شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا (۳8) – شناخت یزید اللهم العن اباسفیان و معاویه بن ابی سفیان و یزید بن معاویه علیهم منک اللعنه ابد الابدین : خدایا لعنت فرما ابا سفیان و معاویه بن ابی سفیان و یزید بن معاویه را که لعنت و نفرین تو برای همیشه روزگاران بر آنان باد.
کارهای دیگر یزید
و از کارهای بسیار زشت او که دلیل قطعی بر کفر وی است، ماجرای «حرّه» می باشد.
عبدالحق دهلوی که از بزرگان متاخرین اهل سنت در هندوستان است در کتاب «جذب القلوب الی دیار المحبوب» که در تاریخ مدینه نوشته از «قرطبی» نقل می کند که:
یزید بن معاویه، مسلم بن عقبه را با لشکری عظیم از شام به مقاتله و کارزار مردم مدینه فرستاد. مسلم، ایشان را با نهایت شدت و سختگیری و به زشتی کشت. مدت سه روز احترام حرم نبوی را پایمال نمود و همه چیز مردم را مباح و آزاد اعلام کرد.
(حرّه نقطه ای نزدیک مدینه است و لشکر شام در آن جا چادر زدند و آمادهی جنگ شدند)
یک هزار و هفتصد نفر از بقیهی مهاجر و انصار و علما به قتل رسیدند و از مردم عادی غیر از زنان و کودکان ده هزار نفر را کشتند که هفتصد نفر از حاملان قرآن و قاریان بودند و به لشکر شام اجازه داده شد که هر چه خواستند با مردم انجام دهند!زن و مرد مدینه برای مردان شام مباح اعلام شد.
اسبها را در حرم پیامبر صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم به تاخت و تاز درآوردند و حرم و به خصوص «روضه» را که میان قبر شریف و منبر است و در حدیث آمده که این نقطه باغی از باغات بهشت می باشد، آلوده ساختند که جای فضولات حیوانات شد، نعوذ بالله.
آن گاه مردم را مجبور ساختند که با یزید بیعت کنند ... آن هم چه بیعتی؟ به این صورت که همگی بندگان و بردگان یزید باشند. اگر خواست آنان را بفروشد و اگر خواست آزاد کند و اگر خواهد به هر کاری از طاعت معصیت خدا وا دارد اختیار با یزید و اتباع و شیعیان یزید باشد!
...در هر حال، می گویند: مدینه با این حادثه از مردم و سکنه خالی ماند و میوهها و ثمرات زمین و باغات آن، سهم وحوش و بهائم گردید و سگها و حیوانات دیگر در مسجد شریف آرامگاه یافتند و روی منبر پیامبر – نعوذ بالله- بول کردند و فضولات ریختند.
و آن چه رسول گرامی از آن خبر داده بود به وقوع پیوست.
و با این همه اگر کسی مثل غزالی در کفر یزید شک کند البته خودش کافر می باشد.
تخریب کعبه و آتش زدن آن
کار دیگر یزید که دلیل کفر و لامذهبی اوست آتش زدن خانهی کعبه و تخریب آن با منجنیق است. که چون عبدالله بن زبیر در نبرد بود برای تسلیم وی دست به این جنایات عظیم زد (سوم ربیع الاول).
و شرح این قصه یعنی ماجرای «حرّه» در مدینه و تخریب و آتش زدن بیت در مکه را در تاریخ و نوشته های معتبر اهل تسنن می خوانید مانند «کامل ابن اثیر» و «تاریخ ابوالفداء» و «تاریخ ابن وَردی» و دیگر کتابها.
از این رو، ما می گوییم یزید قطعاً کافر بوده و هیچ سهمی از اسلام و مسلمانی ندارد.
منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفاء الصدور فی زیارة العاشور، نوشته مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 485 تا 487
* استفاده بدون ذکر نشانی : http://www.hankh.ir/?p=32754 ممنوع است *
|