گوشه اى از فضائل حضرت زهرا (سلام الله علیها) درباره روز شهادت حضرت زهرا (سلام اللهعلیها) در میان کتابهای تاریخی چند نظر وجود دارد بعضی از مورخین این زمان را 40 روز و برخی شش ماه پس از رحلت حضرت محمدl ذکر کردهاند. در این میان بسیاری از علماء شیعه تاریخ شهادت این بزرگ بانوی اسلام را 75 روز پس از رحلـت پـدر بـزرگـوارشـان پیامبرl میدانند.
در منایع شیعه و سنی در زمینه شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) مطالبی اعم از تاریخی و روایی ذکر شده است از آنجا که سیزدهم جمادیالاولی مصادف با پنجم فروردین ماه 92 میباشد.
فاطمهس یكى از افراد كساء1 و مُباهِله2 و كسى بود كه در سختترین زمان در راه خدا هجرت نمود، و از كسانى بود كه در شأن آنها آیهی تطهیر (33 احزاب) نازل شد، و جبرئیل افتخار كرد كه از جمله آنها باشد، و خداوند به پاكى و صدق آنها گواهى داد، او مادر ائمّه (علیه السلام) و یادگار رسول خدا صاست كه نسل پیامبرص تا روز قیامت، از او باقى میماند، او سرور زنان دو جهان از آغاز و انجام است،
او در گفتار و سخن، شبیهترین انسانها به پیامبرص بود، اخلاق و شیوهی زندگى او، از اخلاق و شیوهی زندگى رسول خداص حكایت میکرد، و راه رفتنش بسان راه رفتـن پیامبرص بود، و هـرگـاه او بر رسول خـداص وارد میشد، رسول خداص از او استقبال گرمى میکرد، و دستهایش را میبوسید و در جاى خود او را مینشانید، و وقتى كه پیامبرص بر فاطمهسوارد میشد، فاطمه بر میخاست و از پیامبرص استقبال گرم میکرد و دستش را میبوسید، پیامبرص بسیار فاطمهس را میبوسید، و هر زمان مشتاق بوى بهشت میشد، او را میبویید و میفرمود:«فاطمه، پارهی تن من است، كسى كه او را شاد كند مرا شاد نموده است، و كسى كه به ا و بدى كند به من بدى كرده است».
كمك پیامبر به زهراس
در روایت دیگر آمده: روزى رسول خداص وارد خانهی امیرمؤمنان علىg شد، دید على و فاطمهh با هم مشغول آسیا كردن گاوَرْس (كه دانههایش نظیر ارزن است) میباشند، فـرمـود: كدامیك از شما خسته تر هستید؟ علىg عرض كرد: فاطمهس از من خسته تر است.
پیامبرص به فاطمهh فرمود: دختر عزیزم برخیز، فاطمهس برخاست، پیامبرص خود به جاى فاطمهh نشست و به علىع در آسیا كردن كمك كرد.
و با این شیوه، این درس را به همهی بستگان زن آموخت كه اگر بانویی را دیدند كه كارهاى خانهاش، بسیار و دشوار است، به او كمك كنند، و با كمك خود مقدارى از فشار كار او را بكاهند).
نگاهى به عبادت حضرت زهراس
حسن بصرى (زاهد معروف) میگوید: در امّت اسلام هیچ كس عابدتر از فاطمهس نبود، آنقدر به عبادت ایستاد كه پاهایش ورم كرد؛ و رسول اكرمص به فاطمهس فرمود: چه چیز براى زن بهتر است، در پاسخ گفت:نه او، مرد نامحرم را بنگرد و نه مرد نامحرم او را بنگرد.
پیامبرص با شنیدن این سخن، فاطمه س را به سینهاش چسبانید و این آیه را خواند: «ذُرِیَةً بَعْضُها مِنْ بَعْض»: «آنها دودمانى بودند كه (از نظر تقوى و فضیلت) بعضى از آنها از بعضى دیگر گرفته شدهاند». (آل عمران- 34)
امام حسنع میفرماید: در شب جمعه مادرم را در محراب عبادتش دیدم، همواره در ركوع و سجود بود تا سفیدهی سحر دمیده شد میشنیدم كه نام مؤمنین و مؤمنات را به زبان میآورد و براى آنها دعا میکرد، ولى براى خودش هیچ دعا نكرد، گفتم: اى مادر، براى خود مانند دیگران دعا نكردى؟، در پاسخ فرمود: اى پسرم،نخست همسایه، بعد خانه.
روایت شده: هنگامى كه آن حضرت در محراب عبادتش به عبادت میایستاد، نور او براى اهل آسمان میدرخشید، چنانكه نور ستارگان براى اهل زمین میدرخشد.
پی نوشت:
1- منظور از كساء، اجتماع رسول خدا ص و على (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و حسن و حسین (علیهم السلام) در زیر یك عبا است كه در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر (33 احزاب) را در شأن پنج تن (علیهالسلام) آورد: «قطعاً خداوند میخواهد هرگونه پلیدى را از شما خاندان دور سازد، و شما را پاك و پاكیزه نماید».
2- منظور از مباهله، دعا و نفرین با علماى مسیحى است، تا خداوند هر كه را كه باطل است مشمول عذابش قرار دهد، این مطلب در آیه 61 آل عمران آمده است.
منبع:
رنجها و فریادهاى فاطمه (سلام الله علیها)، (ترجمه بیت الأحزان)
خاتم المحدثین حاج شیخ عباس قمی(ره)، مترجم: محمد محمدی اشتهاردى
|