تاريخ انتشار: 19 بهمن 1391 ساعت 23:26:54
بوستان فضیلت ، در شرح صفات پارسایان از منظر علی علیه السلام(7)

نوشته : استاد نادر محبتی ثمرین

عشق پرواز

وَلَولا اَلاجلُ الذی کَتب الله علیهم لَم تَستَقِرَّ اَرواحُهُم فی اَجسادِهِم طَرفهَ عینٍ شوقاً اِلیَ الثوابِ وَ خوفاً مِن العِقاب.اگر سرآمد معین عمر از جانب خدا بر پارسایان نبود، ارواحشان به اندازه پلک زدنی در اجسادشان باقی نمی ماند و این نیست مگر به دلیل شوق آنها به ثواب و خوفشان از عقاب.

 

خداوند برای هر موجودی از جمله انسان اجل محتومی قرار داده است- لکل شی اجل که از آن فراتر نمیرود. اذا جاءَ اَجَلُهَم لایَستاَخرونَ ساعهً وَلا یستقدمون (اعراف34)

 

مولا می فرمایند اگر امکان پرواز برایشان مقدور بود درنگ نمی کردند. زیرا: دنیا را زندان خویش تلقی می کنند: الدنیا سَجنُ المومن و پر پیداست که زندانی جز پرواز و آزادی، طالب چیز دیگری نیست و دنیا آدمی را به ذلت و خواری می کشاند الدنیا تُذِلُّ و مومن پارسا، جویای عزت است.

 

دنیا ضرر است و زیان و آخرت سرور است و فرح: الدنیا تُضِرُّ، والاخرة تَسُرُّ، و متقی خواهان فرح و سرور واقعی است و خوشیهای معنوی را می خواهد، لذا این خوشیها در نزد آنان جز لهو و لعب نیست.

 

جانشان چون آن خوشیها دیده بود              این خوشیها پیششان بازی نمود

 

دنیا فانی و گذراست الدنیا فانیة و حقیقت ابدی متقی و روح ملکوتی او خواستار ابدیت و بقاء است.

 

خُلِقتُم للبقاء لا لِلفَناء ، مولا فرمودند که جایگاه اصلی شما که برای آن جا آفریده شده اید، دار بقاء آخرت است نه دار فانی دنیا.

 

فرد پارسا وطن اصلی را از مجازی تمیز داده و لذا میل به مکانت اصلی دارد و از مجاز گریزان است و صرفاً به عنوان پلی از آن عبور می کند اَلَمجازُ قنطرة الحقیقهِ.

 

هرکسی کو دور ماند از اصل خویش                      بازجوید روزگار وصل خویش

 

البته باید به هوش بود که مراد از دنیا در فرهنگ اسلامی، تعلق افکار و خواطر نفسانی به دنیا به منظور بهره برداری افراطی از آن است و الا دنیا، آیت الهی است. سَنُریهم آیاتِنا فی الآفاقِ وَ فی اَنفُسهم حتی یَتَبَّینَ لَهُم اَنَّهُ الحَقُّ، و دنیا آیت آفاقی خداست.

 

شوق انسان پرهیزگار به ثواب الهی و خوف او از عقاب معاصی، از دیگر عواملی است که میل به پرواز را در او تقویت می کند و این شوق را علامتی است در ظاهر و آن جدیت در عمل و اعراض از دنیاست. تحقق معرفت نسبت به عظمت باری تعالی از طریق اندیشه در آثار و افعال و صفات او و دریافت خردی و کوچکی ماسوای او به همان میزان از  موجبات پراهمیت جذب انسان به سوی دریای عظمت و منبع عزت و بزرگی خدای متعال است که در فراز بعدی خواهد آمد. ان شاءا... تعالی.

 

* استفاده بدون ذکر نام نویسنده و نشانی : http://www.hankh.ir/?p=35767 ممنوع است *

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=35767
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.