شيعه درآمد و موجب رونق ساير حوزه‌‌هاي علمي ايران گرديد. محمدرضا در بدو سلطنت سعي داشت به آيت‌الله بروجردي نزديك گردد و از وجود پرنفوذ وي بهره‌برداري نمايد. امّا از جانب آن حضرت مطرود و مورد اعتراض واقع گرديد. حضرت آيت‌الله بروجردي (ره) در سال 1380 ه‍.ق (10 فروردين 1340 ش) به ملكوت اعلي پيوست.

 

 ر.ك: كوثر، جلد 1، صفحه 29-30 مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (س)،‌چاپ چهارم، تابستان 1378

 

(در استفاده نشاني سايت ذكر شود)

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=4072
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.