تاريخ انتشار: 27 اسفند 1391 ساعت 04:15:11
مفهـوم عیـد در فرهنـگ اسلامـی

اللّهُمَّ رَبَّنا اَنزِل عَلَینا مائِدَةَ منَ السَّماء تَکون لنا عیداً لاوَّلنا وآخرنا
و آیة ً منک... (سورة مائده/ آیه 114)
در تفسیر نمونه ذیل این آیه گفته شده‌است: «عید در لغت، از ماده عود به معنى بازگشت است و لذا به روزهایى كه مشكلات از قوم و جمعیتى برطرف مى‏شود و بازگشت ‏به پیروزی‌ها و راحتى‏هاى نخستین مى‏كند عید گفته مى‏ شود و به اعیاد اسلامى به مناسبت اینكه در پرتو اطاعت‏ یك ماه مبارك رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاكى فطرى نخستین به روح و جان باز مى‏گردد و آلودگى‏های خلاف فطرت از میان مى‏رود، عید گفته شده‌است و از آنجا كه روز نزول مائده روز بازگشت ‏به پیروزى و پاكى و ایمان به خدا بوده‌است‏ حضرت مسیح(ع) آن را عید نامیده و همانطور كه در روایات وارد شده، نزول مائده در روز یكشنبه بود و شاید یكى از علل احترام روز یكشنبه در نظر مسیحیان نیز همین بوده
است.  اگرچه در روایتى كه از على(ع) نقل شده مى‏ خوانیم «و كل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید.» «هر روز كه در آن معصیت‏ خدا نشود روز عید است‏» نیز اشاره به همین موضوع است، زیرا روز ترك گناه، روز پیروزى و پاكى و بازگشت ‏به فطرت نخستین است.»3
در روایات معصومین(ع) نیز بارها به این موضوع اشاره شده‌است، چنان كه گذشت، امیرالمومنین على(ع) فرموده‌اند هر روزى كه در آن معصیت و گناه نشود، روز عید است.
از سوید بن غفله نقل شده‌است كه گفت: در روز عید بر امیرالمؤمنین على(ع) وارد شدم و دیدم كه نزد او نان گندم و خطیفه (خوراکی ازآرد وشیر) و ملبنه (غذا یا حلوایی که با شیر تهیه می‌شود) است. پس به آن حضرت عرض كردم روز عید و خطیفه ؟!
پس از آن حضرت فرمود: «انما هذا عید من غفرله»، این عید كسى است كه آمرزیده شده‌است.4
و نیز در یكى از اعیاد، آن حضرت فرمود: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه، و شكر قیامه، و كل یوم لا یعصى الله فیه فهو یوم عید»، «امروز تنها عید كسى است كه خداوند روزه‏اش را پذیرفته و عبادتش را سپاس گزارده است‌، هر روز كه خداوند مورد نافرمانى قرار نگیرد، عید راستین است.»
در روایات اسلامى براى اعیاد، بویژه اعیاد مذهبى از جمله عید فطر، آداب و رسوم خاصی از جانب معصومین توصیه شده است.
«زینوا اعیادكم بالتكبیر» عیدهاى خودتان را با تكبیر زینت ‏بخشید.»
«زینوا العیدین بالتهلیل و التكبیر و التحمید و التقدیس‏» عید فطر و قربان را با گفتن ذكر لا اله الا الله، الله اكبر، الحمد لله و سبحان الله زینت ‏بخشید.»
عید زمان نو شدن و پاک‌ شدن از گناهان است و نوروز روز زنده‌ شدن و برپا شدن دوباره هستی ...
پى‏ نوشت‏ ها: ·دهخدا، ذیل عید، زبیدى تاج العروس،ج 8 ، صص 439- 438 / 2- ابن منظور، لسان العرب، 3/319 / 3- تفسیر نمونه، ج 5 ، ص131 / 4- مجلسى، بحار الانوار، ج40 ،ص 73
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=38886
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.