شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا (۴2) – شناختی دیگر از امام علی(ع) و معاویه و ثواب لعن بر ستم کاران در حق محمد و اهل بیتش(ع) الهم العن اول ظالم ظلم حقّ محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک : خدایا لعنت کن اول کسی که در حقّ محمد و آل محمد ستم کرده و آخر کسی که او را در این ستم متابعت نموده است.
...نامهی محمد بن ابی بکر به معاویه
ابن ابی الحدید از کتاب نصربن مزاحم نقل نموده و مسعودی رضوان الله تعالی علیه نیز در مروج الذهب روایت فرموده و هر دو بلکه هر سه، معتمد و مورد وثوق و احترام اهل سنت اند.
می گویند، آن گاه که حضرت علی عَلَیهِ السَّلام «قیس بن سعد» را از حکومت مصر عزل کرد و «محمّد بن ابی بکر» را منصوب فرمود، چون محمد به مصر رسید نامهای به معاویه نوشت که نسخهی آن این است:
«من محمد بن ابی بکر الی الغاوی معاویة بن صخر. سلام علی اهل طاعة الله ممّن هو سلم لاهل ولایة الله.اما بعد، فانّ الله بجلاله و عظمته و سلطانه و قدرته خلقَ خلقا بلاعبث و لاضعف فی قوه و لا حاجة به الی خلقهم ولکنه خلقهم عبیداً و جعل منهم شقیاً و سعیداً و غویاً و رشیداً.ثم اختار الله علی علمه فاصطفی و انتخب منهم محمداً فاختصه برسالته و اختاره لوحیه و ائتمنه علی امره و بعثه رسولاً مصدقاً لما بین یدیه من الکتب، و دلیلاً علی الشرایع. فدعا الی سبیل ربّه بالحکمة و الموعظة الحسنة.
فکان اوّل من اجاب و صدّق، فاسلم و سلّم اخوه و ابن عمه علی بن ابی طالب. فصدقه بالغیب المکتوم و آثره علی کل حمیم و وقاه کل هول و اساه بنفسه فی کل خوف. فحارب حربه و سالم سلمه. فلم یبرح مبتذلاً لنفسه فی ساعت الاَزل و مقامات الروع. حیث برز سابقاً لا نظیر له فی جهاده و لا مقارب له فی فعله.
و قد رایتک تسامیه و انت انت و هو هو، السابق المبرز فی کل خیر: اول الناس اسلاماً و اصدق الناس نیّة و اطیب الناس ذّرّیةً و افضل الناس زوجة و خیر الناس ابن عم.
و انت اللعین ابن العین، لم تزل انت و ابوک تبغیان لدین الله الغوائل و تجهدان علی اِطفاء نور الله و تجمعان علی ذلک الجموع، تبذلان فیه المال و تخالفان فی ذلک القتال. علی ذلم مات ابوک و علی ذلک خَلَفتَه.
والشاهد علیک بذلک من یاوی و یلجا الیک من بقیة الاحزاب و رووس النفاق و الشقاق لرسول الله
و الشاهد لعلیٍ مع فضله و سابقته انصاره الذین ذکرهم الله تعالی فی القرآن ففضلهم و اَثنی علیهم من المهاجرین و الانصار. فهم معه فی کتائب و عصائب، یجالدون حولَه باسیافهم و یهریقون دماءَهم دونه. یرون الفضل فی اتبّاعه و الشّقاق و العصیان فی خلافه. فکیف یا لک الویل تعدل نفسک بعلیِ و هو وارث رسول الله و وصیّه و ابو ولده و اول الناس له اتباعاً و آخرهم به عهداً یخبره بسره و یشرکه فی امره و انت عدوه وابن عدوه.
فتمتّع فی دنیاک ما استطعتت بباطلک و لیمددک ابن العاص فی غوایتک.
فکان اجلک قد انقضی و کیدک قد وهن و سوف تستبین لمن یکون العاقبة العلیا.
