شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا (۴5) – مقام شیعیان اهل بیت علیهم السلام در نزد خداوند و در قیامت ...خبر پنجم
جناب شیخ صدوق رحمة الله در کتاب ارزشمند «خصال» نقل فرموده که جابر بن عبدالله انصاری رحمة الله می گوید:
«کنت ذات یوم عند النّبّی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم اذ اقبل بوجهه علی علی بن ابی طالب علیهما السّلام فقال: اَلا ابشرک یا ابا الحسن؟! قال بلی یا رسول الله. قال: هذا جبرئیل عَلَیهِ السَّلام یخبرنی عن الله تعالی اَنّه قد اعطی شیعتک و محبّیک سبع خصال: 1- الرّفق عندالموت 2- والانس عند الوحشة 3- والنّور عند الظّلمة 4- والامن عند الفزع 5- و القسط عند المیزان 6- و الجواز عند الصّراط 7- و دخول الجنّة قبل النّاس، نورهم یسعی بین ایدیهم و بِایمانهم»:«روزی نزد پیامبر اکرم صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم بودم. پیامبر صورت به جناب علی عَلَیهِ السَّلام برگرداند و فرمود: ای اباالحسن!! آیا مژدهای به تو ندهم؟! امیرالمومنین گفتند: چرا، یا رسول الله.
پیامبر فرمود: این جبرئیل عَلَیهِ السَّلام است که از جانب خدا خبر میآورد که خداوند به شیعیان و دوستان شما (یعنی امیرالمومنین عَلَیهِ السَّلام ) هفت فضیلت و موهبت عطا فرموده است:
1- ملاطفت در هنگام مرگ 2-الفت به هنگام وحشت 3-نور در لحظات تاریکی 4- ایمنی به وقت ترس 5- عدالت در کنار میزان اعمال 6-عبور از پل صراط (با سلامت) 7- ورود به بهشت پیش از همه مردم. دوستان شما نورشان در جلو روی، و در طرف راست آنان در حرکت و تابان خواهد بود»
و این همه مقام و احترام برای دوستان حضرت علی عَلَیهِ السَّلام تعجّبی ندارد زیرا در دعای «ندبه» هم، از زبان رسول گرامی صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم می خوانیم که به حضرت امیر صلوات الله علیه میفرماید: «و انت غداً علی الحوض خلیفتی و انت تقضی دینی و تنجز عداتی و شیعتک علی منابر من نور، مبیضةً وجوههم حولی فی الجنة و هم جیرانی و لو لا انت یا علی لم یُعرَفِ المومنون بعدی...» «و فردا تو، بر حوض کوثر جانشین و نمایندهی من هستی، و تو بدهیهای مرا خواهی پرداخت و وعدهها که دادهام به دست تو به انجام و اِنجاز و اِتمام می رسد و شیعیان تو بر منبرهایی از نور، قرار می گیرند در حالی که صورتشان سفید و در اطراف من در بهشت خواهند بود و ایشان همسایگان منند و اگر شما نبودی، مومنان پس از من، شناخته نمیشدند»...
از آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، استاد حضرت امام خمینی در اخلاق و عرفان و سیر و سلوک رحمة الله علیهما پرسیدند: آیا شما «اشهد انّ علیاً ولیّ الله» را جز اذان و اقامه می دانید؟!
فرمودند: «ما نماز را جز این شهادت می دانیم».
یعنی اصل در دین و عبادت، ولایت است. و نماز شاخهای از عبادت و دین است. در حالی که ولایت و دوستی حضرت علی عَلَیهِ السَّلام تمام دین می باشد...
خبر هشتم
در کشف الغمّه و ارشاد القلوب و ینابیع الموده و کتابهای دیگر است که:
«لو اجتمع الناس علی حبّ علی بن ابی طالب علیهما السّلام لما خَلَقَ الله النّار»:«اگر همه مردم، محبت و دوستی حضرت علی بن ابی طالب علیهم السّلام را داشتند، خداوند آتش جهنم را خلق نمی فرمود».
منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفاء الصدور فی زیارة العاشور، نوشته مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 640 تا صفحه642
* استفاده بدون ذکر نشانی : http://www.hankh.ir/?p=33477 ممنوع است *
|