شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا(9) - عزاي اهل آسمانها و نفرين بر دشمنان اهل بيت(ع) و جلت وعظمت مصيبتك في السموات علي جميع اهل السموات :
و مصيبت و عزاي تو در آسمانها بر تمامي اهل آسمانها بزرگ و سترگ است.
در «کامل الزّیاره» روایت میکند که امیرالمؤمنین علی صلوات الله و سلامه علیه در «رحبهی کوفه»، این آیات را تلاوت میفرمود:
فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاء وَالْأَرْضُ وَمَا كَانُوا مُنظَرِينَ (سوره دخان، آیهی29) :«سمان و زمین، در مرگ پادشاهان و ثروتمندان گریه نکردندن و به ایشان مهلت هم داده نشد».
در این اثنا حضرت سیّدالشهداء علیه السّلام از یکی از درهای مسجد، وارد گشت.
مولی فرمود:
«امّا اِنّ هذا سَیُقتَل و یبکی علیه السّماء و الارض»: «ما این آقا، به زودی به قتل میرسد و آسمان و زمین بر او گریه میکنند»...
فلعن الله امة اسست اساس الظلم و الجور عليكم اهل البيت : پس خداي از رحمت خود دور گرداتد گروهي را كه بنيان ستم و جور بر شما خاندان را پايه گذاري نمودند.
مورد چهارم:
لعن و ازدیاد عذاب:
وقتی کسی را لعن و نفرین میکنیم، این یک دعا بر علیه شخص است. یعنی از خدا میخواهیم که او را عذاب کند و از رحمت الهیّه دور فرماید. یا عذاب او را تشدید و سخت و بیشتر سازد.
در این نوع دعا اگر طرف مستحق این عذاب یا تشدید عذاب باشد هیچ بعید نیست که خداوند دعای نفرینکننده را مستجاب فرماید و طرف را که قابل لطف و محبّت نمی باشد به عذاب یا شدت عذاب گرفتار نماید.
و در این جا مرحوم سیّد نعمت الله جزایری –که مَشرب اخباری دارد- اشکالی کرده و جوابی داده که در «شفاء الصدور، صفحه 206 و 207» آوردهاند و فرمودهاند: جای این اشکال و جواب نیست و حق همان است که گفته شد که نفرین و لعنت نوعی دعا است.
البته لعنت از ناحیهی بندگان، نفرین و طلب دوری از رحمت است. امّا لعن از خدای تعالی، همان دور ساختن از رحمت و مبتلا گرداندن به عذاب می باشد.
منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفاء الصدور فی زیارة العاشور، نوشته مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 182و 204
* استفاده بدون ذكر نشاني : http://www.hankh.ir/?p=30544 ممنوع است *
|