بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(10) نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین
بدنهای لاغر
اجسادهم نحیفة
پارسایان بدنهای لاغر دارند و این لاغری اندام نه به دلیل عارضه ای جسمانی است بل به دلیل ترک لذتهای حسی دنیوی، کم خوری، پرکاری، کثرت روزه داری، شب زنده داری، حفاظت از حدود و ثغور وطن اسلامی، جهاد در راه خدا، تفکر و اندیشه در رنجها و سختیهای مردم مظلوم و گرسنه جهان و امثال اینهاست.این احتمال هم می رود که گاهی برخی افراد متقی پارسا به علت عارضه ای طبیعی لاغری اندام نداشته نباشند که این دلالت بر متقی نبودن آنها ندارد. همان گونه که هر لاغری نیز دلالت بر تقوا ندارد الا به وجود قرائن قولی و فعلی.
نیازهای اندک
و حاجاتهم خفیفة
نیازهاشان اندک است چرا که از لذائذ دنیایی، خوراک، پوشاک و مسکن به حداقل قناعت می کنند و البته این قناعت مستلزم کم کاری و تن پروری نیست بلکه در عین فعالیتهای بسیار چشمگیر به سهم خود از نتیجه این فعالیتها قانعند و مابقی و مازاد را مصروف نیازهای جامعه می کنند از طریق پرداخت مالیاتها و انفاقهای واجب زکات و خمس و انفاقهای مستحب نظیر صدقات و کمک به فقراء و مساکین و... در سیره مولا علی علیه السلام آمده است که ایشان با دستهای مبارکشان قنوات بسیاری احداث فرمودند و صاحب نخلستانهایی بزرگ بودند، اما ثمرات آنها را وقف نیازمندیهای جامعه کرده بودند و او سید و مقتدای پرهیزگاران است روحی لتراب مقدمه الفداء.
جانهای پاک
و أنفسهم عفیفة
جانهای پاک دارند و دامنشان آلوده به تباهی نیست.
عفت در اصطلاح علمای اخلاق به معنای اعتدال در قوه شهوت یعنی امیال آدمی است. امیال انسان گاه رو به سوی افراط دارد که آن را حرص و آز و طمع نامند و گاه در جهت تفریط درآید و آن را خمود و سستی و تنبلی دانند.و گاه نیز در حد وسط و به دور از افراط و تفریط اهل رذایل است که آن را عفت نامند. ملاک عفیف بودن آن است که امیال آدمی تحت فرمان و حکم دین، فطرت و عقل ناب به فعالیت پردازد و پارسایان، عفت و پاک دامنی ملکه راسخه جانشان است و همواره در صراط مستقیم عفاف گام می زنند. حرکات دست و پا و چشم و گوش و زبان و شکم و شهوت، حواس باطنی و عقل و هوششان همه و همه از نور عفاف و پاکی جان گرفته و ارتزاق می کنند و نور عفاف همانا تجلی نور الهی در وجود انسان است و قوت اصلی بشر همین است نه دیگر قوتها.
قوت اصلی بشر نور خداست
قـوت حیـوانی مر او را نـاسـزاسـت
لیک از علت در این افتاد دل
که خورد او روز و شب زین آب و گل
* استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=36249 ممنوع است *
|