شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا(10) – ريشه انحراف و تفرقه در صدر اسلام و لعن الله امة دفعتكم عن مقامكم و ازالتكم عن مراتبكم التي رتبكم الله فيها : و خداوند لعنت كند گروهي را كه شما را از مقامتان دور ساختند و از مراتبي رياستي كه خدا براي شما ترتيب داده بود ، بر كنار نمودند.
مورد دوم:
مقصود از دور ساختن و برکنار داشتن چیست؟!
منظور از جملهی «دفعتکم عن مقامکم»: «شما را از مقامتان دور ساختند»همان تمکبن نکردن است. یعنی در برابر ریاست ظاهری و ولایت صوری ائمه علیهالسّلام تسلیم نشدند. و مقام «اولوالامری ایشان» را نپذیرفتند. والاّ حقیقت خلافت، و شکوه امامت قابل غصب و دزدیدن نیست و این منصب و شان آسمانی و عرشی، هزار مرتبه بالاتر و والاتر از آن است که دست انسانهای ضعیف بدان برسد. امامت، درجهای است روحانی و رتبهای است مربوط به استعداد و شخصیت ذاتی معصوم علیهالسّلام و بخشی است خدایی که انسانهای مخالف کوچکتر و حقیرتر از آنند که به این قلمرو نزدیک شوند.
مورد سوم:
انحراف و ابتذال در صدر اسلام:
مسلمانها با انحراف از خانهی «امامت» که فرمود:« فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ »(سورهی نور، آیهی36)سند تیره بختی و جهل خود را امضا نمودند و تا به امروز وبال این گناه کبیره بلکه کفر آشکار دامنگیر آنها است.
در حدیث کافی شریف، امام هشتم علیهالسّلام در مباحث طولانی و مفصلی که در بلخ و شرق ایران داشتند، به اهل تسنّن فرمودند:انّ الامامة اسُّ الاسلام النّامی [السّامی] و فرعه السّامی [النّامی]. بالامام تمام الصّلاة و الزکاة و الحجّ و الجهاد.یعنی اصل و فرع اسلام، امامت است.
و تمام و کمال و صحت و قبول هر عبادتی، بستگی به قبول امامت معصوم و پیروی از آن بزرگوار صلوات الله و سلامه علیه دارد.
امام سجاد علیهالسّلام در صحیفه مبارکه، در دعای چهل و هشتم (دعای عید قربان و روز جمعه) می گویند:«اللّهمّ انّ هذا المقام لخلفائک و اصفیائک و مواضعُ امنائک فی الدّرجة الرّفیعة الّتی اختصصتهم بها قد ابتّزوها...»: «خداوندا این مقام (یعنی مقام خطبه و خطابه در روز جمعه و عید قربان و فطر و امامت برای جماعت مسلمین) مخصوص خلفای تو و انتخابشدگانت میباشد و جای امنای توست در درجهی رفیع که به آن اختصاص دادی و غاصبان، این حقّ را ربودند....»
و همه این انحراف و انصراف و دزدی در نتیجه اعمال پیشینیان ناشایسته و اسلاف اَجلاف و ناصالح بوده است.
پیشینیانی که یک میلیارد مسلمان در امروز میگویند عادل بودهاند و البته عدالتشان – به اعتقاد اهل تسنّن- با ظلم به اهل بیت وحی و آزار حضرت زهرا علیها السّلام و ضدیّیت با حضرت علی علیهالسّلام و رنج حسنین علیهالسّلام تناقی ندارد و آقایان به همین نماز و صفوف جماعت و زائرین حرمین و سنگهای مرمر و معماری ایتالیایی و لوسترهای آلمانی و نورافکنهای آمریکایی دلخوشاند.
منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفاء الصدور فی زیارة العاشور، نوشته مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 207 تا صفحه 208
* استفاده بدون ذكر نشاني : http://www.hankh.ir/?p=30603 ممنوع است *
|