در پی درج خبر بی توجهی مسئولین رژی شیکه دو سیما در خبرگزاری البیت (ع) ابنا ، وبلاک طارق نیوز مطلب ذیل را منعکس نموده است :
یکی از فضلای حوزه علمیه قم این بی توجهی را مخصوص صدا و سیما ندانست و اذعان داشت: “متاسّفانه استفاده از «کلیشه صلوات ابتر» در کتاب ها و جزواتی که در داخل ایران چاپ می شود هم بسیار رایج است و عده ای به آن اهمیت نمی دهند!”.
«حجت الاسلام عباس جعفری» با ابراز تعجب از اینکه صلوات ابتر حتی در نوشته ها و سخنان برخی از بزرگان هم وجود دارد تأکید کرد: “موضوع «چگونگی صلوات بر پیامبر(ص) و اهلبیت(ع)» از مباحث مهم و حساس فقهی، کلامی و تاریخی بین شیعه و سنی است. واژه صحیح و کامل صلوات در روایات دینی و سیره بزرگان شیعه از قدیم تا حال، عبارت «اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد» و یا «صلّی الله علیه وآله» است؛ اما برخی اهل سنّت در اثر حاکمیت ظالمانه بنی امیه و بنی عباس و به دلیل عدم اعتقاد آنان به مقامات خاص اهل بیت(ع) ـ از جمله مقام عصمت، امامت و جانشینی بلافصل پیامبر اکرم(ص) ـ به جای بیان و ادای کامل و صحیح صلوات، آن را به صورت «صلّی الله علیه و سلّم» نوشتند و مینویسند که البته نادرست و ناقص است”.
وی با اشاره به اینکه این تحریف، تصادفی نبوده بلکه برنامه ریزی شده بوده است تصریح کرد: “کسانی که این تحریف را انجام دادند و می دهند با این کارشان واژه «آل» را حذف کرده و «اهل بیت پیامبر(ص)»” را نادیده گرفته اند. این همان “صلوات ابتر” هست که در روایات از آن نهی شده است”.
این کارشناس مسائل مذهبی به تحقیقات مفصلی که در این زمینه شده است هم پرداخت و ادامه داد: ” در این باره کتابی با عنوان «الصلاة البتراء؛ دراسة عقائدیة تاریخیة روائیة و فقهیة مقارنة » به قلم «حجت الاسلام سیّد محمدهاشم المدنی» تألیف و به وسیله انتشارات موسسة الکوثر در قم چاپ شده است”.
دبیر شورای کتاب مجمع جهانی اهل بیت(ع) اضافه کرد: “خلاصه آن کتاب را هم انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) با عنوان «مختصر الصلاة البتراء» منتشر نموده است که مطالعه، نشر و تبلیغ آن ها را به همه علاقه مندان توصیه می کنیم”.
جعفری در باره مطالب این کتاب هم توضیح داد: “در این کتاب، با روش و اسلوب منطقى و صحیح ثابت شده است صلواتی که از سوی خداوند تبارک و تعالی و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) به آن امر شده، همانا «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد» و «صلّى الله علیه و آله» میباشد. همچنین بنا بر مطالب اراله مطرح شده در این کتاب، حذف «آل» در صلوات جایز نبوده و استدلال مخالفین برای این حذف، پایه و اساس درستی ندارد. در واقع شواهد تاریخی نشان می دهد این تحریف از زمان دولت بنیامیه که از دشمنان سرسخت اسلام و اهلبیت(ع) بودند، در میان مردم مطرح و تبلیغ گردید”.
وی اضافه کرد: “از جمله مباحث دیگری که در این کتاب مطرح شده است، این است که از یک سو، اضافه نمودن «صحابه» به جای «آل» در جهت مبارزه با شخصیت، جایگاه و مرجعیت اهلبیت(ع) بوده است و از سوی دیگر، اضافه نمودن «وسلّم» نیز در همین راستا قابل تفسیر است؛ زیرا خواستهاند بدون دلیل شرعی در برابر حذف «آل» آن را اضافه نمایند تا سیاق عبارت و اصطلاح را زیبا جلوه دهند”!
حجت الاسلام جعفری در پایان از دقت نظر و آسیب شناسی بموقع “خبرگزاری ابنا” نسبت به این مسأله مهم و نیز باز نشر این آسیب شناسی در رسانه های شیعی دیگر قدردانی کرد.