و اعلم انّک انّما تکاید ربّک الذی قد آمنت کیده و اَیَست من روحه و هو لک بالمرصاد و انت منه فی غرور و بالله و باهل بیت رسول عنک الغنی و السلام علی من اتّبع الهُدی»
خلاصهی این نامه، ذکر فضیلت و منقبتهای حضرت علی عَلَیهِ السَّلام است که اوّل کسی بود که ایمان آورده و در همه سختی ها از رسول گرامی (ص) حمایت نموده و در جنگها شرکتت داشته و پیوسته جان خود را در راه دین حق به خطر افکنده و هرگز کسی نظیر او نبوده است. ایمانش بر همه مقدم و اخلاصش بیشتر و فرزندانش پاکتر و همسرش گرامیتر ...
و در ادامه محمد بن ابی بکر میگوید:
و اکنون تو ای معاویه می خواهی با او سر همسری و برابری داشته باش، تو خود را بهتر میشناسی و به او معرفت کامل داری.
تو کسی هستی که لعنت شدهای و فرزند مرد لعنت شده میباشی. تو و پدرت همواره سعی در خاموش ساختن نور حق داشتید و مردم را برای دشمنی و جنگ با خدا و رسولش حرکت می دادید و مالها خرج می کردید. پدرت با همین دشمنی مرد و همه کسانی که دور و بر تو هستند که سرکردهی منافقان و مخالفان شریعت و منکر دین اند، شاهد تباهی کار تو و فساد و اِفساد شخص تو میباشند.
و شاهد صداقت و برتری علی عَلَیهِ السَّلام دوستان وی اند که خداوند آنان را در قرآن کریم ستوده و ایشان حامیان او و جان نثار وی بوده و هستند. می دانند که نجات در پیروی امام علی عَلَیهِ السَّلام و گناه و هلاکت در تخلّف از امر او است.
تو را نرسد که با مولی عَلَیهِ السَّلام ادعای همسری و همسنگی داشته باشی،که او دوست و ولی خداست، و تو دشمن و دشمن زادهی رسول و حیله گر با خدا و مسلمانانی...
ثواب لعن بر قاتلان سیّدالشهدا عَلَیهِ السَّلام
در این فراز از زیارت شریف، زائر، پس از لعن بر اول ظالم، قاتلان حضرت اباعبدالله را آرام نمی گذارد و لعن و نفرین خود را مانند جیره و حقّی مسلّم، نثار آنان می نماید.
احادیث، در ثواب لعن بر قاتلان حضرت بسیار است و ما به دو حدیث برای تبرّک اکتفا می نماییم:
حدیث اول
در «عیون» و «امالی» به حضرت رضا عَلَیهِ السَّلام می رساند که با «ریّان بن شبیب» که دایی معتصم خلیفه بود فرمود:
اگر مایل هستی که در بهشت، هم جوار پیامبر و آل او علیهم السّلام باشی، قاتلان حضرت حسین عَلَیهِ السَّلام را لعنت کن و اگر بخواهی ثواب شهیدان در رکاب آن حضرت را در یابی هر گاه که یاد حسین عَلَیهِ السَّلام می افتی بگو:«یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزاً عظیماً»یعنی از روی حقیقت، حضور در کربلا و شهادت با اصحاب و مردان عشق و شهامت را آرزو کن و بگو: ای کاش من نیز با ایشان بودم تا به رستگاری ابد فائز و نائل میشدم.
حدیث دوم
در «کامل الزّیاره» از «داود رقّّی» نقل می کند که خدمت امام صادق عَلَیهِ السَّلام بودم که حضرت آب خواستند. چون تناول فرمود، گریه کرد و چشم جهان بینش در اشک غرق شد. آن گاه فرمود: «ای داوود! خدا قاتلان امام حسین عَلَیهِ السَّلام را لعنت کند«لعن الله قاتل الحسین». و سپس فرمود:هیچ بندهای نیست که آبی بنوشد و یاد از حسین عَلَیهِ السَّلام نماید و قاتلان او را لعنت کند، مگر این که خدای تعالی از برای وی صد هزار حسنه بنویسد و صدهزار سیئه محو فرماید و صدهزار درجه برای او ترفیع دهد و چنان است که صد هزار بنده آزاد نموده باشد و خدا در قیامت وی را شادمان و آسوده خاطر محشور سازد».
اللهم العن قتلة مولانا الحسین علیه السّلام الی یوم القیامة.
منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفاء الصدور فی زیارة العاشور، نوشته مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 585 تا 587 و610 و 611
* استفاده بدون ذکر نشانی : http://www.hankh.ir/?p=33165 ممنوع است *
|