شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا(۶) – خدا خون خواه حسین(ع) است اَلسَّلام عَلیکَ یا ثارَ اللهِ وَ ابنَ ثارهِ وَ الوِترَ المَوتُورَ
سلام بر تو ای کسی که خدا، خون خواهی تو خواهد فرمود. و پسر کسی که خدا خونخواهی او مینماید و ای کشته مظلوم که خون کسانش (نیز) ریخته شده. سلام بر تو، ای یگانه دوران.
«ثار» در لغت عرب –در اصل- به معنای «کین» و «کینه» و «کین خواهی» به کار میرود.
و معنای بهتر همان است که در ترجمه آوردیم، یعنی «قتیل» و «قتیل الله» که در راه خدا به شهادت رسیده و خدا خونخواه وی است.
گاهی کلمات «ثار» به معنای طالب دم یعنی خون خواه نیز میآید.
زمخشری در «اساس اللّغه» میگوید:
آن جا که «ثار» به معنای «طالب» است، از قبیل استعمال مصدر در اسم فاعل میباشد مانند «عدل» که به معنای عادل به کار رود.
و آن جا که به معنای «قتیل» و «شهید» است، از نوع استعمال مصدر در اسم مفعول است مانند «صید» که به معنای «صید شده» باشد.
و وقتی میگوییم: یا لثارات الحسین علیه السّلام «ثار» به معنای «ذحل»(یعنی خون ریخته شده مخصوصا به ناحق) و هم به معنای «دَم» یعنی خون میباشد.
و ندا و صدا زدن این خون، بدان جهت است که گویا میگوییم: «ای خونهای حضرت حسین علیه السّلام! حاضر شوید که اینک وقت طلب نمودن شما است ».
بنابراین، «مُطالِب» یعنی کسی که مطالبه و خون خواهی میکند «ثائر» است و مقتول، «مثئور» و «مثئوریه» است و مطلوب که قاتل باشد «مثئور» خواهد بود.
و دور نیست که بگوییم: «ثار» به معنای «مثئور» باشد. اما نه آن «مثئور» که به معنای قاتل است بلکه آن «مثئور»که به معنای «قتیل» است.
پس «ثارالله» کسی است که خدا خون خواه اوست.
و شاید بتوان گفت که «ثار» به معنای خون است و هنگامی که میگوییم «ثار الله» یعنی اگر خدا خون داشت تو بودی. مانند «عین الله» و «جنب الله» و «یدالله».
پایان سخن، بهتر آن است که بگوییم: «ثار» به معنای خون ریخته شده و «دم مطلوب، یعنی خونی که طلب شود» است نه هر خونی بلکه خونی که به ستم ریخته شده و قابل «قصاص» و «اقتصاص» باشد و چون میگوییم: «ثار الله» یعنی خونی که خداوند، به خصوص، آن را مطالبه میکند و ولّی حقیقی و «صاحب دم» خدای مقتدر خواهد بود...
السلام عليك و علي الارواح التي حلت بفنائك
...مورد سوم:
ارواحی که در آستان آن حضرت، جا گرفتند و در ساحت قرب او فرود آمدند و بار افکندند کدامند؟
الف: ارواح انبیا و اولیا و ملائکهای باشند که در واقعهی «طَفّ» و عاشورا حاضر بودند و برای نصرت و یاری حضرتش اعلام آمادگی نمودند. اگر چه این احتمال دور به نظر میرسد.زیرا حضور در عاشورا یعنی همان لحظه شهادت امام علیهالسّلام و تماشای آن همه شجاعت و شهامت، و اعلام همبستگی و یاری را نمیتوان به حلول در ساحت، و بار افکندن به آستان قدس حسینی، تعبیر و عنوان نمود و به نظر میرسد که مقصود، ارواح طیّبه ای هستند که در رکاب آن مظلوم –سلام الله علیهم- به شهادت رسیدهاند. و می دانیم که وضع و انشا زیارت عاشورا برای سلام و درود بر شهدا است.
بدین جهت، هیچ کس احتمال نداده که سلام بر «علّی بن الحسین» که در این زیارت است، بر امام چهارم علیهالسّلام باشد، بلکه گفته اند که منظور حضرت علی اکبر شهید –سلام الله علیه- است.
ب: آن که مقصود، تمام ارواح و اجساد پاک باشد که در کنار جوار و مرقد حضرت حسین –سلام الله علیه- آرمیده و هم چنین کسانی-که حتی بعدها- برای تبرک و تیمّن، در حایر آن مظلوم، به خاک سپرده شده اند.
پ: احتمال دیگر که به نظر صحیح به نظر می رسد این که مراد، اصحاب با وفای آن جناب باشند، چه آنها که با حضرت خویشاوندی داشته و چه آنان که به ظاهر بیگانه اند اما با ارادت به آن مظلوم و تقرب به آن بزرگوار، از بسیاری از خویشاوندان پیش افتادند.
پس میشود گفت منظور از «اَرواح» همان روح و جسم است و در دعای ندبه میخوانیم:
«وَ عَرَجتَ بروحهِ الی السَّماءِ ...»،
که مقصود آن است که «روح و جسم او هر دو را به آسمان بُردی».
منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفاء الصدور فی زیارة العاشور، نوشته مرحوم آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 159 ،160 ، 166 و 167
* استفاده بدون ذكر نشاني : http://www.hankh.ir/?p=30100 ممنوع است*
|